iSnobben skrev:
Vi ska bygga utdragbara garderober under trappan eftersom vi ska riva en klädkammare för att få in en altandörr till ut mot poolen och den dörren ska i sin tur bli utgången till uterummet som ska byggas när alla steg innan dess är klara 😂
Går själv i tankar på att bygga en utdragbar garderob under vår trapp. Har du hittat nåt bra system som enkelt kan "kläs in"?
 
Thiger skrev:
Går själv i tankar på att bygga en utdragbar garderob under vår trapp. Har du hittat nåt bra system som enkelt kan "kläs in"?
Jag har väl inte direkt letat efter något färdigt system. Kommer nog bygga mycket efter eget huvud. Kanske att jag anpassar måtten lite så att jag kan låna lite grejer från IKEA.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Bestämde mig för att pocket holes is the shit (hoppas jag) så idag har jag plockat ner alla sättstegen och borrat dem samt grundmålat dem.

Nedplockade sättsteg med borrade pocket holes och grundmålning redo för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon blir det slipning och ett lager golvfärg innan alltsammans monteras på plats igen och fogas innan vi går på med sista vändan golvfärg. Sen är det dags att äntligen börja med ekstegen 😃
 
Nu är sättstegen monterade på riktigt. Ska foga nu och sen måla en vända ikväll innan det är dags att börja med ekplanstegen. Pocket holes hjälpte verkligen till att få trappan så tyst som möjligt. Den är inte helt knäpptyst men det var den inte innan heller.

En nyligen installerad trätrappa med vita sidor och steg i obehandlat trä redo för fogning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad trappa med vita steg och sidor, nio av tretton steg monterade, öppen konstruktion gjord stängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kakelfog och 3 till
  • Laddar…
Nu sitter jag med en kaffe i handen i nöjdrutan efter att ha monterat 9 av 13 ekplansteg. Återstår gör 4 av 5 av de svängda stegen. Men det får vänta till imorgon.

Trappa med nyligen monterade ekplansteg, fyra osatta sneda steg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa med nymonterade ekplansteg i en inomhusmiljö, vita sidostolpar och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henri och 9 till
  • Laddar…
Tjusigt!!
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Nu är även de sista stegen på plats. Att göra de fyra sista tog ungefär lika lång tid som de nio första... Nu återstår bara lite fog och sedan väntar jag på mina LED-slingor som ska monteras bakom trappnosarna.

Trapp inomhus i hemmiljö med nyinstallerade trästeg och vita räcken, i bakgrunden syns en entrédörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa med nyinstallerade trästeg och vitmålade sidor redo för LED-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad trätrappa inomhus med vit räcke och trappsteg i ljust trä, redo för LED-slingor och fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer vi att behöva prata igenom och planera hur vi ska gå vidare på bästa sätt. Många olika delmoment innan vi kan riva klädkammaren och sätta in altandörren där för att sedan bygga uterum. Hall, vardagsrum och lek-/pyssel-/gästrum ingår i den planen. Sen ska det ju även byggas ett förråd för ved och cyklar samt en parkering för soptunnorna...
 
  • Gilla
Daniel Tegenfeldt och 5 till
  • Laddar…
trattalask
Snyggt! Börjar bli riktigt sugen på att ge mig på min trappa nu.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Vilket lyft 👍. Hur mycket plats har du vid trappnosen att montera slingan?
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Vilket lyft 👍. Hur mycket plats har du vid trappnosen att montera slingan?
Tack så mycket!

Jag vet inte exakt och det varierar lite mellan stegen också men jag skulle tippa på att det är 2-3cm. Tillräckligt med plats för att få dit en självhäftande LED-slinga iaf. Kommer ju att koppla allting på undersidan längs med väggen.
 
Så då var man hemma igen efter lite jobb i Sälen och Mora som avslutades som sig bör på traditionsenligt vis med en skidtur första söndagen i mars.

Renoveringen av hallen fortsatte idag. Igår var det så fint väder att vi var ute precis hela dagen. Fick äppelträdet klippt iaf.

Idag har jag fått upp renoveringstapet nere under trappan och fått ner en del av väggen där uppe för att släppa in mer ljus från balkongdörren. Har även om det inte syns i bild även börjat regla på väggen för att få samma nivå på väggen både uppe och nere. Kommer att skruva på ett lager gips på alla väggar eftersom hela hallen idag består av glasfiberväven från helvetet. Under trappan får det dock duga med renoveringstapet eftersom vi ändå ska bygga garderober där.

Visa bilaga 213056

Visa bilaga 213057
 
Jag tror du nämnt det tidigare men jag hittar det inte..
Vilken typ av steg satte du i trappen?

Snyggt jobbat, ett verkligt lyft! (y)
 
FredrikR skrev:
Jag tror du nämnt det tidigare men jag hittar det inte..
Vilken typ av steg satte du i trappen?

Snyggt jobbat, ett verkligt lyft! (y)
Det är Lundbergs 15mm massiva eksteg. Köpte dem på K-rauta när de hade 30% rabatt på dem. Vet inte om det priset gäller fortfarande.

Tack så mycket, vi är toknöjda att vi valde detta och inte ny matta som vi först var inne på.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Idag har jag byggt vuxenklätterställning och påbörjat målningen av panelen i snedtaket. Det är väl ungefär 5,5m i takhöjd. Det mest störande är nog dock att det blir ungefär en 1kvm som jag inte kommer åt utan att bygga ställning i trappen så det får bli morgondagens experiment.

Ställning i ett trapphus för målningsprojekt med snedtaket och paneler synliga, cirka 5,5 meter upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjad målning av träpanel i ett snedtak med hög takhöjd, ställning vid trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Påbörjad målning av snedtak med hög takhöjd och byggd klätterställning i trapphuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag haft byggställningen i trappan för att kunna komma åt den sista biten att måla. Passade även på att regla på väggen och isolera samt skruva första skivan OSB när ändå ställningen stod där. Alla väggar ska få sig ett nytt lager gips sen också eftersom de består av vävtapeten från helvetet 😂

Byggställning i en trappa med en vägg som delvis är isolerad och med en OSB-skiva monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är redan märkbart ljusare i hallen trots att taket bara har fått första lagret grundfärg 😃
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.