Köpte ett hus igår och nu när jag sitter och kollar igenom papperna och märker att siffrorna i objekt beskrivningen inte stämmer överens med Fastighetsinfon från lantmäteriet och skatteverket.

I objektbeskrivningen från mäklaren står det: Boarea 140 m²+ biarea 80 m² (taxeringsinformation)

medan i fastighetsinfon från lantmäteriet och skatteverket står det: Boarea 80 m² Biarea: 80 m² Total värdegrundande area: 96 m²

Det är ett hus med 1 och en halvplan med inred källare. Första plan på huset är ca 10*8 meter. Andra våningen har snedtak.

Vad är det som har hänt? Kan och bör jag göra något?

/extremt nybliven husägare
 
harry73
Första plan är då ca 80kvm (boyta) och källare 80 kvm (biyta)
Ovanvåningen har mindre. Vi har 45grader takvinkel och vår ovanvåning har ca 65% av bottenvåningens yta (80/120)
Så 140kvm boyta låter som mycket, men har ni förhöjd vägliv eller pulpettak kan det stämma
 
Nej det är ganska lågt i tak och snedtak.
 
Boarean på övervåningen är den yta som har minst 1,9m i takhöjd + 0,6 meter in under snedtaket. Resten borde väl räknas in i biarean? Är det 'vanlig' källare eller suterräng?
 
Redigerat:
Det är en vanlig källare
 
harry73
Men att kontrollera ytan ingår i din undersökningsplikt så inte så mycket att göra åt
 
harry73
Eller har du besiktningsklausul? Då kan det vara en förhandlingsfråga
 
Kolla takhöjden på övervåningen! Det kan vara så att hela övervåningen är yta som inte ska räknas, dvs den är varken boarea elelr biarea, utan en inredd vind.

Men det kan ju också vara så att det är en så att de inrett en oinredd övervåning som ska räknas, men inte deklarerat ändringen. Isåfall är det viktigt att ni får veta vilket år detta gjordes.

här finns uppgifter om hur du mäter:
https://www.skatteverket.se/privat/...dittsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html
 
Jag har skrivit på ett köpekontrakt och ska betala handpenning den 26 april och nästa vecka ska en besiktningsman besikta.
 
Då är det bara se till att mäta under besiktningen och kontrollera vilka uppgifter som är rätt.
 
harry73
Kontrollera också tomtgränserna, bygglov för alla delar, avloppets status (om du har enskild avlopp) och lite till som ingår i din undersökningsplikt
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
läste nu i köpekontraktet att jag kan häva köpet om det kommer fram saker under besiktningen som gör att jag vill häva köpet. Så om jag vill häva köpet pga ytan skulle jag kunna göra det?

Men eftersom jag inte har någon besiktningsklausul kan jag inte göra något åt priset?

Men jag är ganska säker att jag vill ha huset. Det är inte lätt med all information och allt man ska hålla reda på och jag tycker ändå jag har pluggat på så mkt jag kunde inför det här.
 
harry73
Det är så besiktningsklausul funkar.
Du har rätt att häva köpet under tiden ni bestämde i kontraktet (ca 2 veckor)
Eftersom du kan häva kontraktet är det en argument att förhandla ner priset.
Säljaren kan inte häva kontrakter under den tiden och kan därför först sälja till nr 2 efter besiktningsperioden gått ut.
Han kan inte heller bli sur och bestämma att inte sälja till er. Ni har rätt att köpa enligt kontraktet eller häva och ni kan förhandla
 
Du kan alltid föra en diskussion med säljaren om priset om det nu visar sig att storleken inte stämmer. Sen är det ju upp till säljaren att gå med på det eller inte. Men lägger han upp det till försäljning igen måste ju den nya arean in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.