mexitegel skrev:
Liten uppdatering efter fiberinstallationen :). Dubbla internetförbindelser, Ciscoroutern sköter failover från fiber till 4G. Rasberry Pi burkarna är för diverse övervakningsprojekt, den ena kommer hantera 1-wire nätet.

[bild]

Jag funderar starkt på att dra ut fiber till redskapsboden också, bara för att jag har en fiberpatchpanel. :D.
Du skulle fixa en egen tråd för dina projekt. Skulle lätt hänga i den☺
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 3 till
  • Laddar…
Haha, ja kanske det :). Fiberkillarna mumlade något, halvt på skoj halvt på allvar, att det var skönt att de var klara med min installation. Kanske inte helt lätt att installera hos en pedant gammal stadsnätplanerare, tillika upphandlare av fastighetsnät med förflutet som
WAN-tekniker... :D

Men de gjorde ett jäkligt bra jobb i alla fall :).
 
mexitegel skrev:
Haha, ja kanske det :). Fiberkillarna mumlade något, halvt på skoj halvt på allvar, att det var skönt att de var klara med min installation. Kanske inte helt lätt att installera hos en pedant gammal stadsnätplanerare, tillika upphandlare av fastighetsnät med förflutet som
WAN-tekniker... :D

Men de gjorde ett jäkligt bra jobb i alla fall :).
Har du lyckats få fibern insvetsad i panel istället för i CPEn? :)
 
Nej, jag funderade på se om det gick att få till men övergav tanken. Finns väl risk att det blir trassel om problem skulle uppstå senare :). Standardinstallation har ju sina fördelar vid service och underhåll :).

CPEn sitter i bakväggen på skåpet.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Ingen som behöver en Cisco Switch 3750G 24portars med 4st SFPer? Tänkte den får gå till någon nätverksnörd billigt istället för att sälja på Blocket.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Det beror på vad billigt är.
Men intresserad är jag... :)
 
Skicka ett bud. :)
 
Nätverksswitch med tejp över SFP-portar för dammskydd, placerad på en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser den ut. Tejp över SFPerna nu när den förvaras så det inte kommer in damm.
 
Dåligt med aktivitet här - jag vill se mer nätverksporr :D

Jag har gjort en stor flytt av hela vårt lilla datacenter till tvättstugan så jag har anledning att lägga ut några bilder:

Dell-serverrack i en tvättstuga med synliga kablar och nätverksutrustning, ovanpå diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Datacenter i tvättstuga med nätverksskåp, patchpaneler, kablar och servrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nätverksskåp med ordnat kabeldragning av vita och rosa nätverkskablar anslutna till switchar och servrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Adamski74 och 6 till
  • Laddar…
Puff😎
 
Min installation på vinden - inte min snyggaste kabeldragning tyvärr :|

Oorganiserad kabeldragning och nätverksutrustning monterad på träbjälkar i en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min HP-server är förresten till salu:

Skärmdump av HP ProLiant DL360 G6 serverns status i VMware ESXi-gränssnittet, visar processor- och minnesinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DL360 G6, 36GB RAM, 2x 300GB disk, VMware ESXi 6.0. 2000 kr, 2300 kr med rackskenor :)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi flyttar till ett nybyggt Älvsbyhus inom ett par månader och där är tanken att jag ska ha ett "mediaskåp" framför mediaskåpet där det kommer in lite tomrör och finns plats för fibermodem och dyligt.

Tänker då i banorna ikring att ta ett ikea väggskåp och låta min cnc fräsa ett mönster optimerat för kabelgenomföring i en mellanvägg. Där kommer modem, ett par switchar, min z-wave controller osv monteras. Och på baksidan av väggen kommer cable management att finnas. Vad tror ni om en sådan här lösning?

Ikea väggskåp med fräst mönster för kabelgenomföring och plats för fiberoptik i ett nybyggt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Designskiss av ett IKEA väggskåp med CNC-fräst mönster för kabelgenomföring anpassat för mediaskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett väggskåp med en framsida som har cirkulära utskärningar för kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på sista bilden har jag lagt till skåpdörren. så det kommer i princip bli en dörr i dörr ;) Krävs det så får man addera en fläkt som kylning.

3D-renderad bild av ett öppet Ikea väggskåp med CNC-fräst mönster för kabelgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad är tanken med den inre dörren?
 
Nätverksutrustning ska sitta i stativ. Punkt.
Har man småpryttlar som inte kan rackmonteras så finns det praktiska hyllor att montera i racken.

Så jag röstar på att du ska köps ett vanligt 19-tums rack och bygga in med lämpliga skivor istället.
 
  • Gilla
politby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.