noone70 skrev:
1-wire fungerar inte i de höga temperaturerna, du måste upp till PT1000 givare eller liknade
Ok. Tack för infon :) Hur tar du in den signalen i z-wave eller arduino eller kanske direkt in i rasperry pi ?
 
Tomas Andersson skrev:
Ok. Tack för infon :) Hur tar du in den signalen i z-wave eller arduino eller kanske direkt in i rasperry pi ?
Jag har inte hittat något sätt att få i datat i Z-wave nätverket. Rökgaserna kollar jag via logger2020 och deras webgränssnitt
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
shelby67 skrev:
Jag hade den här iden för att slippa pushdimmer, är det inte meckigt med pushdimmer jämfört med traditionell vriddimmer?
Jo.

Men på plussidan så kan man dimma från fler ställen.
 
Hej
Jag använder raspberry med DomoticZ

Nu vill jag lära mig LUA script

Är det någon som kan tipsa hur jag ska gå tillväga för att lära mig grunderna ?
Gärna mera konstruktiva tips än typ Google :)

Tack på förhand
 
Affeunbk skrev:
Hej
Jag använder raspberry med DomoticZ

Nu vill jag lära mig LUA script

Är det någon som kan tipsa hur jag ska gå tillväga för att lära mig grunderna ?
Gärna mera konstruktiva tips än typ Google :)

Tack på förhand
Kan du programmering i övrigt så hittar du allt du behöver i denna tråd!
Här finns länkar till LUA-bibeln, dzVentz och exempelkod.

https://mobil.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/277601-domoticz-och-z-wave.html

//Henry
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
Hade liten leverans för nån dag sedan.
Nu gäller det bara å hitta tid för att installera, hubben är online å plattan är synas med systemet.

Öppen kartong med smarta hem-produkter inklusive OOMI-glödlampor och en WETEK-hubb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flertalet förpackningar med smarta hem-enheter som lampor, pluggar och sensorer uppradade på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
intressant - OOMI nytt för mig - verkar ska vara enkel att sätta upp och få igång.

Blir intressant att se dina erfarenheter av att få igång och att använda.

Samt kanske om det funkar med andra zwaveprylar på ett enkelt sätt.
 
Aldrig hört talas om heller! Surfade runt på deras sajt lite, fattar inte, är det ett helt proprietärt system?
 
Jag kollade också lite och fattar det så att är zwave så andra zwave bör funka - men det blir intressant att se i verkligheten.

det finns också färdiga funktioner för philips hue, flic mm.

Ambitionen verkar vara att göra det enkelt så man ska slippa vara tekniskt kunnig - därav ingen API mot systemet fn.
 
Hej. Stöd för flic vet jag "ska" finnas då den bla har stöd för bluetooth (stöd nämndes under indiegogo kampanjen) . Det var väldigt lätt att lägga till enheter som är Oomi då det endast var att lägga enheten mot den dom ska läggas till (finns märkt på båda enheterna). Programvaran är väl inte 100% då den än inte har fullt stöd för andra zwave enheter än och vissa inställningar är lite konstiga i Oomi plattan när man ska göra inställningar för den tillkopplade enheten.

Men jag har inte orkat lägga till mer än en air enhet.

Mer info kommer sen :)
 
Hej
Har efter förslag här på forumet har jag bytt ut min Zipabox mot en Raspberry Pi 3 med Telldus Duo och Aeon Zwave stick.
Är fullständig nybörjare på Raspberry men har lyckats få igång maskineriet, installerat domoticz, openzwave och något telldus paket. Jag lyckas dock inte få in några enheter i Domoticz. Vad jag förstått så ska enheterna dyka upp automatisk för 433 Mhz enheten och Zwave enheterna via inkludering. Inget fungerar dock. Någon som har möjlighet att hjälpa mig (på en nivå jag förstår)?
Tack för förhand!
 
Redigerat:
DTFD skrev:
Hej
Har efter förslag här på forumet har jag bytt ut min Zipabox mot en Raspberry Pi 3 med Telldus Duo och Aeon Zwave stick.
Är fullständig nybörjare på Raspberry men har lyckats få igång maskineriet, installerat domoticz, openzwave och något telldus paket. Jag lyckas dock inte få in några enheter i Domoticz. Vad jag förstått så ska enheterna dyka upp automatisk för 433 Mhz enheten och Zwave enheterna via inkludering. Inget fungerar dock. Någon som har möjlighet att hjälpa mig (på en nivå jag förstår)?
Tack för förhand!
Ja, 433 MHz dyker upp så snart du parar ihop fjärkontrollen med enheten. Den lyssnar och lägger upp en enhet för varje ny fjärrkontroll knapp du trycker på och även grannarnas enheter.

Z-Wave dyker upp efter inkludering men oftast inte riktigt allt på en gång. Det kommer efterhand som enheten börjar sända. Sedan beror det på vilken typ av enhet du inkluderat.

Du hittar mycket matnyttigt i denna tråd som bara avhandlar Domoticz och Z-Wave.
https://mobil.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/277601-domoticz-och-z-wave.html

//Henry
 
HenFre skrev:
Ja, 433 MHz dyker upp så snart du parar ihop fjärkontrollen med enheten. Den lyssnar och lägger upp en enhet för varje ny fjärrkontroll knapp du trycker på och även grannarnas enheter.

Z-Wave dyker upp efter inkludering men oftast inte riktigt allt på en gång. Det kommer efterhand som enheten börjar sända. Sedan beror det på vilken typ av enhet du inkluderat.

Du hittar mycket matnyttigt i denna tråd som bara avhandlar Domoticz och Z-Wave.
[länk]

//Henry
Fjärrkontroll?
Jag har ingen fjärrkontroll kopplad till någon av mina brytare, måste jag först para dom med en fjärrkontroll för att få in dom? Hur funkar det då med temperatursensorerna? De är inte kopplade till någon fjärrkontroll.

Får fortsätta kämpa med inkluderingen, har läst på fler håll att det inte är helt smärtfritt att inkludera z-wave enheterna..
 
DTFD skrev:
Fjärrkontroll?
Jag har ingen fjärrkontroll kopplad till någon av mina brytare, måste jag först para dom med en fjärrkontroll för att få in dom? Hur funkar det då med temperatursensorerna? De är inte kopplade till någon fjärrkontroll.

Får fortsätta kämpa med inkluderingen, har läst på fler håll att det inte är helt smärtfritt att inkludera z-wave enheterna..
433 mhz brytarna kan bara ta emot signaler så fjärrkontrollen behövs för att enklast lära in domoticz koder från fjärrkontrollen. Tempsensor brukar läggas till automatiskt om det är inställt så i inställningarna. Nu använder jag inte tellstick utan en rflink gateway.
Det går att lägga till manuellt också utan fjärr, lite mer meck bara.

// Pierre
 
Redigerat:
DTFD skrev:
Fjärrkontroll?
Jag har ingen fjärrkontroll kopplad till någon av mina brytare, måste jag först para dom med en fjärrkontroll för att få in dom? Hur funkar det då med temperatursensorerna? De är inte kopplade till någon fjärrkontroll.

Får fortsätta kämpa med inkluderingen, har läst på fler håll att det inte är helt smärtfritt att inkludera z-wave enheterna..
Du har faktiskt inte skrivit vad du har förrän i detta svar. Du måste få dem att sända. Det är den sändningen som spelas in. Jag använder 433 MHz enbart till några enklare brytare eftersom kommunikationen inte är säkrad. Det inträffar då och då att det händer oförklarliga saker med 433 MHz. Mina lampor tänds och släcks av någon annan och mitt system tänder och släcker i villor i granskapet när jag tar fel på device.

/Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.