Daniel__s skrev:
Hur spacklar du första vändan och vad ska du slipa?, tänkte på att papremsorna inte är täckta med spackel?
Hade en målare till granne tidigare och han påstod alltid att en bra spacklare behöver inte slipa. Tog fasta på det och googlade inspiration.

Första vändan är:
skruvhålen och sedan slipning av dessa.
Spackel i skarven, blöta remsan och pressa fast den utan spackel ovanpå. Ingen slipning behövs.

Andra vändan:
Skruvhålen en omgång till med spackel och slipning.
Ett lager spackel till på skarvarna, inga problem med att pappremsan släpper eller bubblar. Inget behov av slipning innan tredje lagret spackel heller om man inte råkat lämna ngn miss på vägen. Bilden nedan är efter andra lagret, hoppas hinna sista imorgon som då även behöver slipas lätt men inte för att justera tjockleken, bara ytan och eventuella ojämnheter.

Spackel på gipsskivor vid hörn och skruvhål efter andra lagret, redo för tredje lagret och slutslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en instruktion i fyra delar. Instruktören är så tråkig och pedagogisk (Collage i US) så det måste stämma och än så länge verkar det funka. Offrade en kakform med (se filmen) och det var faktisk smidigare än med två spadar som jag kört med tidigare ...

Del 1, https://www.youtube.com/watch?v=2uFK8OGV2UM
Del 2, https://www.youtube.com/watch?v=DuSbF5GVK-M
Del 3, https://www.youtube.com/watch?v=58KrW-JZrZU
Del 4, https://www.youtube.com/watch?v=uEKnGfLY2Xk
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickie och 1 till
  • Laddar…
trattalask
Chrissofsweden skrev:
Jo, kraven kan jag. Men har märkt att vissa kök har mindre och det fungerar :) Det är bara en fråga om hur vi ska få ut maximal bänkyta.
Självklart kan man tumma lite på kraven. Men för allt smör i Småland, se bara till att man kan komma förbi en öppen diskmaskin, kylskåpsdörr, skåpsdörrar osv. Det är fruktansvärt irriterande att arbeta i köket annars.
 
Fortsatt med "gropen".

Tvättade ur inför saltsyrebetning, stopp i brunnen, och sedan verkar stenkistan full med 45års blandat mög, får väl prioritera upp en ny stenkista snart :|

Vattenansamling vid brunnen i en betonggrund med synliga rostfläckar och nymålad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aja, det sjönk undan efter en stund, så jag betade.
Blev inte av med all kalk och rost, men som det sitter så hoppas jag det duger.
Passade på att laga lite smått runt vattenrören med finbetong, samt så lade jag på andra och sista strykningen väggfärg.

Får se om det är torrt nog att lägga på epoxi när jag kommer hem idag.
 
TeroM skrev:
Del 1, [länk]
Del 2, [länk]
Del 3, [länk]
Del 4, [länk]
Han ser ju ut som en ung Tom Cruise
 
Jerpa skrev:
Han ser ju ut som en ung Tom Cruise
Ja han lär ju inte heller få någon Oscar ...
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Han har dragit in skruvarna för långt... Pluspoäng dock för att han har skyddsglasögon när han spacklar.
 
  • Gilla
Raskus och 1 till
  • Laddar…
Spacklade sista (förhoppningsvis) svängen igår och slipade idag.
Renoverat rum med nyspacklade och slipade väggar och tak som förbereds för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lämnade en liten båge över skarven som tydligen inte skall synas medan en svacka i skarven alltid syns. Skall prova dra på lite färg senare för att se hur det tar sig. Blir i alla fall microlit innan målning.
Hand håller en spackelspade mot en nyspacklad och slipad väggskarv för att kontrollera jämnheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag och farsan har tömt garaget inför att det ska rivas till veckan. Frun och min mor har förberett platser för att plantera om växter som behöver flyttas när tomten i princip ska göras om.
 
Bakugn under konstruktion med ofärdig krans runt luckan och synlig text "HUSQVARNA".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan färdigbyggd bakugn med järnlucka och vita kakelväggar, saknar krans runt luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppades att bli klar idag med bakugnen, hann med det mesta utom kransen runt luckan, en dag imorgon också...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
K
Lekt rörpulare idag..
Totalt för projektet hittills = 291 timmar enligt;
Gräva + spräcka sten/berg = 160h
Avloppskarvning inkl bila + återställning = 14h
Avlopp Wc = 5h
Isodrän + cellplast = 93
Golvvärme = 19h

Installation av golvvärmefördelare med kopplingar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmefördelare monterad på vägg med röranslutningar och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärme med synliga rör och fästen på en betonggrund, vattenpass i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärmerör på ett betonggolv i en renoveringprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Faktiskt en hel massa som blivit gjort!

1. Kört gamla sopskåpet till tippen, bara hålet kvar. Snickarn fixar panelen nästa vecka.
2. Målat hela väggen (bilden tagen på förmiddagen). Smarta snickaren hänger upp locken löst på en spik, vi tar ner, målar, hänger upp, han spikar ihop.
3. Dotter 1 målar locken. Dörren till förrådet fick vi ärva för en 500-ing av en granne som tyckte den var ful. Nästan ny.
4. Dotter 2 fick i uppdrag att sortera och rengöra krukorna som bott på altanen i snart 10 år i väntan på att förrådet skulle renoveras.

Byggställningen beror på att vi ska få taket bytt. Vi passar på att måla fasaden på baksidan, samt göra rent och eventuellt måla allt det vita. Framsidan (var panel är två år yngre) målades för två år sedan. Viden gör att den sidan slits mer.

Byggställning framför hus med skyddsplast över dörren under renoveringsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad vägg och dörrpaneler som hänger på spikar intill en byggnad med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt utomhus med byggställning, målade husväggar, samt lediga krukor och dörr på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olika krukor och vattenkannor sorterade på ett träbord i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Hand håller en rulle med lindrev avsedd för tätning av fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drevar fönster och dörrar som glömts i garaget.
Lindrev på gammalt vis.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
TeroM skrev:
Första spackelvändan klar i nya hallen, slipning imorgon.
[bild]
Gud så härligt och se en som kan spackla ✌
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
TeroM skrev:
Vad är det för grå nyans?
(Och så missade du lite i taket ...)
Ja du jag får kolla upp koden imorgon. Jag hatar gipsade innertak så det är inget glömt. Blir Huntonit Symfoni som i resten av rummen :)
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Idag har jag grävt bort ett par ton matjord. Visst är det kul att göra projekten som frugan hittat på.... ont i ryggen på soffan nu 🥃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.