Skillnaden är att man inte vill ha det direkt ut i vattendrag eller än värre vattenreningssystem.

Skiten tar lång tid att bryta ner så det är bättre att den får göra det långsamt i marken.
 
hsd
Ja så är det men skiten från vägarna går ju direkt ut i vattendrag
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
harry73
Jämför med när du tar Ipren, tar du 15 tabletter på en gång är det en överdos och kan det gå illa. Tar du samma mängd men under 5 dagar är det inget problem. När man under torra perioder släpper ut koncentrerad smuts, kan det lokalt leda till en överdos för vattenlevande organismer, även om den absoluta mängd inte är så farligt i slutänden.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
harry73
hsd skrev:
Ja så är det men skiten från vägarna går ju direkt ut i vattendrag
Vid större vägar genom känsliga områden går smutsen inte direkt ut i naturen, men den passerar en slamavskiljare.
 
hsd
Vägarna inom samhället går regnvatten ut i dagvattenbrunnarna som inte får ta emot tvättvattnet....
 
harry73
hsd skrev:
Vägarna inom samhället går regnvatten ut i dagvattenbrunnarna som inte får ta emot tvättvattnet....
Det stämmer, men då kommer smutsen utspädd med regnvatten i avloppet. Dessutom är hastigheter oftast lägre som gör att inte lika mycket smuts spolas bort jämfört med landsvägar
 
hsd skrev:
Ja så är det men skiten från vägarna går ju direkt ut i vattendrag
Till skillnad från dagvattnet då eller...? som går vart? :(
 
harry73 skrev:
Jämför med när du tar Ipren, tar du 15 tabletter på en gång är det en överdos och kan det gå illa. Tar du samma mängd men under 5 dagar är det inget problem. När man under torra perioder släpper ut koncentrerad smuts, kan det lokalt leda till en överdos för vattenlevande organismer, även om den absoluta mängd inte är så farligt i slutänden.
Så då menar du att vi pratar om "överdoser" när det gäller enstaka biltvättar??

Vad kallar man då det som ansamlas under en torrperiod när tex 5.000 bilar passerat på samma gata och det sedan blir lite regn och allt detta sköljes ner i dagvattenbrunnen på en och samma gång? :rolleyes:

Vi bör nog snegla lite på proportionerna mellan olika "utsläpp".
 
harry73
Förstår mig rätt. Jag försöker inte övertyga er om att tvättförbudet är bra eller dålig. Jag försökte bara komma med några argument som man kan använda för ett förbud.

Själv tvättar jag bilen på tomten, men vi har grus och inget kommunalt avlopp
 
Biltvättsförbud skulle vara total idioti..... om inte kommunen ställer en tvätthall till fritt förfogande.
Att föra en bil till handtvätt är svindyrt och om man automattvättar så spolar de bort oljan ur falsarna och så rostar den. Dessutom slits rutorna i förtid. Att hålla på och slipa och sandblästra varje sommar och spruta olja i hålrumen och under bottnen två gånger i året i stället för en är ingen vinst för miljön. Inte att byta rutor heller.

Även vanliga fattiga medborgare måste ha möjlighet att tvätta sin bil utan att få den förstörd!
 
harry73
Varför behöver en tvätthall vara gratis?
Jag håller med om att det ska finnas alternativ, men de finns ju till överkomligt pris:
http://wdcarwash.se/tvatta-bilen/
 
Lite långt att åka...
 
harry73
Tvätta bilen på gräsmattan så tar gräset upp vattnet och därmed en del av skiten i det. Det blir en långsammare återföring till naturen än rakt ner i en brunn. Jag förstår absolut att man inte vill ha det i dagvattnet.

Om man, som jag tvättar bilen högst en gång i månaden är 100kr för att tvätta själv i biltvätt inte så mycket jämfört med vad bilen kostar i övrigt.

Jag är definitivt ingen miljömupp, men jag tror däremot att alla kan bidra lite utan att göra några stora uppoffringar.

Och angående slam från reningsverk är det inte allt slam som får köras på åkrar där det odlas livsmedel exempelvis brödvete eller sockerbetor.

När jag jobbade med lantbruk fyllde man i en blankett för varje lastbil med spannmål man levererade där man garanterade att det som gick till livsmedel var slamfritt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hsd
roland53 skrev:
Till skillnad från dagvattnet då eller...? som går vart? :(
Ut i vattendrag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.