Varenda bysmedja nytillverkar ju värmeväxlare så det var ju synd att skrota en halvny motor bara för det....... men du hade ju tur som hittade en ny motor som passar dig och ditt sätt att arbeta!
 
Det är lite mer än själva värmeväxlaren som tar skada... Dessutom dags för spridare och cylinderfoder med mera, med mera. Även om jag lagt ner all tid och alla pengar som behövdes så hade jag fortfarande haft en motor från 60-talet eller tidigare. Förr eller senare hade det blivit nödvändigt att byta.
Nu blev det förr.

Gick upp på slip som en av de första båtarna förra året.
Båt upplyft på slip med synlig propeller och roder, redo för underhållsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen var att få ut den gamla drivlinan och få in den nya. En vecka var tiden jag fick ligga uppe. Det verkade vara fullt tillräckligt till en början. Men tiden går fort. Dagen innan sjösättning var axel och axeltätning på plats. Med trycklager och lagerbock också förstås.
Ny axel och axeltätning installerade i ett båtens renoverade maskinrum med synliga korrosionsspår och gamla delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya motorn stod på akterdäcket när jag gick i sjön. Först nu så gick det att få en uppfattning om hur mycket lättare de nya grejerna var.
Del av båt nära vattenlinjen med synligt roder och zinkanhäng, båten verkar flyta högt i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visade sig att jag flöt så högt att zinken på rodret var över ytan.

Tänkte att ett ton borde räcka för att tynga ner aktern. Köpte hem 38 säckar betong och ägnade en dag åt att gjuta igen facken på sidorna av kölen i maskinrummet.
En båt under ett vitt presenningstak vid en brygga med en räddningsboj och en roddbåt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsad motorbädd i en båt som förbereds för en ny motor, omgiven av betong och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick hjälp med att svetsa ihop en motorbädd.
Motorbädd med svetsade stålkonstruktioner och monteringsdetaljer i en båts maskinrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kunde motorn lyftas på plats.
Två personer installerar en ny motor på en båt vid en kaj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst låter allt enkelt :rolleyes:.
Sanningen är att varje steg innefattar tillängnande av nya kunskaper. Ett evigt googlande efter reservdelar. Ytterligare letande efter "rätt" sätt att göra saker. Planering och samordning. Samt, som grädde på moset, vara tvungen att vara en fantastisk anställd. En sommar går fort. Innan jag fått i gång grejerna blev det höst och vinter.

Den mest inspirerande bilden från förra sommaren ser ut så här.
Utsikt från en inomhusmiljö där en solig dag och en båt syns genom fönstret, inredningsdetaljer i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bryggsegling är trist.

Mvh Findus

PS. Har gjort klart ratten men inte tagit den till båten ännu. Åkte MC till hamnen i dag så det får bli en annan gång. DS.
Motorcykel Yamaha parkerad på en brygga nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Nu är ratten på plats :D.
Nyinstallerad ratt i båthytt med styrpanel, ett tänd ljus och köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
Appendix och 28 till
  • Laddar…
Ett riktigt smycke (y)
 
Passar på att njuta av stunden :). Dags att laga en vildmarksmåltid. Några bitar kalventrecot blir en middag och två matlådor. En flaska Organic Ale kanske slinker ner också. Vad skönt att få leva primitivt igen ;).
Ett mysigt och primitivt kök med tända stearinljus och råa kalventrecotbitar redo för matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 14 till
  • Laddar…
Ratten blev ståtlig....nu tränger du bara en lika fin styrhytt som passar ihop med ratten:p
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Händer det nåt mer här?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jodå. Det är just det... blir mindre tid över för att hänga framför datorn ju mer som händer ;). När vintermörkret kommer och det blir tydligare när det är dags att sluta jobba på kvällarna. Då finns det tid att skriva när kroppen fått bränsle.

Mvh Findus
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Ser fram emot den tid, i alla fall när det gäller att få info i denna tråd. Annars är det inte lika "kul" när mörkret lägger sig kring husknutarna...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Börjar vara rätt mörkt ute nu......... ;)
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Den nya programvaran på forat vägrar ladda upp mina bilder :mad:. Skall försöka med en i taget.
Nu verkar det ha fungerat :)

Nå... var var jag,,,
Maskinen var sönder och en ny hade lyfts ner. I förbifarten hade ny hylsa med vattensmord tätning, nytt trycklager, ny axel och ny propeller monterats, Således bara att slå ihop kylning, avgassystem, el, reglage, och allt annat som måste göras innan dess :rolleyes:.

Till att börja med hade jag rivit ut min egenhändigt konstruerade värmeväxlare för att kunna byta motor. Återmonterade fläktarna. Kompletterade med ett par ljuddämpare.
Egenhändigt konstruerad värmeväxlare med spirorör i en träram under en båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeväxlaren består av ett 110mm avloppsrör med ett 60mm spiro i mitten. Inluften i spiroröret. Utluften utanför. 4,5 meter lång så återvinner den ungefär hälften av energin och gör det möjligt att ha kontinuerlig ventilation i båten året runt.
Tvivlar ni så kan jag lägga upp mätvärden :thinking:.

När det var klart kunde jag bygga upplag för vattentank och ballasttank. Egentligen var tankarna inhandlade för två år sedan. Första planen var att ha dem midskepps. Efter att ha lyft ut den gamla motorn beslutade jag att tankarna hörde hemma i maskinrummet. Vikten behövs där för att få ner aktern.

Med tankarna på plats föll jag för frestelsen att ägna tid åt ett komfortprojekt.
Rinnande vatten ur kökskran i diskho med diskborste i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumpar och hydropress :D. Rinnande vatten är trevligt. Går inte att förneka när det finns. Finns det inte så biter man ihop och låtsas trivas i alla fall.

I sommar kunde jag tra två veckor semester. Den första veckan (och ett par dar till) gick jag ner i maskin och gav mig fan på att allt skulle bli klart till belåtenhet och att grejerna skulle i gång.
Kan meddela att det som kostar mest är rör. Till en diesel på 100+ hk blir det åtminstone 1"1/4 tum på allt.

Nu får jag förstås skylla mig själv. Rakt rör in via ventil och filter och lika rakt ut hade inte kostat så mycket. Men jag har ju haft en ide som jag ville prova.

En ballasttank.
Så förutom den enkla linan tillkommer två trevägsventiler och ytterligare ett par dräneringsventiler, luftningar och utlopp för fulvatten samt en liten sidoavtappning för kylvatten till det vattensmorda propelleraxellagret :sweat:. Har säkert glömt hälften.
(När jag någon gång går igenom kvittensbunten kommer jag ihåg:p)

Avgassystemet var inte farligt. Lyckades svetsa ihop det själv. Galvat nu. Visar det sig att jag tänkt rätt så byter jag ut det mot rostfritt När det börjar rasa..

När även reglagen var på plats var det dags.

Det ni ser är inte den första starten, men den andra :p,

Jäklar i min låda vilken känsla. Från pråm till båt på 10 sekunder. Det har tärt på mig mer än jag velat erkänna att vara låst vid kajen.

Nu blev det åka av...
Båt som flyter på vattnet vid skymningen med tända lanternor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ah... att få ha ankarljus.
Utsikt från båtens akterdäck med stol och bord, skog och öppet vatten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller kunna ta ett morgondopp från akterdäck innan frukost.
Eller för all del lägga till vid en brygga på en öde ö.
En båt vid en brygga bakom ett fält av högt gräs mot en bakgrund av lugnt vatten och molntäckt himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev fotograferad av gäster som jag lämnat av vid ångbåtsbryggan i Vinterviken.
En båt som ligger förtöjd på vattnet med solnedgång i bakgrunden sedd genom grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återvände till kajen när veckan tog slut.
Inredning och utsikt från båtkök med disk på hyllor och morgonljus som speglas i lugnt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har åtaganden i båtklubben.
I år har vi haft dykare i arbete för att skruva ihop slipen.
Dykare med full utrustning i vattnet nära en träbrygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ansvarar för det vi kallar småbåtar. Vi tar emot fritidbåtar för vinteruppläggning på mark som inte behövs i verksamheten på vinterhalvåret.
Båtar på land med människor och kranbil, arbete med renovering eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har andra gäster också. Finbesök från Kristinehamn.
Segelbåt förtöjd vid kaj i skymningen, stilla vatten och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är vi framme i realtid :cool:.

Jag tänker mycket på hur jag skall göra. Samtidigt lever jag med skeppet och det är alltid något på gång. Det är en femårsplan (antagligen tio). Det viktiga är att det skall vara möjligt att när som helst ge sig ut på roliga äventyr. Om det så bara handlar om en svampplockarutflykt.

Den stora planen är fond. Under tiden finns det hur många delprojekt som helst.

Jag har till exempel börjat fundera på lite enkla övervakningsgrejer som gör att jag kan kolla status på distans. Arduino... Raspberry pi... Mysensors.org...
Inser att det inte är ett lutande plan. Det är ett stup :worried:. Har jag tid med en till dårskap.

Klart att jag har:D

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 25 till
  • Laddar…
Så, nu har jag streckläst tråden. :)

Så nu är det bara ösa på med uppdateringar.. (y)
 
Kul och se att det går framåt. Det ser verkligen mysigt ut att puttra iväg och bada lite i skärgården :)
 
Det som kommer före allt annat är att få klart i maskinrummet.
Har börjat med samma oskick som alla andra. Stoppar in en sak i taget och drar fram en provisorisk strömförsörjning. Sitter brytare och dosor här och där

Nu skall det bli ordning. Har skaffat en hög ned brytare och automatsäkringar.
Elutrustning för installation på bord, inklusive kapsling, brytare, Dymo-märkmaskin och maskeringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Dymo också för att kunnaa märka upp grejerna snyggt.
Egentligen så skulla jag vilja ha en Dymo av den gamla typen. Med plastband som bokstäverna stansas in i. Hade sett mer genuint ut :thinking:,

Började med att mäta. Vill inte ha det för trångt. Sedan satte jag på ett par remsor maskeringstape och märkte upp var alla hål skulle vara. Förborrade med en liten borr och borrade sedan upp till rätt dimension med en stegborr. Tänkte att plast är ett känsligt material som spricker lätt.
Elprojekt med markerad och förborrad apparatlåda bredvid stegborr och borrskruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stegborr är snäll då den tar en mm i taget.
Fungerade nästan. Säkringarna med gänga ca m10 var lögn att få i. Borrade upp de hålen till 10,5.
Så här blev det.
Elprojekt med en elektrisk panel med automatsäkringar, brytare, Dymo-märkmaskin och verktyg på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir snyggt med märkremsorna.

Nu till svårigheterna och de nya kompetenserna...
Elcentral med öppen lucka som visar automatsäkringar och förborrade hål, omgiven av verktyg och elektronikutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplar jag allt detta med trådstumpar och flatstifthylsor. Då kommer det se ut som ett skatbo. Trångt blir det också.
Därför måste jag lära mig att löda.

Frågar därför:
På två ställen skall allt lödas ihop i sidled. Vad är lämpligt material? Var hittar jag det materialet.

Har sett på kopplingscentraler som säljs att det sitter ett band över alla stift som är fastlött. En kille jag pratade med om saken tyckte att jag skulle använda koppartråd.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.