261 714 läst · 683 svar
262k läst
683 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Det är lite mer än själva värmeväxlaren som tar skada... Dessutom dags för spridare och cylinderfoder med mera, med mera. Även om jag lagt ner all tid och alla pengar som behövdes så hade jag fortfarande haft en motor från 60-talet eller tidigare. Förr eller senare hade det blivit nödvändigt att byta.
Nu blev det förr.
Gick upp på slip som en av de första båtarna förra året.
Planen var att få ut den gamla drivlinan och få in den nya. En vecka var tiden jag fick ligga uppe. Det verkade vara fullt tillräckligt till en början. Men tiden går fort. Dagen innan sjösättning var axel och axeltätning på plats. Med trycklager och lagerbock också förstås.
Den nya motorn stod på akterdäcket när jag gick i sjön. Först nu så gick det att få en uppfattning om hur mycket lättare de nya grejerna var.
Visade sig att jag flöt så högt att zinken på rodret var över ytan.
Tänkte att ett ton borde räcka för att tynga ner aktern. Köpte hem 38 säckar betong och ägnade en dag åt att gjuta igen facken på sidorna av kölen i maskinrummet.
Fick hjälp med att svetsa ihop en motorbädd.
Sedan kunde motorn lyftas på plats.
Visst låter allt enkelt .
Sanningen är att varje steg innefattar tillängnande av nya kunskaper. Ett evigt googlande efter reservdelar. Ytterligare letande efter "rätt" sätt att göra saker. Planering och samordning. Samt, som grädde på moset, vara tvungen att vara en fantastisk anställd. En sommar går fort. Innan jag fått i gång grejerna blev det höst och vinter.
Den mest inspirerande bilden från förra sommaren ser ut så här.
Bryggsegling är trist.
Mvh Findus
PS. Har gjort klart ratten men inte tagit den till båten ännu. Åkte MC till hamnen i dag så det får bli en annan gång. DS.
Nu blev det förr.
Gick upp på slip som en av de första båtarna förra året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planen var att få ut den gamla drivlinan och få in den nya. En vecka var tiden jag fick ligga uppe. Det verkade vara fullt tillräckligt till en början. Men tiden går fort. Dagen innan sjösättning var axel och axeltätning på plats. Med trycklager och lagerbock också förstås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya motorn stod på akterdäcket när jag gick i sjön. Först nu så gick det att få en uppfattning om hur mycket lättare de nya grejerna var.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visade sig att jag flöt så högt att zinken på rodret var över ytan.
Tänkte att ett ton borde räcka för att tynga ner aktern. Köpte hem 38 säckar betong och ägnade en dag åt att gjuta igen facken på sidorna av kölen i maskinrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick hjälp med att svetsa ihop en motorbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan kunde motorn lyftas på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst låter allt enkelt .
Sanningen är att varje steg innefattar tillängnande av nya kunskaper. Ett evigt googlande efter reservdelar. Ytterligare letande efter "rätt" sätt att göra saker. Planering och samordning. Samt, som grädde på moset, vara tvungen att vara en fantastisk anställd. En sommar går fort. Innan jag fått i gång grejerna blev det höst och vinter.
Den mest inspirerande bilden från förra sommaren ser ut så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bryggsegling är trist.
Mvh Findus
PS. Har gjort klart ratten men inte tagit den till båten ännu. Åkte MC till hamnen i dag så det får bli en annan gång. DS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passar på att njuta av stunden . Dags att laga en vildmarksmåltid. Några bitar kalventrecot blir en middag och två matlådor. En flaska Organic Ale kanske slinker ner också. Vad skönt att få leva primitivt igen .
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Jodå. Det är just det... blir mindre tid över för att hänga framför datorn ju mer som händer . När vintermörkret kommer och det blir tydligare när det är dags att sluta jobba på kvällarna. Då finns det tid att skriva när kroppen fått bränsle.
Mvh Findus
Mvh Findus
Den nya programvaran på forat vägrar ladda upp mina bilder . Skall försöka med en i taget.
Nu verkar det ha fungerat
Nå... var var jag,,,
Maskinen var sönder och en ny hade lyfts ner. I förbifarten hade ny hylsa med vattensmord tätning, nytt trycklager, ny axel och ny propeller monterats, Således bara att slå ihop kylning, avgassystem, el, reglage, och allt annat som måste göras innan dess .
Till att börja med hade jag rivit ut min egenhändigt konstruerade värmeväxlare för att kunna byta motor. Återmonterade fläktarna. Kompletterade med ett par ljuddämpare.
Värmeväxlaren består av ett 110mm avloppsrör med ett 60mm spiro i mitten. Inluften i spiroröret. Utluften utanför. 4,5 meter lång så återvinner den ungefär hälften av energin och gör det möjligt att ha kontinuerlig ventilation i båten året runt.
Tvivlar ni så kan jag lägga upp mätvärden .
När det var klart kunde jag bygga upplag för vattentank och ballasttank. Egentligen var tankarna inhandlade för två år sedan. Första planen var att ha dem midskepps. Efter att ha lyft ut den gamla motorn beslutade jag att tankarna hörde hemma i maskinrummet. Vikten behövs där för att få ner aktern.
Med tankarna på plats föll jag för frestelsen att ägna tid åt ett komfortprojekt.
Pumpar och hydropress . Rinnande vatten är trevligt. Går inte att förneka när det finns. Finns det inte så biter man ihop och låtsas trivas i alla fall.
I sommar kunde jag tra två veckor semester. Den första veckan (och ett par dar till) gick jag ner i maskin och gav mig fan på att allt skulle bli klart till belåtenhet och att grejerna skulle i gång.
Kan meddela att det som kostar mest är rör. Till en diesel på 100+ hk blir det åtminstone 1"1/4 tum på allt.
Nu får jag förstås skylla mig själv. Rakt rör in via ventil och filter och lika rakt ut hade inte kostat så mycket. Men jag har ju haft en ide som jag ville prova.
En ballasttank.
Så förutom den enkla linan tillkommer två trevägsventiler och ytterligare ett par dräneringsventiler, luftningar och utlopp för fulvatten samt en liten sidoavtappning för kylvatten till det vattensmorda propelleraxellagret . Har säkert glömt hälften.
(När jag någon gång går igenom kvittensbunten kommer jag ihåg)
Avgassystemet var inte farligt. Lyckades svetsa ihop det själv. Galvat nu. Visar det sig att jag tänkt rätt så byter jag ut det mot rostfritt När det börjar rasa..
När även reglagen var på plats var det dags.
Det ni ser är inte den första starten, men den andra ,
Jäklar i min låda vilken känsla. Från pråm till båt på 10 sekunder. Det har tärt på mig mer än jag velat erkänna att vara låst vid kajen.
Nu blev det åka av...
Ah... att få ha ankarljus.
Eller kunna ta ett morgondopp från akterdäck innan frukost.
Eller för all del lägga till vid en brygga på en öde ö.
Blev fotograferad av gäster som jag lämnat av vid ångbåtsbryggan i Vinterviken.
Återvände till kajen när veckan tog slut.
Har åtaganden i båtklubben.
I år har vi haft dykare i arbete för att skruva ihop slipen.
Jag ansvarar för det vi kallar småbåtar. Vi tar emot fritidbåtar för vinteruppläggning på mark som inte behövs i verksamheten på vinterhalvåret.
Vi har andra gäster också. Finbesök från Kristinehamn.
Nu är vi framme i realtid .
Jag tänker mycket på hur jag skall göra. Samtidigt lever jag med skeppet och det är alltid något på gång. Det är en femårsplan (antagligen tio). Det viktiga är att det skall vara möjligt att när som helst ge sig ut på roliga äventyr. Om det så bara handlar om en svampplockarutflykt.
Den stora planen är fond. Under tiden finns det hur många delprojekt som helst.
Jag har till exempel börjat fundera på lite enkla övervakningsgrejer som gör att jag kan kolla status på distans. Arduino... Raspberry pi... Mysensors.org...
Inser att det inte är ett lutande plan. Det är ett stup . Har jag tid med en till dårskap.
Klart att jag har
Mvh Findus
Nu verkar det ha fungerat
Nå... var var jag,,,
Maskinen var sönder och en ny hade lyfts ner. I förbifarten hade ny hylsa med vattensmord tätning, nytt trycklager, ny axel och ny propeller monterats, Således bara att slå ihop kylning, avgassystem, el, reglage, och allt annat som måste göras innan dess .
Till att börja med hade jag rivit ut min egenhändigt konstruerade värmeväxlare för att kunna byta motor. Återmonterade fläktarna. Kompletterade med ett par ljuddämpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeväxlaren består av ett 110mm avloppsrör med ett 60mm spiro i mitten. Inluften i spiroröret. Utluften utanför. 4,5 meter lång så återvinner den ungefär hälften av energin och gör det möjligt att ha kontinuerlig ventilation i båten året runt.
Tvivlar ni så kan jag lägga upp mätvärden .
När det var klart kunde jag bygga upplag för vattentank och ballasttank. Egentligen var tankarna inhandlade för två år sedan. Första planen var att ha dem midskepps. Efter att ha lyft ut den gamla motorn beslutade jag att tankarna hörde hemma i maskinrummet. Vikten behövs där för att få ner aktern.
Med tankarna på plats föll jag för frestelsen att ägna tid åt ett komfortprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpar och hydropress . Rinnande vatten är trevligt. Går inte att förneka när det finns. Finns det inte så biter man ihop och låtsas trivas i alla fall.
I sommar kunde jag tra två veckor semester. Den första veckan (och ett par dar till) gick jag ner i maskin och gav mig fan på att allt skulle bli klart till belåtenhet och att grejerna skulle i gång.
Kan meddela att det som kostar mest är rör. Till en diesel på 100+ hk blir det åtminstone 1"1/4 tum på allt.
Nu får jag förstås skylla mig själv. Rakt rör in via ventil och filter och lika rakt ut hade inte kostat så mycket. Men jag har ju haft en ide som jag ville prova.
En ballasttank.
Så förutom den enkla linan tillkommer två trevägsventiler och ytterligare ett par dräneringsventiler, luftningar och utlopp för fulvatten samt en liten sidoavtappning för kylvatten till det vattensmorda propelleraxellagret . Har säkert glömt hälften.
(När jag någon gång går igenom kvittensbunten kommer jag ihåg)
Avgassystemet var inte farligt. Lyckades svetsa ihop det själv. Galvat nu. Visar det sig att jag tänkt rätt så byter jag ut det mot rostfritt När det börjar rasa..
När även reglagen var på plats var det dags.
Det ni ser är inte den första starten, men den andra ,
Jäklar i min låda vilken känsla. Från pråm till båt på 10 sekunder. Det har tärt på mig mer än jag velat erkänna att vara låst vid kajen.
Nu blev det åka av...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah... att få ha ankarljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller kunna ta ett morgondopp från akterdäck innan frukost.
Eller för all del lägga till vid en brygga på en öde ö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev fotograferad av gäster som jag lämnat av vid ångbåtsbryggan i Vinterviken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återvände till kajen när veckan tog slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har åtaganden i båtklubben.
I år har vi haft dykare i arbete för att skruva ihop slipen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ansvarar för det vi kallar småbåtar. Vi tar emot fritidbåtar för vinteruppläggning på mark som inte behövs i verksamheten på vinterhalvåret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har andra gäster också. Finbesök från Kristinehamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är vi framme i realtid .
Jag tänker mycket på hur jag skall göra. Samtidigt lever jag med skeppet och det är alltid något på gång. Det är en femårsplan (antagligen tio). Det viktiga är att det skall vara möjligt att när som helst ge sig ut på roliga äventyr. Om det så bara handlar om en svampplockarutflykt.
Den stora planen är fond. Under tiden finns det hur många delprojekt som helst.
Jag har till exempel börjat fundera på lite enkla övervakningsgrejer som gör att jag kan kolla status på distans. Arduino... Raspberry pi... Mysensors.org...
Inser att det inte är ett lutande plan. Det är ett stup . Har jag tid med en till dårskap.
Klart att jag har
Mvh Findus
Det som kommer före allt annat är att få klart i maskinrummet.
Har börjat med samma oskick som alla andra. Stoppar in en sak i taget och drar fram en provisorisk strömförsörjning. Sitter brytare och dosor här och där
Nu skall det bli ordning. Har skaffat en hög ned brytare och automatsäkringar.
En Dymo också för att kunnaa märka upp grejerna snyggt.
Egentligen så skulla jag vilja ha en Dymo av den gamla typen. Med plastband som bokstäverna stansas in i. Hade sett mer genuint ut ,
Började med att mäta. Vill inte ha det för trångt. Sedan satte jag på ett par remsor maskeringstape och märkte upp var alla hål skulle vara. Förborrade med en liten borr och borrade sedan upp till rätt dimension med en stegborr. Tänkte att plast är ett känsligt material som spricker lätt.
En stegborr är snäll då den tar en mm i taget.
Fungerade nästan. Säkringarna med gänga ca m10 var lögn att få i. Borrade upp de hålen till 10,5.
Så här blev det.
Blir snyggt med märkremsorna.
Nu till svårigheterna och de nya kompetenserna...
Kopplar jag allt detta med trådstumpar och flatstifthylsor. Då kommer det se ut som ett skatbo. Trångt blir det också.
Därför måste jag lära mig att löda.
Frågar därför:
På två ställen skall allt lödas ihop i sidled. Vad är lämpligt material? Var hittar jag det materialet.
Har sett på kopplingscentraler som säljs att det sitter ett band över alla stift som är fastlött. En kille jag pratade med om saken tyckte att jag skulle använda koppartråd.
Mvh Findus
Har börjat med samma oskick som alla andra. Stoppar in en sak i taget och drar fram en provisorisk strömförsörjning. Sitter brytare och dosor här och där
Nu skall det bli ordning. Har skaffat en hög ned brytare och automatsäkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Dymo också för att kunnaa märka upp grejerna snyggt.
Egentligen så skulla jag vilja ha en Dymo av den gamla typen. Med plastband som bokstäverna stansas in i. Hade sett mer genuint ut ,
Började med att mäta. Vill inte ha det för trångt. Sedan satte jag på ett par remsor maskeringstape och märkte upp var alla hål skulle vara. Förborrade med en liten borr och borrade sedan upp till rätt dimension med en stegborr. Tänkte att plast är ett känsligt material som spricker lätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stegborr är snäll då den tar en mm i taget.
Fungerade nästan. Säkringarna med gänga ca m10 var lögn att få i. Borrade upp de hålen till 10,5.
Så här blev det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir snyggt med märkremsorna.
Nu till svårigheterna och de nya kompetenserna...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplar jag allt detta med trådstumpar och flatstifthylsor. Då kommer det se ut som ett skatbo. Trångt blir det också.
Därför måste jag lära mig att löda.
Frågar därför:
På två ställen skall allt lödas ihop i sidled. Vad är lämpligt material? Var hittar jag det materialet.
Har sett på kopplingscentraler som säljs att det sitter ett band över alla stift som är fastlött. En kille jag pratade med om saken tyckte att jag skulle använda koppartråd.
Mvh Findus
Medlem
· Västra Götaland
· 2 260 inlägg
Kanske inte gammal, den är ju flång ny, men den skriver snyggt:
https://www.clasohlson.com/se/Märkmaskin-Dymo-Omega/31-1849
https://www.clasohlson.com/se/Märkmaskin-Dymo-Omega/31-1849