Robert-san01 skrev:
De Svenska passar utan modifiering av dörren. Strular det och du måste ersätta det med ett mekaniskt lås kan det bli besvärligt om du inte har en kista enligt Finsk standard.

Kollat så hålen för handtag och vred är på samma ställe?
Jodå jag bor i Finland, dörren är inte en onefit eller vad det kallas, finns säkert äldre dörrar i Sverige som det inte passar i. Jodå handtag o vred stämmer, men om man måste förstora hålen så finns det en täckplåt att köpa har jag för mig. Mest orolig att kan man göra något misstag att man förstör hela dörren med stämjärn?
 
Jonatan Valfridsson skrev:
Jodå jag bor i Finland, dörren är inte en onefit eller vad det kallas, finns säkert äldre dörrar i Sverige som det inte passar i. Jodå handtag o vred stämmer, men om man måste förstora hålen så finns det en täckplåt att köpa har jag för mig. Mest orolig att kan man göra något misstag att man förstör hela dörren med stämjärn?
Då borde det inte vara några problem. Dock så verkar man ha kommit längre i standardiseringen i Sverige så här har jag inte hört att någon behövt modifiera dörren för att få i kistan.
 
Robert-san01 skrev:
Då borde det inte vara några problem. Dock så verkar man ha kommit längre i standardiseringen i Sverige så här har jag inte hört att någon behövt modifiera dörren för att få i kistan.
Måste väl vara för nyare dörrar? Den dörren jag har kan vara från -86. Läste att den passar i alla dörrar förutom om du har Lc 100 serien och just den jag har. Dock kanske lite glad den inte har hake så den slår sönder karmen. Vet du något om att göra upp större hål med stämjärn något speciellt man behöver ta i beaktande?
 
Att bredda hålet lite med ett stämjärn är inte speciellt svårt då du aldrig breddar bredare än stolpen.
 
Bricka med eller utan kod funkar. Med rekommenderas av Yale.
 
Testa först, berätta sedan... det tog en dag för mig som amatör att fräsa nytt hål för blecket och karva ut för den bredare låskistan med borrskyddsplåten. Inget problem för mig egentligen men kommer rekommendera att mina vänner tar hjälp utifrån. 1700kr verkar standard från låssmed och Bauhaus och det är det värt om man inte har överhandsfräs, vassa stämjärn, borrmaskiner eller bara tummen mitt i handen...
 
Vårt lås lever sitt eget liv.
Ibland pratar det med för sig själv på danska och ibland på norska, det säger "välkommen till Yales digitala värld".

Nu har det också börjat låsa sig utan bricka i bortasäkert läge. Det sker var fjärde låsning. Det är ju en funktion jag önskat men jag vill den ska göra så varje gång.
 
Måste man inte pilla ned låsplutten på kistan för att bortasäkert läge ska gå i?
 
Självklart, sedan svarar dörren "Bortasäkert läge" och "Larma med låsbricka" efter att dörren stängts. Men nu låser den automatiskt ibland.
 
Blir mer och mer lockad av nån form av elektroniskt lås. Snart kommer dottern vilja ha nyckel, och föräldrar och svärföräldrar på besök ska låna nycklar mm. Ska man göra ett antal nyckelkopior och att nån nyckel förkommer och leder till cylinderbyte gör att det sannolikt inte är så mkt dyrare att gå på ett doorman direkt... Har idag samma nyckel på alla dörrar i huset utom entredörren som används mest, den har en "egen" cylinder, så om denna nyckel förkomms så behöver jag inte byta hela husets lås...

Därmed skulle det passa att sätta elektroniskt lås på huvudentren. Men doorman känns varken designmässigt eller funktionellt färdigutvecklat.

Försökt läsa lite i tråden. Det verkar funnits en hel del problem, men det verkar ju även gjorts ett antal modifieringar på låset sen intro.

Är doorman så stabilt att man vågar lita på det så mycket att om man skaffar sådant tryggt kan lämna den fysiska nyckeln till alternativ dörr hemma? (dvs det alltid går att låsa upp)

Kommer det alltid gå att låsa dörren när man ska iväg?

Jag som alltid vill rycka i dörren, kommer jag känna mig trygg med detta lås? Eller ska jag montera ett klassiskt tillhållarlås som komplettering, tex vid semester eller om låset dör när man har bråttom iväg hemifrån? (å andra sidan är väl de flesta inbrott dagtid, så spontanupplåser låset så kommer tillhållarn vara öppen vid det tillfället...)

Håller låset 10år eller ska man räkna med 3-5 år?

Givetvis skulle man kunna ha en fysisk nyckel som backup gömt på något mycket listigt ställe som för en tjuv är omöjligt att hitta. Men krånglar låset flera gånger per år känns det inte seriöst ändå.
 
KristinaRT
Vi har haft vårt lås, ihopkopplat m larm i ca 1 år och det har under denna tid aldrig krånglat, konstrat eller på annat sätt inte fungerat.

Baserat på denna tråd tänker jag två tankar:
1) Känns lite som att det är personer som har problem som skriver, alla andra gör det inte - vilket innebär att man bara hör om det dåliga/negativa...
2) Låset har utvecklats över tid och blir mer stabilt.
 
jag har haft låset i 2.5 år och det har fungerat bra - jag har missat byta batterier en gång men då var någon hemma så jag slapp strula med 9-volts batteri etc.

Jag har låset på huvuddörren och vanliga lås på övriga dörrar - delvis för om det skulle strula är det bra att ha annan dörr att gå via vid brand etc.

Jag har internetkopplingen vilken är mycket bra - jag har ett flertal gånger släppt in människor via telefonen pga att jag inte hunnit hem.

Jag har autolås på så låset låser sig efter ca 2 sekunder.

jag får mail om låset inte låsts och jag kan kolla i appen om dörren är låst eller inte.

Min dörr är lite trög så jag måste trycka in den lite till för att låset ska låsa - jag har vanan att vända mig om och ser då att låset lyser upp och att det låser dörren.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Visst är det som alla forum att det är problemen som ventileras och alla utan problem är frånvarande. Vi har ett lås som emellanåt krånglat under de 3,5 år vi haft det, men jag skulle inte tveka att rekommendera Yale Doorman till någon.

Jag har samma konfiguration som beskrivs i inlägg #687 och vill bara tillägga att dörren kan vara nästan stängd, fattas 3-4 mm, utan att något larmmeddelande genereras.

Om du funderar på nyckelfri låsning så slå till på ett Yale Doorman!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Är handtaget helt integrerat, eller kan man byta till en modell som passar bättre i utseende?
 
Funkar verisures internet koppling ok utan larm, har ett eget larm och vill inte byta, ser det som en fördel att de är separerade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.