Nu har det hänt saker. (y)

Håller med om att en plåt under takslutet på huset jämte är bra mot slitage.

Personligen tycker jag det är fult med kjolar på trädäck, och ju större kjolar desto fulare och klumpigare intryck. Att se nätta snedskurna reglar/takstolar är mkt snyggare. Gaveln i nederkant ser ju nätt och bra ut. Ngt liknande för trädäcket kan nog bli bra, men det är lite svårt att avgöra. Tror att du får bygga och se/känna efter allt eftersom.

Om t ex fåglar, mot förmodan, skulle risa igen undertill så går det att i efterhand sätta upp vindnät mellan reglarna, en liten bit in (1-3 dm kanske). (Lantbrukare använder vindnät i t ex öppna stallar.)

Liggande el stående staket... Tror på stående. Dels för att det är en klassiker som alltid fungerar, och speciellt till äldre hus, och dels för att minska intrycket av massiv bred gavel.

Apropå gavel, dvs kortsidan m dörrarna, så kan hela kilformade reglar se klumpiga ut, men återigen det är svårt att bedöma innan man sett resultatet, (för mig i alla fall).
 
Tänkte konstruera staketet med 95x95mm stolpar sedan reglar 45x70 2st inuti mellan stolparna samt en eventuell överliggare.

Sedan stående spjälor frågan är skulle ni gjort dessa av 22x95 trallvirke eller 22x95 tryckt klädselbräda?

Vad för avstånd brukar se bra ut mellan spjälorna?
 
Novisfixaren skrev:
Tänkte konstruera staketet med 95x95mm stolpar sedan reglar 45x70 2st inuti mellan stolparna samt en eventuell överliggare.

Sedan stående spjälor frågan är skulle ni gjort dessa av 22x95 trallvirke eller 22x95 tryckt klädselbräda?

Vad för avstånd brukar se bra ut mellan spjälorna?
Antar att klädselbrädan är sågad på en sida och hyvlad på andra? Har den rillor/spår frästa på "baksidan" så går den fetbort.
Så det beror på vilken ytbehandling som är tänkt. Tryckt trallvirke går ju fint att måla med det mesta utom slamfärg.

Tror att 30-35 mm är ett lagom avstånd mellan spjälorna med bredd 95 mm.
 
Hade egentligen inte tänkt någon ytbehandling alls.

Tror ni tryckt staket inte blir snyggt?

Skulle ni gjort spjälorna av trallvirke 22x95 eller tryckt klädselbräda 22x95.

Klädselbräda har ju ruffigare yta och trallen är slät..
 
Novisfixaren skrev:
Hade egentligen inte tänkt någon ytbehandling alls.

Tror ni tryckt staket inte blir snyggt?

Skulle ni gjort spjälorna av trallvirke 22x95 eller tryckt klädselbräda 22x95.

Klädselbräda har ju ruffigare yta och trallen är slät..
Är en smaksak med utseende/ytbehandling. Är ju enklast med endast tryckt - inget måleri och inget underhåll.
Skulle man ändra sig går det ju att måla/ytbehandla i efterhand. Med tryckt virke är det ändå en fördel om det får torka ur ordentligt 1 - 2 säsonger innan av målning.

I valet mellan dessa båda alt hade jag valt tryckt trallvirke 22x95.
 
Ok.

Hur hör jag enklast med ventilationen av förrådet?

Tänker mig några 110 plaströr med galler på utsidan men hur många och vart hade ni placerat dessa?

Förrådet är ca 90 kvm
 
Kolla på lärkträd för staket ovan gjord, underhållsfritt och vackert, annars går det ju med vanligt oljebehandlat vad som helst eftersom det är i kontakt med mark som angrepp sker skriver en som vill ha ett giftfritt bygge.
Dimensioneringen av ventilationen beror ju på vad du ska ha i detta jätteförråd. Traktorer, ved, redskap, möbler och hur ofta du skall ut och in, kommer du att ha det uppvärmt hela året, delvis eller inte alls.
Eftersom det är ett förråd modell större så kommer ju ventilationen också att bli det, både upptill mot taket men även nertill vid golvet hälsar
 
Det kommer aldrig vara uppvärmt och där kan ligga ved och utemöbler gräsklippare m.m.

Finns det nåt enkelt förslag?
 
Tänk bara på att du skall få luften att röra på sig och att fåglar, insekter samt skadedjur skall hindras att komma åt dina prylar.
Vad jag förstår så har du bara fria väggar åt två håll så en ventilation uppåt i det inre hörnet kan ju vara en bra idée.
 
Hur menar du med uppåt i det inre hörnet?
 
Du får väl vad jag förstår två väggar som blir täta vilket gör att ett hörn kommer att bli oventilerat och där bör du dra upp ett rör som en skorsten ungefär för att få luften att inte bli stående där.
 
Har fått intrycket att det är hyfsat blåsigt?
I så fall räcker det förmodligen med 2-4 ventiler. Du kan ju börja där och känna dig fram till lagom ventilation.
Kommer inte ihåg riktigt, men har du betongplatta med dränering och kapillärbrytande underlag så kommer ju ingen nämnvärd fukt att leta sig upp från golvet och då behövs inte så mkt ventilation.

Som vedförråd så kan det vara hur mkt ventilation som helst. Dvs om ved ska eftertorka där så bör du satsa på mkt ventilation, (betydligt mer än 2-4 ventiler).
 
Lite akut fråga blir stående spjälor på staketet till terassen.

Tänkte fälla in reglarna mellan stolparna men låta spjälorna gå utanför stolparna.

Börjar jag då med en spjäla på mitten av hela staketet och sen får det bli avvikande avstånd i ytterhörnen på höger och vänster sida av terassen eller är det bättre klyva sista spjälan på höger respektive vänster sida?

Mäta in så spjälorna går exakt jämt ut på höger och vänster sida med samma avstånd torde vara svårt?

Tacksam för svar tänkte börja imorgon :)
 
Trädäck med ofärdigt staket ovanpå vit byggnad, arbetsmaterial på marken, öppen landsvy i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir smakrådsfråga nu istället. Se bild.

Givetvis ska staketet fortsätta ner längs trappan.

Trappan är lång och behöver stöd på mitten av stolpe.

Alt. 1:
Låta alla trappans staketstolpar gå ner i plint i marken.

Alt. 2: Låta en mitten stolpe på varje sida om trappan gå ner i marken resten slutar som staletet på terassen i staketets nederkant.

Alt. 3: Alla staketstolpar på trappan går bara till vangstyckenas kant. Sen monterar jag en stolpe i plint centrerad under trappan som stöd.

Jättetacksam för åsikter!
 
Du har jobbat på bra ser jag och snyggt har det blivit.
Alt. 2 anser jag vara snyggast med avseende på trappan och du kommer att se det själv efter hand.
Alt 3 kan gå an men absolut inte nummer 1.
Nu till staketet:
Om du fäller in reglarna mellan stolparna så är det snyggast, enligt mig, att sätta spjälor utanpå stolparna, annars ser det märkligt ut eftersom spjälorna då delvis kommer att täcka stolparna eller ibland inte alls.
Gör så här:
Sätt spjälor över stolparna och vid kanterna.
Sätt spjälor i mitten av delsträckorna.
Sätt spjälor i mitten av de nya delsträckorna.
Om det behövs, upprepa proceduren.
Nu har du fått ganska små avstånd att placera in resten av spjälorna vilket är lätt att dela så att det blir fina jämna avstånd.
Det gör inte så mycket om mellanrummen diffar några millimeter.
Kul detalj på bilden att mannen går och knäpper gylfen, har väl "pudrat näsan" förstås skrattar jag som undrar när invigningsfesten äger rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.