Jag tror, helt utan att veta eller ha provat, att klipparen alltid backar ut och svänger runt laddstationen på den sidan slingan går framåt. Om du lägger den rakt ut med rätt avstånd från väggen borde den hitta slingan direkt.
 
jonaslatt skrev:
Alltså nu backar roboten ut ur huset och svänger svagt förbi huset hittar slingan framför (Robothuset) följer den 100meter och klipper.

Jag skulle vilja ha Robothuset mot en vägg. Men att roboten backar ut. Svänger vänster
direkt och hänger på slingan och åker 100 meter.

Måste den alltså åka förbi huset sen hitta slingan eller kan den hitta slingan slinga direkt och åka? Förstår ni?
Jag tror jag förstår hur du menar. Jag har min installerad i ett hörn av trädgården och slingan går direkt till vänster efter att den backat ut, inga problem alls. Den kör rakt in i "carporten" med ypperlig precision så det behövs inte mer än kanske en cm i marginal per sida.

Fiskade upp en bild på installationen direkt efter den installerats förra våren, inga ändringar förutom att det nu är gräs där det var frö... :)

Robotgräsklippare installerad under träskydd bredvid trädäck och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kanon tack precis så jag ville veta om det gick att ha.
 
Någon som fått nya programvaran att fungera (Hypericum 3.2 v2.47.)
Min W790.1E vill inte ta emot den. Fungerade hela förra sommaren med uppdateringar.
Använder samma minne med samma formatering
Kanske är tjurig för han fått stå i källaren hela vintern...
 
Jag har precis installerat min 796e.1 har märkt en del saker som:

-den somnar in när den laddar och går inte att nå med wi-fi eller skicka ping, är det korrekt? Väcks maskinen igen när den skall köras?

-notera att batteriet nästan var delvis urladdat 60% när jag kom hem och den var avstängd. Laddar den inte när den är stängd?

-fast den skall köra 1 timme + 20% så kör den hem redan efter 45 minuter. Borde den inte köra längre?
 
Sammy_j skrev:
Jag har precis installerat min 796e.1 har märkt en del saker som:

-fast den skall köra 1 timme + 20% så kör den hem redan efter 45 minuter. Borde den inte köra längre?
Kan bara kommentera på din sista punkt: är det mycket att klippa initialt så tar batteriet slut fortare, kan vara så de första vändorna för maskinen innan den gått över allt och går in i det normala läget för robotklippare. Dvs att klippa litet men ofta. Bästa är om man går över hela gräsmattan med en traditionell klippare innan man driftsätter roboten, de är inte avsedda att klippa högt gräs. Alternativt att man sätter en hög klipphöjd första veckan och sänker efterhand tills man når önskad klipphöjd.
 
UGL skrev:
Någon som fått nya programvaran att fungera (Hypericum 3.2 v2.47.)
Min W790.1E vill inte ta emot den. Fungerade hela förra sommaren med uppdateringar.
Använder samma minne med samma formatering
Kanske är tjurig för han fått stå i källaren hela vintern...
Finns det någon loggfil på vad som ändrats/förbättras i den senaste mjukvaran? Fungerar zonklippning som det är tänkt?
 
Jag blir knäpp, läst nu och testat att den laddar inte när den är avstängd men den jäklen stänger av sig efter en stund när den kommit hem. Jag har kollat kablarna till slingan och sett till att dom är helt perfekta för det verka kunna ställa till problem men det blir samma fel :(
 
Sammy_j skrev:
Jag blir knäpp, läst nu och testat att den laddar inte när den är avstängd men den jäklen stänger av sig efter en stund när den kommit hem. Jag har kollat kablarna till slingan och sett till att dom är helt perfekta för det verka kunna ställa till problem men det blir samma fel :(
Jag ska kolla hur våra Worx beter sig vid laddning, minns inte på rak arm. Den ena är WG796E och den andra WG790E.1, tänkte driftsätta dem för säsongen i morgon. Mig veterligen stänger de inte av sig under laddning någon av dem. Kolla så att inte kontrollampan på laddstationen blinkar rött vid laddning, det ska vara ett fast rött sken.
__
PS. Kolla efter eventuella felmeddelanden i displayen när den är inne för laddning. Såg i manualen att maskinen stänger av sig efter 20 minuter om den upptäckt något fel och ingen användaråtgärd vidtas.
 
Redigerat:
Efter att jag stängt och startat den några ggr så tog den emot laddning direkt när den var färdig börja den klippa och nu har den klippt ganska länge och körde precis in och ladda, fortsättning följer
 
Corpes skrev:
Finns det någon loggfil på vad som ändrats/förbättras i den senaste mjukvaran? Fungerar zonklippning som det är tänkt?
Har inte sett några förändringsloggar på någon av uppdateringarna, litet dumt. Zonklippning använder jag inte på WG790E.1 (ingen anledning där) och inte testat, däremot har den alltid fungerat på årsmodellen före med WG796E i olika uppdateringar. Rätt simpel funktion det där och det borde inte vara några problem med det.

Enda jag skulle önska av mjukvaran vore att den betedde sig litet smartare om den tex kör på ett nedfallet lagom stort äpple under återgång, litet mer kreativitet i problemlösningen vore klädsamt i just detta läge precis som den uppvisar under vanlig klippning. Den är helt "dead set" på att följa begränsningstråden vid återgång, stånga sig förbi ev hinder med våld. Den borde bringas att förstå att man kan gå runt småhinder även på väg hem... men tja. Inget stort problem precis bara att orka sig ut och plocka upp störande fallfrukt ibland på hösten.
 
Vände just på knivarna inför säsong två med WG790E.1, inte kollat på det alls innan eftersom det funkat fint (typ "set and forget"). Blev rätt överraskad hur bra skicket var på eggen efter en full säsong! Iofs var det väl rätt klen gräsmatta i början med jädrar vad det tog sig med klippningen och ett par varv gödning... haha.

Riktigt bra stål i dessa tycker jag... och varje kniv har ytterligare tre eggar att nyttja innan man ens behöver byta knivarna (y) Icke nyttjade eggar är förseglade med ett lager intorkad sav som synes :)

Schysst att det medföljde tre knivsatser med tillhörande skruv som bör bytas när man byter kniv, lär räcka ett antal år. Kommer nog att få vända knivarna två-tre ggr per säsong framöver iofs pga betydligt kraftigare gräsmatta.
Robotic lawn mower blade with sharp edge and sealed unused edges with dried sap visible.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har haft siktet inställt på dyrare maskiner och fnyst lite lagom föraktfullt när jag gått förbi Worx-klipparna på Ica. ;) Men WG790E.1 verkar ju ge oerhört mycket bang-for-the-buck om man läser omdömen så nu funderar även jag på att skaffa en.

Har lite frågor och funderingar inför köpet:

- Har en matta på 600-700 kvm. Blir maskinen för klen för att klara denna? Ser att klippbredden endast är 18 cm. Mattan är för övrigt ganska "enkel" - ingen lutning, ett par mindre träd och bärbuskar, några odlingslådor.

- Har en 10 m lång och 60 cm bred passage mellan fram- och baksida. Klarar maskinen generellt att navigera i trånga passager? Här bör maskinens storlek kunna vara till fördel.

- Blir det märken i mattan efter maskinen, ex. utefter begränsningstråden?

- Är det mycket meck att ställa om klipptiderna? Förväntar mig inte att göra detta dagligen men ex. under semestern

- Kan man köpa en "noname" begränsningskabel om man behöver förlänga? 100m finns på Classe för 500 kr vilket jag iof tyckte känns dyrt.

- Vad är dom sämsta egenskaperna hos denna WG790E.1?

Tack på förhand!

/Freddan
 
Redigerat:
Hej

Kan svara på en del av dina frågor

WG790E.1 räcker till din matta.

Smala passager har jag ingen erfarenhet av.

Ja det kan bli blir märken efter kanttråden. Det är dock inget jag stör mig på.

Jag tycker det är enkelt att ställa in men kan väl ta någon minut beroende på hur mycket man ska ändra. För mig funkade inte atuomatinställningen utan jag fick ställa klipptiderna manuellt men detta göra man inte så ofta kanske bara en gång per år.

Kablar har diskuterats mycket här i forumet men för att vara på den säkra sidan se till att det är samma typ som originalkabeln.

Det jag tycker varit sämst är att programvaran inte varit riktigt testad innan den släpps till konsument så förra säsongen fanns en del barnsjukdomar. Nu har det kommit flera uppdateringar som jag inte hunnit testa så troligtvis är många eller flertalet av dessa borta.
 
Om du har en smal passage kan du ställa in att den startar varannan gång på andra sidan passagen för att klippa.

Kör man regelbundet så tycker jag inte man ser någon klippkant.

Jag min tråd räckte inte. Tog jag en vanlig strömkabel . Som jag hade kvar efter bygget med huset. Har funkat kalas i två år nu.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.