261 715 läst · 683 svar
262k läst
683 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Åh, vad glad jag är att jag hittade den här tråden! Jag hänger en del på båtforum, utöver BH, men det är sällan det finns projekttrådar av den här kalibern. Nostalgiker som man är, så är den här typen av fartyg extra spännande.
Hoppas våra kurser korsas någon gång i Skärgården, det skulle vara väldigt kul att se skutan i verkligheten!
I den applikation som Findus tänkte sig löda ser jag inga problem. Jag byggde en liten brytarpanel med fem brytare till en båt när jag var ung. Jag skalade helt enkelt av en stump EK-kabel och lödde sedan fast denna mot varje brytares ena pol. Eftersom det är en gedigen kabel som har flera fästpunkter så är risken för vibrationsframkallat kabelbrott mycket liten.
Jag ser fram emot att följa alla uppdateringar av detta projekt.
Hoppas våra kurser korsas någon gång i Skärgården, det skulle vara väldigt kul att se skutan i verkligheten!
Citerar ett inlägg från en tidigare diskussion. När det gäller lödningens vara eller icke vara i båtar har jag förstått att anledningen är just det som redan skrivits om; att båtars vibrationer inte är bra för lödförbandet. Dock är min uppfattning att det gäller flerkardeliga kopparledare. Det som händer är att tennet flyter in en bit i kabeln mha kapilläreffekten, och det skapar en gränsyta i övergången mellan förtenta och ickeförtenta kardeler som är känslig för vibrationer eftersom koppar hårdnar när det utsätts för mekanisk påverkan.S sinuslinus skrev:
I den applikation som Findus tänkte sig löda ser jag inga problem. Jag byggde en liten brytarpanel med fem brytare till en båt när jag var ung. Jag skalade helt enkelt av en stump EK-kabel och lödde sedan fast denna mot varje brytares ena pol. Eftersom det är en gedigen kabel som har flera fästpunkter så är risken för vibrationsframkallat kabelbrott mycket liten.
Jag ser fram emot att följa alla uppdateringar av detta projekt.
Båten ser ut som hundra pågående projekt varav ganska mycket går att använda. När jag är där i dagsljus tar jag en walkthrough film. Blir den bra, och om jag hittar ett filter som döljer omålade partier och högar med verktyg och bråte, kanske jag lägger upp den .
Siren vill jag inte drabba mina klubbvänner med. Några varv med Thaislingor som blinkar i hundra färger kan jag ta istället.
Limmade i skärmen i datorlådan. Innan jag kunde göra det kopplade jag ihop Rpi och Skärm. Inser att kopplingsmaterialet som man förmodas använda till elektronik inte är så bra. Får leta efter bättre grejer.
Får se hur jag går vidare.
Mvh Findus
Siren vill jag inte drabba mina klubbvänner med. Några varv med Thaislingor som blinkar i hundra färger kan jag ta istället.
Limmade i skärmen i datorlådan. Innan jag kunde göra det kopplade jag ihop Rpi och Skärm. Inser att kopplingsmaterialet som man förmodas använda till elektronik inte är så bra. Får leta efter bättre grejer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får se hur jag går vidare.
Mvh Findus
Nu har jag sträckläst tråden, väldigt kul och inspirerande läsning! Imponerande kunskap och ambitioner!
Två saker jag tänker på efter detta.
Två saker jag tänker på efter detta.
- Det heter inte skepp om det inte har master (helst fler än tre). Korrekta benämningen är fartyg.
- Det är praktiskt att i kanten runt bordet fasa ner det i hörnen så att man kan svepa ut smulor och annat i handen. Vill man vara extra ambitiös har man också en rundad anslutning av kanten mot bordet så att det inte blir ett skarpt hörn som smuts fastnar i.
Strängt taget fyller jag inte kriterierna. Det fattas några cm på bredden. Nu när reglerna ändras till 15 m fyller jag inte längdkravet heller.
Språket är ett kommunikationshjälpmedel. Exakt rätt valör på vartenda ord är inte alltid till hjälp. Viktigt att vara generös om den man försöker förstå inte använder rätt vokabulär när man ändå tror sig förstå vad hin menar.
Mvh Findus
Språket är ett kommunikationshjälpmedel. Exakt rätt valör på vartenda ord är inte alltid till hjälp. Viktigt att vara generös om den man försöker förstå inte använder rätt vokabulär när man ändå tror sig förstå vad hin menar.
Mvh Findus
Att det är list ända ut i hörnen på bordet har sina orsaker. Den som är uppmärksam ser att jag har sjökorten under en plexiskiva i bordet. Föresten en anledning till måtten 795x1145 . Listen är ca 60 x 22. Sedan är den urfalsad så att innermåttet är som ett sjökort +5mm. En plexiskiva är skruvlimmad underifrån.
Med den konstruktionen tyckte jag att det skulle bli osnyggt i hörnen. Dessutom bräckligt när jag vinglar upp skivan för att byta till rätt kort. Har kommit att uppskatta att nedslagna vinglas och annat spill stannar på bordet istället för att rinna omkring på durken. Även om jag gjorde ett nytt bord är det troligt att jag skulle gå ifrån traditionen igen. Även om det inte var motiverat av konstruktionsskäl.
Årets vinter har huvudsakligen ägnats åt maskinrumsarbeten.
Sådant är tråkigt. Ingen belöning av att se fina grejer. Blir ändå som ett sopnedkast. Mera kamp än nöje. Som att simma motströms i en flod av gyttja. Vet att den känslan inte är obekant för er som bygger själva . Har också stått i en lerig grop veckovis under ständigt strilregn.
Skall bli brandisolerande material utanpå osb-skivorna. Nu antar jag att purister få kväljningar av att se osb i ett maskinrum på en båt. Det bjuder jag på . Tekniskt är det inte värre än att ha osb i en oisolerad kattvind. Det är billiga skivor med jämn kvalitet. Billig plyfa är dyrare och sämre.
Ljudisoleringen är bra som det ser ut. Har börjat på en låda runt motorn för att få det ännu bättre. Tanken från början var att ha räcke av säkerhetsskäl. Då allt ryms innanför så blir det naturligt att klä vidare med paneler.
Håller grundvärme med en Glembring-kamin. För någon vecka sedan, lagom till när kylan kom, lade den av. I går kväll, efter att ha avnjutit en heldagsmontering i vårkylan, byggde jag om bränslelinan till kaminen.
Provisoriskt förstås
Glembringkaminen har ett inbyggt bränslefilter. En liten ynklig nylongrej som sitter i ett "rör" längst ner på regulatorn. I går rensade jag det för sissta gången. Monterade upp ett externt filter som räcker till en V8 i masinrummet istället. Vattenavskiljare är inte dumt. 50 gånger större filteryta är bra det med.
Får se hur detta pajar ihop om några år .
Mvh Findus
Med den konstruktionen tyckte jag att det skulle bli osnyggt i hörnen. Dessutom bräckligt när jag vinglar upp skivan för att byta till rätt kort. Har kommit att uppskatta att nedslagna vinglas och annat spill stannar på bordet istället för att rinna omkring på durken. Även om jag gjorde ett nytt bord är det troligt att jag skulle gå ifrån traditionen igen. Även om det inte var motiverat av konstruktionsskäl.
Årets vinter har huvudsakligen ägnats åt maskinrumsarbeten.
Sådant är tråkigt. Ingen belöning av att se fina grejer. Blir ändå som ett sopnedkast. Mera kamp än nöje. Som att simma motströms i en flod av gyttja. Vet att den känslan inte är obekant för er som bygger själva . Har också stått i en lerig grop veckovis under ständigt strilregn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall bli brandisolerande material utanpå osb-skivorna. Nu antar jag att purister få kväljningar av att se osb i ett maskinrum på en båt. Det bjuder jag på . Tekniskt är det inte värre än att ha osb i en oisolerad kattvind. Det är billiga skivor med jämn kvalitet. Billig plyfa är dyrare och sämre.
Ljudisoleringen är bra som det ser ut. Har börjat på en låda runt motorn för att få det ännu bättre. Tanken från början var att ha räcke av säkerhetsskäl. Då allt ryms innanför så blir det naturligt att klä vidare med paneler.
Håller grundvärme med en Glembring-kamin. För någon vecka sedan, lagom till när kylan kom, lade den av. I går kväll, efter att ha avnjutit en heldagsmontering i vårkylan, byggde jag om bränslelinan till kaminen.
Provisoriskt förstås
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glembringkaminen har ett inbyggt bränslefilter. En liten ynklig nylongrej som sitter i ett "rör" längst ner på regulatorn. I går rensade jag det för sissta gången. Monterade upp ett externt filter som räcker till en V8 i masinrummet istället. Vattenavskiljare är inte dumt. 50 gånger större filteryta är bra det med.
Får se hur detta pajar ihop om några år .
Mvh Findus
I dag fick jag slut på arbetsuppgifter . Hade jag nu varit så förberedd som jag borde ha varit. Då hade jag gått till smederna som håller till i lokalen bredvid snickeriet och köpt/beställt material till ett viktigt delprojekt inför det stora målet. Det nya däckshuset.
Det finns linjer som inte passar in i aktern. Lutning som antyder strömlinjeform. Tänker räta upp och samtidigt utöka soldäcket. Göra räcke runt om vill jag också göra. Nu blir jag orolig när jag ser passagerare sitta på rangliga fällstolar nära kanten när vi kör.
Ni ser... inget räcke och lutning. Har tänkt mycket på det här. Dags att göra något åt saken. Eller skulle ha varit dags om jag mätt och ritat så jag haft någon aning om vad som behövs.
Sent vaknar syndaren . Ledig i dag i vårsolen har jag skissat på projektet.
Den gamla luckan har irriterat mig hela tiden. Vill helst inte ha en ny lucka i däcket. Funderar på en kapp med raka sidor och en redig dörr. Oroade mig för att det blir klumpigt. Men... med tanke på att det ändå skall vara räcke så tror jag inte att det kommer störa. Passar på att fixa en bättre landgång.
Ungefär så här kan det bli. Visuellt förlängs bygget akterut ungefär lika långt som jag gör hytten längre förut. Ökar bruttodräktigheten med några ton förstås
Nu har jag en ritning i skala. Det gör det hela lite mer konkret. Kan prata med smederna i morgon.
Mvh Findus
PS.Att få göra en snygg ekdörr istället för någon jäkla plåtbit ser jag som en bonus. DS
Det finns linjer som inte passar in i aktern. Lutning som antyder strömlinjeform. Tänker räta upp och samtidigt utöka soldäcket. Göra räcke runt om vill jag också göra. Nu blir jag orolig när jag ser passagerare sitta på rangliga fällstolar nära kanten när vi kör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni ser... inget räcke och lutning. Har tänkt mycket på det här. Dags att göra något åt saken. Eller skulle ha varit dags om jag mätt och ritat så jag haft någon aning om vad som behövs.
Sent vaknar syndaren . Ledig i dag i vårsolen har jag skissat på projektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla luckan har irriterat mig hela tiden. Vill helst inte ha en ny lucka i däcket. Funderar på en kapp med raka sidor och en redig dörr. Oroade mig för att det blir klumpigt. Men... med tanke på att det ändå skall vara räcke så tror jag inte att det kommer störa. Passar på att fixa en bättre landgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefär så här kan det bli. Visuellt förlängs bygget akterut ungefär lika långt som jag gör hytten längre förut. Ökar bruttodräktigheten med några ton förstås
Nu har jag en ritning i skala. Det gör det hela lite mer konkret. Kan prata med smederna i morgon.
Mvh Findus
PS.Att få göra en snygg ekdörr istället för någon jäkla plåtbit ser jag som en bonus. DS
Pratade med smederna i går. Förmannen har inga svårigheter att förstå mina skisser. Det gick som det brukar.
"När börjar du... på en gång eller?" Efter jobbet för pengar i går tog jag tag i det. Ritade upp en plan i skala 1:1 att mäta på. Fick en genomgång av gradsaxen. En kort titt på traversen också.
"Jag har annat att göra än att hjälpa dig hela tiden" "Lika bra du lär dig" "knapparna korresponderar mot kartan som vi satt på undersidam av balken" "I ärlighetens namn får jag medge att inte ens jag lärt mig skiten utantill"
Jag är en slow lerner. Behöver tre repetitioner innan något sitter. Blev tvungen att störa folk några gånger. Nu kan jag klippa plåt. Mäta vet jag redan hur man gör. Optimera snitt för att spara material också.
Nästa steg: Vika till plåtar.
Jag fick en massa värdefulla tips. Där jag tänkt mig att förstärka med rör. Där går det ännu bättre att vika till plåtarna. Som snickare tänker jag inte riktigt på rätt sätt för materialet. Båda sidorna av dörren har nu fått karm direkt i plåten.
På viken sitter en lista med siffror som visar intällningen för att vika 90 grader med olika plåttjocklekar. Jag vill ha runda hörn på konstruktionen. Vals har de inte så jag vek fler små veck med 62mm mellanrum för att få facetter. Kul .
Förmannen var lite för road så jag fick inte egentid vid viken. Det går sämre att lära sig då. Pumpade honom på upplysningar i alla fall. Vet nu att det är få parametrar. Rätt verktyg. Siffrorna visar hur långt viken går ner. Gå ner för mycket och verktyget pajar. Låter som en utmärkt ide att låta random främlingar från gatan leka med den maskinen
Nu åker jag till snick. Var usel på att ta bilder i går. Försöker bättra mig i em.
Mvh Findus
"När börjar du... på en gång eller?" Efter jobbet för pengar i går tog jag tag i det. Ritade upp en plan i skala 1:1 att mäta på. Fick en genomgång av gradsaxen. En kort titt på traversen också.
"Jag har annat att göra än att hjälpa dig hela tiden" "Lika bra du lär dig" "knapparna korresponderar mot kartan som vi satt på undersidam av balken" "I ärlighetens namn får jag medge att inte ens jag lärt mig skiten utantill"
Jag är en slow lerner. Behöver tre repetitioner innan något sitter. Blev tvungen att störa folk några gånger. Nu kan jag klippa plåt. Mäta vet jag redan hur man gör. Optimera snitt för att spara material också.
Nästa steg: Vika till plåtar.
Jag fick en massa värdefulla tips. Där jag tänkt mig att förstärka med rör. Där går det ännu bättre att vika till plåtarna. Som snickare tänker jag inte riktigt på rätt sätt för materialet. Båda sidorna av dörren har nu fått karm direkt i plåten.
På viken sitter en lista med siffror som visar intällningen för att vika 90 grader med olika plåttjocklekar. Jag vill ha runda hörn på konstruktionen. Vals har de inte så jag vek fler små veck med 62mm mellanrum för att få facetter. Kul .
Förmannen var lite för road så jag fick inte egentid vid viken. Det går sämre att lära sig då. Pumpade honom på upplysningar i alla fall. Vet nu att det är få parametrar. Rätt verktyg. Siffrorna visar hur långt viken går ner. Gå ner för mycket och verktyget pajar. Låter som en utmärkt ide att låta random främlingar från gatan leka med den maskinen
Nu åker jag till snick. Var usel på att ta bilder i går. Försöker bättra mig i em.
Mvh Findus
Inte illa att ge sig på stegbockning i kantpress som nybörjare. För visst är det en kantpress du jobbar i och inte en kantvik?
Med den takten på inlärning så kommer vi nog snart se lika snygga plåtlösningar som dina träkonstverk. Be smederna lära dig rita och beräkna utbredningar så kommer du kunna göra underverk i maskinerna och slippa en massa svetsande.
Saknar ibland grovplåtslageriet och verkstadssmidet jag jobbade med en gång i tiden. Det var ett roligt jobb.
Jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll vilket hantverk man har sin bakgrund inom. Har man skaffat sig känslan, så brukar det gå ganska fort att komma upp till en hygglig nivå inom andra hantverk också.
F.ö. bra mycket snyggare med kapp än luckor. Lättare att få det tätt också.
Med den takten på inlärning så kommer vi nog snart se lika snygga plåtlösningar som dina träkonstverk. Be smederna lära dig rita och beräkna utbredningar så kommer du kunna göra underverk i maskinerna och slippa en massa svetsande.
Saknar ibland grovplåtslageriet och verkstadssmidet jag jobbade med en gång i tiden. Det var ett roligt jobb.
Jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll vilket hantverk man har sin bakgrund inom. Har man skaffat sig känslan, så brukar det gå ganska fort att komma upp till en hygglig nivå inom andra hantverk också.
F.ö. bra mycket snyggare med kapp än luckor. Lättare att få det tätt också.