Hej,

Jag tänkte dela med mig av mitt projekt som jag precis har börjat med.

I väntan på att rätt hus ska dyka upp så köpte jag mig en lägenhet som jag tänkte helrenovera. Det finns två baktankar med detta:

-Den första är att jag ska lära mig och få övat i lite mindre skala innan jag finner rätt hus. Jag har hjälpt pappa genom åren att renovera hans och mammas villa men aldrig grejat helt ensam, nu är det jag som ska bestämma hur det ska se ut och göra det mesta av arbetet m.m.

-Den andra är att jag hoppas kunna göra mig en vinst som kommer väl till pass när man väl köpt ett hus.

Det finns en inre reparationsfond till lägenheten på 45k som jag tänker använda mig utav, och sedan ska jag lägga in eget kapital men budgeten är 100k för hela lägenheten.

Jag ska byta alla ytskikt förutom parketten i vardgsrummet, den är omslipad vid något tillfälle och förhållandevis fin. Det blir ett helt nytt kök samt helkaklat och klinker med golvvärme i badrummet.

Jag går över till lite annonsbilder på lägenheten:

Ritning av en lägenhet med dimensioner, visar kök, badrum, sovrum och vardagsrum med balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från en balkong med geometriskt golv, omringad av andra byggnader, under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från en korridor mot ett ljust kök med träbord och stolar, orientalisk matta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från en lägenhets hall mot en öppen dörr med ljusinsläpp, möblerad med matta och konsolbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändig vy av ett sovrum med gamla möbler och dekorationer, innan påbörjad renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt: Äldre kök med gråblå tapeter, parkettgolv, träinredning och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum med parkettgolv, klassiska möbler, en kristallkrona och stora fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum med parkettgolv, ljusa väggar, stora fönster, möblerat med soffgrupp, bord, och prydnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från ett kök i renoveringsprojekt med vita skåp, kakelvägg, och utsikt mot vardagsrum med parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med vita skåp och en matplats med ett runt bord, fyra stolar och en kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök i äldre stil med blommiga tapeter, träbord och stolar, kristallkrona och utsikt från fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smalt badrum med vita skåp, toalett, duschkabin med grått draperi och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt från köket
Utsikt genom köksfönstret med fokus på en pendellampa, med suddig bakgrund av byggnader och vattendrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från lägenhetskök med takåsar, byggnader och havet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas att ni finner det lika intressant och lärorikt som jag gör! :)

//Fredrik
 
S
Har renoverat några lägenheter runt 70-75 kvm. Min budget är alltid runt 80-100.000 och det räcker! Bara man planerar och förhandlar rabatter hos lokala handlare. De objekt jag renoverat har haft stambyte nyligen och jag har inte gjort något åt toaletterna förutom attmöjligen bytt blandare och toalett.
 
Redigerat:
S
Såg nu att du ska göra ordning badrummet också. Då kan det bli tajt med 100k. Kök och vitvaror inkl allt är runt 45-50k om du kör Ikea. Golv, färg, tapeter, spackel och andra tillbehör får man räkna med 20-25k. Sedan tillkommer det 5-10k om du ska byta uttag, strömbrytare, lister och andra oförutsedda utgifter. Då har du i bästa fall 15-30k att ordna badrummet för vilket blir jävligt svårt. Toalett, tvättställsblandare, kommod, handfat, duschblandare, dusch, golvbrunn, kakel, klinker och allt annat material. Nu har jag inte räknat med att du lejer bort något!

Ha 100k som mål men var beredd att lägga till 10-20%.
 
Klarar du det under 150 ska jag äta upp mina favoritstrumpor ;) Lycka till och fuska inte ;)
 
  • Gilla
Jontab och 2 till
  • Laddar…
Jag har precis avslutat en renovering av en 3:a på 80m²
Allt utom badrum är omgjort.

Ändrad planlösning, nytt kök, samtliga ytskikt nya.
Landade på ca 125 000:-

Så att du ska kunna göra det för 100 000 inklusive badrum låter kanske lite väl optimistiskt.

Vill inte såga dig, bara försöka hjälpa till med den erfarenhet jag har :)
 
Önskar dig verkligen all lycka till men det blir nog jävligt tight om du inte snålar in på kvalitén?
 
Ja det blir ett spännande projekt att försöka ro iland, att det blir en utmaning med 100k är jag medveten om.

Vi får se hur det går, målet är så iallafall. Kommer att köra på kök från Ikea och troligtvis deras badrumsinredning också.

:) //Fredrik
 
Ritade upp lägenheten i cad för att enklast kunna se vad jag får plats med osv. I badrummet håller jag just nu på med att flytta golvbrunnen för att få bättre utrymme för dusch samt en större kommod. Bilder på det kommer.

Visa bilaga CAD-ritning.pdf

//Fredrik
 
Det första jag började med var att riva bort garderoberna i hallen för att få den lite luftigare, gjorde väldigt gott. :)

Före
Hall med garderober längs väggen, tapeter och trägolv, med dörröppningar som syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hall före renovering med vita garderober längs väggen och en brun dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Hall efter borttagning av garderober, med synlig trägolv och delvis bortriven tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer att sätta in nya garderober i sovrummet för att täcka upp dessa, skönt att kunna ha lite kläder där. Sedan så finns det ju en klädkammare och ett extra utrymme som eventuellt ska inredas som klädkammare så jag tror inte att det kommer finnas brist på förvaringsmöjligheter. :)

//Fredrik
 
Tog en bild på ritningen istället så är den enklare att se än en bifogad fil.

Ritning av köksplan med utmärkta positioner för diskmaskin, spis och kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Invoker och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!

Slänger upp lite bilder som jag tog när jag fick tillträde och alla möbler osv är borta.


Tomt badrum med vit toalett, handfat, skåp, brunt golv och handdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tomt badrum med handfat, toalett och en tvättmaskin; inga möbler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt kök med vit köksinredning, ugn och diskbänk utan möbler eller föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt rum med inbyggda garderober och tomma väggar efter att möbler tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt rum med vit skåpsinredning mot en vägg och parkettgolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tomt rum med tapetserade väggar, fönster och radiator, efter att möbler tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt ljust kök med vita skåp, kakel, ugn och diskho, utan möbler eller tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt rum med parkettgolv och fönster som släpper in solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt rum med parkettgolv, gula väggar och tre fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt rum med trägolv och öppen dörr ses från en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt rum med trägolv och tapetserade väggar, två fönster släpper in solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt rum med trägolv och en blåmönstrad tapet, inga möbler eller dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Hur ser föreningen på typ badrumsrenoveringar? Finns några föreningar som betalar för bytet av golvbrunn för att det tillhör brf ansvar (iom den inte är tätskikt)
Kolla även så att det inte ligger något ventilations rör där du vill flytta golvbrunnen (typ till grannen nertill)

Ska bli kul att följa 👍
 
Många bostadsrättsföreningar har regler som säger att badrum måste göras av våtrumscertifierade byggare. Har du kollat så det inte är så hos dig?
 
Hojte skrev:
Hur ser föreningen på typ badrumsrenoveringar? Finns några föreningar som betalar för bytet av golvbrunn för att det tillhör brf ansvar (iom den inte är tätskikt)
Kolla även så att det inte ligger något ventilations rör där du vill flytta golvbrunnen (typ till grannen nertill)

Ska bli kul att följa 👍
Vad jag har förstått det som så är det okej under de vanliga reglerna om att det ska vara "fackmannamässigt" utfört. Jag har pratat med fastighetsskötaren samt en medlem i styrelsen för föreningen och det har inte varit några hinder. :)

Vad det gäller ventilationsrör osv så är det en trumma på cirka en halvmeter mellan badrummet och "förrådet" där allting sådant går. :)

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Många bostadsrättsföreningar har regler som säger att badrum måste göras av våtrumscertifierade byggare. Har du kollat så det inte är så hos dig?
Jag har pratat med fastighetsskötaren samt en medlem i styrelsen för föreningen och det har inte varit några hinder för att utföra det själv sålänge det görs "fackmannamässigt". Flera grannar har gjort liknande operationer. :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.