Det blir väl några skärbrädor också :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
tackar, ingen som vet vad dom kallas på svenska?
 
Jag gjorde lite underlägg som jag tyckte blev lite småroliga :)

Funderade även på om man skulle göra dem i ek, med inlägg av björk och teak som ögon... men för nu fick det räcka med målad MDF! (y)

Blev även en liten video med ett försök till stop-motion :)
https://youtu.be/iFDpnaGb9OQ

Hantverkade underlägg formade som figurer från spel, inklusive ett 'Pac-Man' och fyra spöken, på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tallguy196 och 2 till
  • Laddar…
I dag experimenterade jag med dammuppsamlingen på min gamla Delta bandsåg som jag håller på och renoverar.

Problemet med Deltan är att det är väääldigt trångt om utrymme om man ska plocka spånet direkt vid källan. Alltså behövde jag göra någon lösning som jag kan montera från ovan. Prototypen gjorde jag i Valchromat men senare jag gör jag den nog i aluminium.

Renoverad Delta bandsåg med ny dammuppsamlingslösning och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild på en prototyp dammuppsamlare tillverkad i Valchromat monterad på en bandsåg, visas i ett verkstadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prototyp av dammuppsamlare i Valchromat monterad på en Delta bandsåg för att samla spånet effektivt i trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En anpassad spilluppsamlare monterad på en Delta bandsåg för att förbättra dammhanteringen vid träarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en Delta bandsåg under renovering med fokus på dammuppsamlingsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandsågens arbetsbord med ett bandsågsblad och träblock i närheten, indikerar en renoveringsprocess och dammuppsamlingsexperiment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en bandsågs inre mekanism med fokus på det trånga utrymmet nära sågbladet, en del av en dammuppsamlingstillägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en Delta bandsågs del med ny dammuppsamlingslösning vid spånutgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provsågade sedan mdf och lite virke och kan konstatera att uppsamlingen funkar grymt bra.
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Sån där box precis under sågsnittet suger verkligen fantastiskt bra. Jag är supernöjd med min också.

Snygg svarv förresten (y)
 
Lagat ett staket till ställningen.


Svetsapparat på marksten med kabel och svetsstav framför staplad stödmur och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Båda hjulen behöver riktas. Någon som kan tipsa om bra verkstad för detta?

Slipmaskin med obalanserade hjul i behov av riktning på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett smutsigt motorcykelhjul ligger på en verkstadsbänk och behöver riktas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bebis med ett leende håller i en liten rosa skruvdragare, klädd i färgglada kläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lilltösen skojar med pappa... ska riva hela huset säger hon...


Går ju aldrig med den där lilla dragaren.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Lilltösen skojar med pappa... ska riva hela huset säger hon...


Går ju aldrig med den där lilla dragaren.
Min erfarenhet är att ungar kan riva ens hus helt utan verktyg..
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Japp inom 1-2 år ångrar han dom orden..... Och sen blir det bara värre.
 
DennisCA skrev:
Japp inom 1-2 år ångrar han dom orden..... Och sen blir det bara värre.
Jag hade också blivit demolitiontokig med en sådan skruvdragare, köp nytt, köp rätt!
En bensindriven Cobra, det önskar sig min 5-åring i 6-års present, jösses, inget miljötänk på ungarna nu för tiden.
Han får nöja sig med en mindre variant av Hilti, går ju att köpa grön el, måste lära sig att tänka rationellt från början, men han är inte så stor, kommer förhoppningsvis med tiden..
 
  • Gilla
Christoffer85
  • Laddar…
Pagno skrev:
Jag hade också blivit demolitiontokig med en sådan skruvdragare, köp nytt, köp rätt!
En bensindriven Cobra..
Är Ni för unga för att kunna Kalle Anka utantill? Vi så läste sönder dem tänker naturligtvis på en sån här när nåt ska rivas.
Rivningskula som träffar en byggnad och orsakar ett dammigt sammanbrott.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Jag hade också blivit demolitiontokig med en sådan skruvdragare, köp nytt, köp rätt!
En bensindriven Cobra, det önskar sig min 5-åring i 6-års present, jösses, inget miljötänk på ungarna nu för tiden.
Han får nöja sig med en mindre variant av Hilti, går ju att köpa grön el, måste lära sig att tänka rationellt från början, men han är inte så stor, kommer förhoppningsvis med tiden..
Tror du hon blir mindre benägen med en hilti???? :)) nä får köpa ngt från brio tror jag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.