I den här artikeln visar vi ett exempel på vad ett smart hem med KNX kostar. Vi går igenom arbetsmomenten och förklarar hur en installation med KNX går till.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad smart hem
 
Nu har Elina tagit fram ett nytt kostnadsexempel för vad ett smart hem med KNX kan kosta, där många smarta funktioner ingår.

Den förra artikeln som innehöll ett kostnadsexempel från KNX-föreningen på bara grundinstallationen har vi alltså ersatt med denna nya.
 
Är det bara jag som tycker att sådant här: "LED-spotlights med dali don, tak 67 st, 1 250 kr/st" är löjligt?

84 000 kr (!) för LED-spottar i taket, som kommer att kännas sååå 2010-tal om några år?

Ok om man är rik som ett troll så spelar det såklart ingen roll, men jag hade hellre satt in ett gäng snygga och originella "vanliga" armaturer från auktioner/loppis istället. För kanske 5-10 000 kr för samma belysning...

Sedan hade jag haft 75-80 000 att lägga på en ny bil istället.
 
  • Gilla
funderarn och 1 till
  • Laddar…
A
Ja, jag håller med. Med spottar missar man ju alla snygga armaturer som finns och som också genom en smart elinstallation kan ge bra och ändamålsenligt ljus. Det finns inget smart i sig med spottar.
 
  • Gilla
Eddif
  • Laddar…
Hullefar skrev:
Är det bara jag som tycker att sådant här: "LED-spotlights med dali don, tak 67 st, 1 250 kr/st" är löjligt?

84 000 kr (!) för LED-spottar i taket, som kommer att kännas sååå 2010-tal om några år?

Ok om man är rik som ett troll så spelar det såklart ingen roll, men jag hade hellre satt in ett gäng snygga och originella "vanliga" armaturer från auktioner/loppis istället. För kanske 5-10 000 kr för samma belysning...

Sedan hade jag haft 75-80 000 att lägga på en ny bil istället.
Ja, bygger man nytt och köper inredningen på loppis så kan man spara mycket pengar!
 
Håller med. I detta fall känns det som man betalar 413 000 kronor för lampor och högtalarsystem.
Än så länge lockar inte KNX, men jag ska bygga nytt nu och vill gärna se fördelarna med KNX utan större extrakostnader, ifall KNX är "framtiden".

Kanske är vi fortfarande i det smarta hemmets linda, och vet inte riktigt vad vi ska göra med tekniken?
 
EyEr0n skrev:
Ja, bygger man nytt och köper inredningen på loppis så kan man spara mycket pengar!
Du får ju ett betydligt mer personligt hem än med 67 spottar som belysning...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G
KNX har tyvärr fastnat i gamla spår och har därför blivit onödigt dyrt och framför allt oflexibelt om man jämför andra smarta hem lösningar. Med oflexibelt så syftar jag på två områden:
1. Att det behövs en separat och för en lekman mk svårtolkad applikation för programmering av varje enhet.
2. Avsaknaden av stöd för autonoma funktioner så som tjänsteprotokoll. D.v.s. prylarna pratar inte med varandra automatiskt på något sätt.

KNX har fortfarande fördelen att dess utbud av dold/fast installation är överlägset övriga patch-system (Apple, Samsung, m.fl.) som bara ska ses som nödlösningar.
Jag tror att det om 5 år kommer att börja poppa upp många billigare och bättre konkurrenter till KNX om inte konsortiet bakom KNX hinner tänka om och slänga bort de dåliga bitarna av KNX-systemet. Just nu fokuserar tyvärr de flesta på tjocka utanpåliggande patchlösningar med funktioner som liknar en schweizisk armekniv.

Det man absolut bör göra idag vid nybyggnation är att glömma den traditionella eldragningen och dra all styrbar starkström in till en central därifrån den kan styras. Man vill inte seriekoppla starkströmmen i någon större utsträckning som den traditionella installationen gör. Har man pengar över kan man även dra ett bussnätverk för signalbehandling mellan centralen och alla sensorer/tryckknappar etc. Gärna med 20-slang för att få plats med olika typer av signalkabel och svagströmskabel för att framtidssäkra batterilös automatik. Annars kan man förlita sig på trådlös teknik.

Trådbundet nätverk = Snabbt och batterilöst. Men tänk då på att säkra för överspänningar annars kan hela din anläggning slås ut eftersom allt sitter ihop fysiskt och det blir dyrt.

Trådlöst nätverk = Enkelt och mycket billigare att installera. Också enklare att blanda olika typer av bussar/system. Kan dock en liten risk för olika typer av störningar med så mycket trådlösa signaler.
 
  • Gilla
JohanU och 1 till
  • Laddar…
Min el installation, har 145kvm plus garage där jag styr all belysning via knx och flertalet vägguttag, knx prylarna hamnade någonstans 40-50 tusen för hårdvara allt är draget till central för styrning. Har inte fått alla fakturor ännu men vi räknar med 250-300 totalt med all kabeldragning, spottar på väl valda ställen samt vanliga lamputtag på väl valda ställen.
Spottar är inte passé enligt mitt tycke bara du placerar dessa rätt och använder dem för rätt ändamål.
 
En vanlig elinstallation där det är kopplat i serie och på icke knx vis så på våran ville får man nog räkna med 200 000 utan att tveka.
 
låter lite som hittepå att det kostar samma med knx som standard. knx är ju mer kabeldragning än standard + dyrare utrustning
 
Korrekt, man lägger faktiskt på en kostnad för KNX det är något som inte lyfts fram, men våran installation mot en vanlig installation beror nog även på alla spottar som inte är nödvändigt, har dessa som släpljus och fönster belysning samt arbetsbelysning i köket. Det är väll typ 15-20 cirka.

Men ja knx blir dyrare utan att tveka och det blir nog dyrare än min installation om man inte kan göra konfiguration i knx själv som jag gör.

Finns fördelar med knx men de flesta är ju personliga preferenser också, jag kan ju faktiskt byta system då allt går till centralen :)
 
Dra allt till centralen känns ganska smart faktiskt :)

Och spottar överallt i taket tycker jag redan känns lite 2006 :p
 
G
Redaktionen skrev:
I den här artikeln visar vi ett exempel på vad ett smart hem med KNX kostar. Vi går igenom arbetsmomenten och förklarar hur en installation med KNX går till.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad smart hem
Runt hörnet finns det mycket bättre och billigare teknik som bygger på IEEE 802.15.4, det vill säga Zigbee/Thread, kolla IKEA:s produkter!
 
Jag skulle rekommendera typ en lösning från Philips Dimmlight eller Copmpare-IT. Eller en Plejdllösning. KNX är för dyrt och svåra att omprogrammera.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.