D
Det är nog avsevärt enklare och billigare att använda någon annan larmcentral...
 
B
Securitas tar nu 1320kr/år
 
Försökte hitta var man kan köpa kameran som RilleRock nämner i guiden men jag hittar inte någon stans där det finns med pris?
Så vad köper man i stället? Någon pratade om Kjell.com och att de hade?
 
RilleRock
Vad härligt att höra om 3.8 RilleRock! Det var länge sedan det kom några nya större funktioner. Kommer att bli svårt att sova nu till sen släpps! :)

Det har hänt ett par gånger nu att jag tappar kontakten till min installation via spcconnect, framförallt appen men på spcconnect.com så ser jag att den vet om att den är online och kan se events i loggarna men inte gå in och komma åt panelen. Några tips, förra gången har jag för mig att jag gjorde en nya användare för spcconnect och det började fungera igen, jag har dock inte rört några användare nu. Felet:

"SPC Connect was not able to retrieve all information from the Panel. Some of the data has been hidden. This is possibly due to communications being lost with the panel or the User's Panel Connection Details being out of sync (User's pin changed on panel?)."
 
Min felbeställning löste security warehouse hur lätt som helst.
Så nu får jag andra ploppar med EM4102 istället:)
 
RilleRock skrev:
Yes du får göra en eller flera händelser/kriterier som du knyter till mappinggatesfunktionen.
Och när alla e är uppfyllda endast då kan funktionen ske.
Försökt mig på det där med att få till så att jag endast kan öppna/trigga utgången när larmet är frånkopplat.. men vet inte vilken ordning saker ska göras.

Jag har en Mapping Gate kopplad mot #0 och en utgång, vad är nästa steg?

EDIT:
Kanske börjar förstå något:

Mapping Gate "IN: Öppna garage" kopplad mot #0, ej direkt mot utgång
Trigger "T: Öppna garage" kopplad mot ovan mapping gate, samt "System output: Fullset - OFF" och motsvarande för partset A/B

Mapping Gate "OUT: Öppna garage" kopplad mot ugången och använder ovan trigger för att öppna garaget, ej kopplad mot #0 (eller annan MAP knapp)
 
Redigerat:
Ytterligare några frågor,

1) Kan man gömma "partset B" från appen?
2) Någon wifi kamera att rekomendera?
3) Larmet varnar ibland för att den har tappat internet, jag har endast IP anslutning. Behövs GSM modul?
4) Kan jag istället för GSM använda något mobilt bredband och sedan via nån mer avancerad router ansluta mitt vanliga ADSL (lr framtida fiber) och mobila bredband som backup och låta router välja den stabilaste? (så jag kan nyttja det mobila backup kopplingen för annat också)
 
user7 skrev:
Det har hänt ett par gånger nu att jag tappar kontakten till min installation via spcconnect, framförallt appen men på spcconnect.com så ser jag att den vet om att den är online och kan se events i loggarna men inte gå in och komma åt panelen. Några tips, förra gången har jag för mig att jag gjorde en nya användare för spcconnect och det började fungera igen, jag har dock inte rört några användare nu."
Jag fick till slut göra återställning av krypteringsnyckeln, väldigt märkligt för när jag först gjorde det i centralen så tappade den kontakt med spcconnect på riktigt och klagade så den hade ju kontakt, men när jag gjort det på båda sidor så fick den kontakt igen men innan godtog den inga användare för att koppla sig mot centralen vilket nu plötsligt fungerar....
 
RilleRock skrev:
Nej.


Bör: Ja (Iallafall vid skjutdörrar).
Måste: Nej


Från sidan gavel/vägg.


Man sätter infällda mk.
Finns både med och utan kabel.



Yes.



Det behövs beroende på hur du hade tänkt sektionera?

Tack för svaret.
Gällande glaskross kör man på akustiskt på skjutdörrar antar jag och vanliga på övriga fasta stora fönster?

Hänger inte helt med på hur de infällda monteras, speciellt för skjutdörrar. Finns det något vettigt att läsa som jag kan använda för att lära mig hur jag skall instruera elektrikern?

Att man behöver en expansionsenhet hänger jag med på, frågan var mer om man bör montera den på tex vind eller liknande för att korta ner avstånden. Antar att svaret är ja.

Känner att mötet med elektrikern kommer bli knepigt för att instruera honom på ett bra sätt. Finns det någon firma som jobbar med att ta fram ritningar och instruktioner för SIemens SPC larm som man kan ge till elektrikern? Är övertygad på att jag löser inkoppling men just instruktionerna till elektrikern känns värre.
 
RilleRock
wackero skrev:
Tack för svaret.
Gällande glaskross kör man på akustiskt på skjutdörrar antar jag och vanliga på övriga fasta stora fönster?
Beror på dess utformning.
Limma krossar tar tid så oftast är de smidigast med akustiska som kanske klarar 2-3 fönster beroende på hur de ser ut.
Bara de blir utsläppta rätt i taket.

wackero skrev:
Att man behöver en expansionsenhet hänger jag med på, frågan var mer om man bör montera den på tex vind eller liknande för att korta ner avstånden. Antar att svaret är ja.
Ja men den skall sitta i direktlarmat område.
Så har du luckan på utsidan av huset får det sättas en magnet på den.
 
Jag har ett blixtljus installerat, ingen siren än. Låter mindre vid larmtest med bara blixtljus :)

Men till saken är den att jag har en magnetkontakt på ytterdörren som är konfigurerad som "Entry/Exit" och sedan Rörelsedetektor i hallen som "Alarm" med "Access" attributet.
Men när jag gick in utan att larma av och sedan gick in i vardagsrummet och triggade den rörelsedetektor som sitter där som inte har "Access" attributet så gick ändå inte larmet förrens timeout tiden tog slut. Ska inte prylar utan "Access" attribut vara direktlarmande?

EDIT: Ytterligare en sak, när jag läst på så har jag förstått det som att "Chime" attributet ska göra att saker (MAP har jag för mig) ger ifrån sig en signal. Men jag hör ingenting, har jag missat något?
 
Redigerat:
RilleRock
McZ skrev:
Jag har ett blixtljus installerat, ingen siren än. Låter mindre vid larmtest med bara blixtljus :)

Men till saken är den att jag har en magnetkontakt på ytterdörren som är konfigurerad som "Entry/Exit" och sedan Rörelsedetektor i hallen som "Alarm" med "Access" attributet.
Men när jag gick in utan att larma av och sedan gick in i vardagsrummet och triggade den rörelsedetektor som sitter där som inte har "Access" attributet så gick ändå inte larmet förrens timeout tiden tog slut. Ska inte prylar utan "Access" attribut vara direktlarmande?

EDIT: Ytterligare en sak, när jag läst på så har jag förstått det som att "Chime" attributet ska göra att saker (MAP har jag för mig) ger ifrån sig en signal. Men jag hör ingenting, har jag missat något?
Vilken klass kör du?
Vd heter attributet "chime" på svenska?
 
RilleRock
Är det ding dong?
Logga in i map och kontrollera så det är aktiverat under "ding dong".
Kan styra det per larmområde.
 
RilleRock
Under klass/grade får du välja "
Välj för konfiguration av installatören"
Sen system/systemegenskaper/policy/generell systempolicy
Bocka i punkt nr.7 "Verifierat larm avbryter fördröjning"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.