Hej!

Jag kommer att börja med badrummet, det känns som att det är mest jobb där. :rolleyes:

Tvättmaskinen flyttas till bredvid toalettstolen för att få mer utrymme till duschen som också den kommer att flyttas till hörnet där tvättmaskinen stod innan. Det gör att jag kommer få plats med en större kommod. Dock medför det att golvbrunnen måste flyttas ca en halvmeter.

Som det ser ut nu så blir det en 100cm kommod och välvda duschdörrar. Jag ska också höja upp tvättmaskinen lite för enklare i- & urplockning samt att det blir något slags skåp ovanför. Tips på alternativ för upphöjning mottages tacksamt! :)

Så här ser nya planlösningen ut
Skiss av badrumsplanlösning med position för tvättmaskin, toalett, kommod och ny placering för golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första grovjobbet blir alltså att ge sig på golvbrunnen, golven är av betong.

Efter att ha fått tips av andra grannar som gjort liknande operationer att betongen under golvbrunnen är väldigt tunn varav flertalet gått igenom till grannen under vid bilning. Då började man bli lite nervös :rolleyes: Jag bestämde mig därför att köra på flex med diamantklinga samt huggmejsel för att förhoppningvis undvika besök hos grannen. Jag bestämde mig för att låta den gamla brunnen sitta kvar och ge mig på att hitta anslutningsröret för avloppet, och därefter helt enkelt gjuta igen den gamla brunnen. Ventilerade idén med kompisen som är rörläggare och fick den godkänd. :)

Så då tar vi lite bilder från när operationen startades

Renoveringsarbete med huggmejsel, hammare och avlägsnat golv på betongunderlag bredvid gammal golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av badrum med synligt avloppsrör, gammal golvbrunn och uppbilat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på golv med synlig golvbrunn och betong där plattor tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på golv med synlig golvbrunn och betong där plattor tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen golvbrunn med synliga rör och angränsande borttaget betonggolv, markerat för byte av plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på golv i badrum med uppbilad betong och gammal golvbrunn, hantverksredskap synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i badrum med synlig golvbrunn, betonggolv och verktyg för omplacering av brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betonggolv med pågående arbete, utsågat för flytt av golvbrunn, synligt avloppsrör och huggmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på uppbrutet betonggolv i ett badrum med synlig gammal golvbrunn och nytt avloppsrör för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbruten betonggolv i ett badrum med synligt avloppsrör och markerad plats för ny golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsarbete i betonggolv med framträdande avloppsrör och gamla golvbrunnen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där dök röret upp som jag letade efter :)
Bild på ett uppbrutet betonggolv med synligt avloppsrör och markeringar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbrutet betonggolv med gammal golvbrunn och framgrävt avloppsrör under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående arbete med en flyttad golvbrunn i betonggolv, omgiven av byggdamm och grus, med synliga avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis uppbruten betonggolv i badrum som avslöjar gammalt avloppsrör och markering för ny golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av badrumsgolv med avlägsnat material runt en golvbrunn och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på badrumsgolv med gammal golvbrunn, verktyg och rörledningar synliga i betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbruten betonggolv i badrum med synliga avloppsrör och gamla golvbrunnen under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger syns ett svagt kryss som är ett första riktmärke dit brunnen skall flyttas
Pågående arbete med att flytta en golvbrunn i ett betonggolv, med avtäckt avloppsrör och ett gammalt brunnslock synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gången. Jag kommer att försöka köra med mycket bilder för det uppskattar jag själv i trådar :)

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
hannahradtke och 5 till
  • Laddar…
Ska du måla om alla fönster?
 
maah skrev:
Ska du måla om alla fönster?
Ja insidan av fönstren samt ytterdörren kommer att bli vita. :)

//Fredrik
 
  • Gilla
StaBen och 2 till
  • Laddar…
Låter som en bra idé (y) Ser inte så trevligt ut nu

Kämpa på och uppdatera med bilder.
 
BirgitS
Isak90 skrev:
Jag ska också höja upp tvättmaskinen lite för enklare i- & urplockning samt att det blir något slags skåp ovanför. Tips på alternativ för upphöjning mottages tacksamt! :)
Här är ett exempel på enkelt stativ med trådkorg under: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/tvattmaskinsstativ
Vi har en liknande som är 20-25 cm hög utan trådkorg, mycket trevligare att tömma då och det gör inget om man tappar något som rullar in under tvättmaskinen.
Finns även i form av sockel med låda, lär väl rymma mer men man får väl problem med sånt som rullar in under: https://www.elgiganten.se/product/v...lity-exclusive-sockel-till-tvatt-tork-a352298

Om man höjer för mycket blir det problem med att komma åt ett skåp som är ovanför eftersom det hamnar så högt.
 
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Finns även i form av sockel.
Like (y) sånna ska jag skaffa!
 
BirgitS skrev:
Här är ett exempel på enkelt stativ med trådkorg under: [länk]
Vi har en liknande som är 20-25 cm hög utan trådkorg, mycket trevligare att tömma då och det gör inget om man tappar något som rullar in under tvättmaskinen.
Finns även i form av sockel med låda, lär väl rymma mer men man får väl problem med sånt som rullar in under: [länk]

Om man höjer för mycket blir det problem med att komma åt ett skåp som är ovanför eftersom det hamnar så högt.
Tack för tipsen! Någon av dom är det inte alls omöjligt att det blir! :)

//Fredrik
 
Hemmakatten
Jag skulle vara tveksam till att höja upp tvättmaskinen. Dels för att det skulle kännas trångt och inklämt vid toaletten men framförallt vill man inte missta bänkytan ovanpå tvättmaskinen. Bänkskivan är bra att vika kläder på och ställa ifrån sig saker på.

Innanför badrumsdörren till vänster skulle jag ställa/sätta ett skåp med plats för rengöringsmedel, handdukar, smutstvätt eller allmän förvaring..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej!

Då var det dags för fortsättning av golvbrunnen, jag har ritat upp lite tydligare var det skall vara så jag vet hur mycket som behöver kapas bort. Den kommer att placeras ca 40x40cm ifrån väggarna i hörnet. Den inre väggen kommer att byggas ut med en regelbredd(2") för att få vattenrören inbyggda i väggen. I själva hörnet kommer väggen att "geras" så duschblandaren hamnar i en vinkel i hörnet som syns på ritningen. Jag tycker att det är mycket snyggare när man har en duschhörna. :)


Renoveringsarbete med uppkapad golvbrunn och rörledningar i ett hörn av ett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med uppkapad betonggolv visar plats för golvbrunn och VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat golv med uppkapad del och markerad placering för ny golvbrunn, verktyg och rördelar syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av golv med uppkapad betong och synlig golvbrunn, verktyg och rör på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppkapad golvsektion med synliga rör och röranslutningar, verktyg och byggavfall runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på badrumsgolv med uppkapad betong och installation av ny golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter fick jag en låda med brunn och diverse kopplingar för att börja passa in nya brunnen och se ifall jag behöver kapa upp något mer.


Renoveringsarbete med golvbrunn och avloppsrör förberedd för installation i ett betonggolv med märkningar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av golvbrunn med märkning och avlägsnad golvmatta i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny golvbrunn och rör som förbereds för installation på ett betonggolv med uppkapade delar längs vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av golvbrunn och avloppsrör i uppkapad betong med verktyg och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av golvbrunn med avkapade rör och markerade golvytor, verktyg och en ny brunn i kartong på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick kapa upp lite mer kring anslutningröret
Renoveringsarbete med delvis kapad golvbrunn och uppbrutet betonggolv med synliga vattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av golvbrunn med markerade snittlinjer och uppbrutet betonggolv med synliga VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här trodde jag att jag var hemma. Visade sig sedan när rörläggarn kikade förbi att det var jag inte :rolleyes:
Installation av golvbrunn med uppritade linjer på golv och kopplade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Golvbrunninstallation med avritad plats och anslutningsrör på ett ofärdigt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av golvbrunn med synliga rör och uppkapade golvplattor i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Muffen skulle visst kapas isär och vissa delar skulle vikas över så den blev lite stöddigare :rolleyes:
Rördel till golvbrunn kapad i betonggolv under renovering, damm och betongsågning synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det påverkade inte min dragning så mycket, jag behövde bara sätta in en rakbit till.
Renoveringsarbete av golvbrunn med uppkapad betong och nya VVS-installationer på ett riven golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag slet också bort golvmattan

Rivet badrumsgolv med markerad yta för ny golvbrunn, intill toalett och badrumsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i badrum med avlägsnad golvmatta och pågående installation av golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt i badrum med uppbrutet golv för installation av golvbrunn, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gången, fortsättning följer :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Elisabeth 1 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Jag skulle vara tveksam till att höja upp tvättmaskinen. Dels för att det skulle kännas trångt och inklämt vid toaletten men framförallt vill man inte missta bänkytan ovanpå tvättmaskinen. Bänkskivan är bra att vika kläder på och ställa ifrån sig saker på.

Innanför badrumsdörren till vänster skulle jag ställa/sätta ett skåp med plats för rengöringsmedel, handdukar, smutstvätt eller allmän förvaring..
Känslan av att det blir trångt på ena sidan hoppas jag försvinner lite med hjälp av den extra plats det blir på andra sidan eftersom kommoden kommer att flyttas minst 10cm ifrån. Eftersom det troligtvis är äldre personer som kommer bo i lägenheten sedan så tror jag att en höjd tvättmaskin uppskattas mycket. Jag ska mäta och se lite hur mycket det påverkar känslan med 30cm högre maskin när man sitter på toastolen.

Vad det gäller ett skåp på insidan dörren som du föreslår så hade jag precis den tanken också i början. Dock så öppnas fönstret inåt med gångjärn på den sidan så isf tror jag att man tappar möjligheten att kunna öppna fönstret mer än till vädringsläge, jag skall undersöka det lite mer. :)

//Fredrik
 
BirgitS
Hemmakatten skrev:
Jag skulle vara tveksam till att höja upp tvättmaskinen. Dels för att det skulle kännas trångt och inklämt vid toaletten men framförallt vill man inte missta bänkytan ovanpå tvättmaskinen. Bänkskivan är bra att vika kläder på och ställa ifrån sig saker på.

Innanför badrumsdörren till vänster skulle jag ställa/sätta ett skåp med plats för rengöringsmedel, handdukar, smutstvätt eller allmän förvaring..
Nu är visserligen vår upphöjning bara 21 cm så det är 106 cm till ovansidan av tvättmaskinen och det är en väldigt bra höjd att ställa tvättmedel etc. på. Man skulle säkert kunna vika tvätt där också om man skulle vilja, men jag föredrar att göra det på en yta som är större än 60x60 cm så det blir på andra ställen.
 
BirgitS
Isak90 skrev:
Var det många äldre som var på visningen innan du köpte?
Tänk på att äldre oftast tycker att annat är snyggt än vad yngre tycker, så det är inte helt lätt att renovera i en stil som passar en annan målgrupp än en själv.
 
BirgitS skrev:
Var det många äldre som var på visningen innan du köpte?
Tänk på att äldre oftast tycker att annat är snyggt än vad yngre tycker, så det är inte helt lätt att renovera i en stil som passar en annan målgrupp än en själv.
Det är mycket pensionärer i huset så man skulle kunna kalla det för lite av ett "pensionärshus". Det ligger centralt mitt i stan med hiss och det är plant utanför med direkt närhet till huvudgatan med biblioteket, Apoteket, Stadsparken, Konsum, Systemet, m.m. Enligt mäklaren så var det många äldre som var intresserade men avböjde för att det fanns renoveringsbehov.

Vad det gäller stil så ska jag försöka göra det stilrent utan större utsvävningar vad det gäller färg- & materialval. Så att det därför (hoppas jag) passar alla.

Sedan så har jag en mormor & morfar som är mycket intresserade av lägenheten när den är klar om vi kan finna någon bra lösning på den ekonomiska biten. :)

Hoppas att det gav svar på dina frågor. :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Elisabeth 1
  • Laddar…
BirgitS
Låter bra att du kan få input när det gäller stil från dina morföräldrar :)
 
Hej,

Nu har vi kommit fram till helgen som var, nämligen söndag 30 april och det var dags för igengjutning :)

Jag hade inte brytt mig om att köpa någon betong eftersom farsan påstod sig ha det hemma.. Det visade sig att det hade han inte alls så där stod jag på söndagen när jag vaknat efter nattskiftet utan betong. :confused: Inga affärer öppna och jag hann inte åka in till Torp köpcentrum innan jobbet kallade igen, så där tog det stopp. Det fick bli en tur in på måndagen istället och jag passade då på att köpa lite mer material :)

Passar bra nu när jag har ledigvecka från jobbet (y)

Inga problem för en hederlig V70, knappt halvfullt :rolleyes:
Baksätet på en Volvo V70 fyllt med byggmaterial som armeringsnät och hinkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bagageutrymme på en Volvo V70 fyllt med byggmaterial såsom grovbetong, flytspackel och armeringsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som köptes var:
-Grovbetong
-Flytspackel
-Armeringsnät
-Väggspackel
-Takfärg
-Latex på tub

Sedan var det dags att ge sig på golvbrunnen. Jag stoppade i lite överblivna armeringsjärn som jag tidigare kapat bort
Renoveringsprocess med öppen golvbrunn och synlig rörledning omgiven av byggmaterial som två kannor och träbitar på ett dammigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igengjutet
Nyligen igjuten betong runt golvbrunn med byggmaterial och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen gjuten betong på ett golv med byggmaterial, verktyg och personens ben i arbetskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och där har det härdat, ser ut som att det blev bra :)
Nygjuten betong runt en golvbrunn på ett renoveringsprojekt, med armeringsjärn och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjuten betong runt en golvrännfast karm i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Idag kommer kompisen som är rörläggare så ska vi ändra om vattenrören lite så att jag sedan kan bygga in dom i väggen. Fick därför kapa upp ett hål till den trumman där vatten, avlopp och ventilation är.
Renoveringsrum med igengjuten golvbrunn och ett hål i väggen för VVS-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppning i golv med armeringsjärn och nyligen gjuten betong kring golvbrunn och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gången :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Elisabeth 1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.