Är inte klar med förhistorien ännu. Haft lite mycket ett tag :p. Nu har det dessutom hänt lite annat. Har blivit med svarv. Ett lämpligt övningsprojekt för att få kläm på svarvandet är att fixa upp ratten så att den blir en prydnad för båten.

Började med att svarva spakar. Har nämnt dem här.
https://www.byggahus.se/forum/verkt...214-dagens-verktygsinkop-129.html#post2666388

I dag så har jag börjat ta fram de andra delarna som behövs.
Mellan spakarna skall det sitta klossar/kilar som fixerar vinklarna. Ovanpå dessa på var sida skall det sitta en ring. Alltihopa skall sedan bultas ihop så att spakarna får med sig rattnavet utan svikt eller knarr. Helst skall det inte se för mastigt ut.

Började med lötning av ringarna. Det är en process i flera steg. Det är viktigt att alla fogar blir så täta som möjligt. Prova själv att göra sex bitar med 30 graders geringar så att det blir tätt. En tiondels grad fel blir 1,2 grader på hela rundeln.

Nåväl... är man klipsk går det att lösa.
Sågade upp ett stöd i 36mm plyfa i vår vanliga kap&gersåg.
Fäste den mot anhållet på justersågen med en Festool-tving i ett hål. Testsågade en remsa masonite.
Sextantformat ring av masonit testad på sågbord bredvid vinkelhållare och klämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fattades ca 3-4 grader för att nå ända fram. 3 tiondels grader fel på gersågen då. Tog loss vinkelgiggen och shimsade upp vinkeln med några lager maskeringstape och försökte igen.
Snickeriverkstad med träklossar, såg, tejp och spån som förberedelse för lötning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sex lager maskeringstape senare var jag nöjd.
Masonitmall med 30 graders geringar för ratten, förbättrad för precision med maskeringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade fram alla delar och ställde i ordning lim, spikpistol, roller och alla bitar för att genomföra själva lötningen.
Verkstadsbord med sågade träbitar, limbehållare, spikpistol och roller inför montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen var att limma sex kanter. Lägga ihop dem och skjuta i hörnet så att hela vägen runt är tät.
Sedan stryka lim på ytan och på sex kanter till, lägga på dessa på den jag redan skjutit ihop och skjuta ihop hörnen på det nya lagret.

Sedan upprepa hela grejen en gång till. Behöver ju två ringar.

Af förklarliga skäl får ni inga steg-för-steg bilder på limmandet ;). Allt måste klaras av inom limmets öppettid. Jag använder Casco 3384. Det ger mig 10min ca om jag är lite generös vid påstrykandet.
Tog mig i alla fall tid att ta en bild innan jag tryckte upp pressen.
Träringar med geringssågade kanter förberedda för limning i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågen var fortfarande riggad för perfekta 30 graders geringar. Då passade jag på att hyvla fram material till klossarna/kilarna.
Konstruktion av en ratt i trä med svarvade spakar och färdiga klossar/kilar, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därmed har jag tagit fram allt material som skall vara i själva ratten :).
Sedan fick det räcka för i dag.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 15 till
  • Laddar…
S
findus, du är grym(y) Lötningen följer jag med spänning. Snyggt jobbat med svarven:)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
findus42, ett tips på hur du blir av stressmomentet vid lötning är att limma varje lager för sig. Alltså att du tar två bitar, stryker tunt med lim på ändträt och trycker ihop mot ett plant underlag. Jag brukar hålla ihop bitarna med handtryck i kanske fem sekunder, sedan fortsätter jag likadant tills jag har ett färdigt lager. När alla lager är klara är det bara att lägga ihop alla ändträlimmade lager i pressen. Tunt med lim på ändträt, men heltäckande är nyckeln, det håller ihop tillräckligt bra för att inte gå isär i pressen. Slipper stressen och slipper att spika också!
 
@MaTu
Tack för din input. Jag har tänkt i de banorna. En tredje metod är att i lugn och ro limma ihop varje lager för att sedan egalisera dem i till exempel en valsputs för att till sist limma skikten till ett block i pressen.
Din metod fungerar med lite tjockare nyhyvlat material som inte är kupigt. Det jag använde här är spill från 8mm massiv ek som jag limmar på furukärna när jag tillverkar ramstycken till entrépartier.
Föredrar stressmetoden, allt på en gång, även med tjocka och stora bitar. Då med lite mer förberedelser. Speciellt om kanterna skall profilfräsas finns det goda skäl för att få allt limmat i ett moment. Helst så snabbt att alla bitar lägger sig tillrätta när de kommer i press.

Mvh Findus
 
Redigerat:
Nyfiken på varför "stressmetoden" skulle vara att föredra vid profilfräsning? Har nämligen limmat mängder med överljus och liknande med "min" metod som sedan profilfrästs och jag har aldrig reagerat på något problem.

Men jag håller med dig om tjocklek, tunt och kupigt/vridet virke är inte så kul med min metod!
 
Om fogarna, ändträ mot ändträ, är helt täta och inte först limmats lite snett (olyckor kan hända) och brutits loss när trycket kommer uppifrån i pressen. Då är risken för urslag så liten den kan bli. Det som inte går att undvika är att man växlar mellan medträ och motträ hela vägen runt.

En aspekt som också har betydelse är förstås att inte lägga mer tid än nödvändigt.

Mvh Findus


PS.Lade upp en bild på en bar med lötade lister i en annan tråd
https://www.byggahus.se/forum/mobel...t-forsoka-snickra-fonster-12.html#post2602079
DS.
 
Redigerat:
Kunde pyssla en stund efter jobbet innan jag åkte hem.
Klossarna/kilarna syns inte på ett sådant sätt att radierna behöver vara perfekta. Därför är det enklast att forma dem på fri hand. Först mäter man lite och gör en schablon. Med hjälp av den ritar man på klossarna.
Trähantverk på arbetsbänk med utmätta och handformade klossar och en böjd schablon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter sågade jag ut dem någon halvmillimeter utanför strecket och tog dem till kantputsen och slipade in dem.
Träklossar utformade för hand på arbetsbänk bredvid kantslipmaskin, redo för radierslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lade ihop för att se hur det blev :)
Träsvarvat hjul med radiella klossar/kilar på arbetsbänk bredvid ritverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det förberedde jag en "passare" till handöverfräsen genom att mäta in de radier jag behöver för att formatera de lötade ämnena. Jag behöver också radier för att kunna göra en fräsmall för att fälla in ringarna i spakarna.
Träskiva med uppritade radierschabloner och markerade mått, framsteg i hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste fram en ring innan det var dags att gå hem
Handöverfräs på schablon med utskurna träklossar formade till kurvor i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsättning följer.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Men hallå Findus, hur lyckades du svarva handtagen/spakarna?
Du hade ju ingen chuck till svarven.

Eller rör det till sig i skallen för mig igen som vanligt :surprised:
 
KnockOnWood skrev:
Men hallå Findus, hur lyckades du svarva handtagen/spakarna?
Du hade ju ingen chuck till svarven.

Eller rör det till sig i skallen för mig igen som vanligt :surprised:
Drivdubb förstås.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Drivdubb. Ändarna kapade och stumpen inslipad. En kantputs kan ersätta verklig kunskap vilken dag som helst :D

Mvh Findus
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
kulle
Det här var ju en trevlig tråd :)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
I dag har jag fräst urtagen i spakarna för ring på bägge sidor.
Spånade lite på hur en mall skulle se ut vid frukostbordet.
Ritad skiss av en spak med frästa urtag och ringarnas placering för en byggprojektplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde klart fräsjobbet på ringarna först. Sedan letade jag upp lite lämpligt mallmaterial och gjorde mallen.
Trämall med frästa spakar för urtag, omgivna av verktyg och arbetsmaterial på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den skall användas på båda sidorna av spaken och urtagen skall vara så lika som det bara är möjligt. Toppen på spaken fick vara referens i höjdled. I sidled så måste det också stämma. Om urtagen är förskjutna så kommer ringarn att ligga ur fas. Det skulle kräva mer glapp än jag vill acceptera. Satte stödreglarna så rätt jag kunde med ögonmått efter streck. Gjorde medvetet ett litet glapp på några tiondelar. Justerade in ytterligare med några lager maskeringstape på den glappa sidan.
Dags att provfräsa en spak.
Verkstad med frästa urtag i träspak, omgiven av verktyg och mallmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte i ring på båda sidor för att kolla hur nära jag kommit. Tur igen.
Glädjande då jag räknat med att behöva justera. Ringarna linjerade :).
Närbild på träspakar med frästa urtag för ringar, färdigställda med precision och linjerade på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste alla spakar och provmonerade.
Så här blev det.
Trähantverk på arbetsbänk med urfrästa spakar och ring, bakgrund med verktyg och verkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähjul med spakar och central metallring på arbetsbänk, bearbetning för ringar synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa gång jag får tid så är det dags att borra för bultarna som kommer hålla allt på plats. Märkningen är redan ordnad. Hade mätt in alla hål tidigare inför formateringen av ringarna. Fäste ringarn med en liten skruv i varje markering ;)
Dessutom dags för lite puts och profilering så att allt blir klart för ytbehandling.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Posselosse och 18 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Informativt,lärorikt och otroligt snyggt.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
S
findus42 skrev:
Satte i ring på båda sidor för att kolla hur nära jag kommit. Tur igen.
Glädjande då jag räknat med att behöva justera. Ringarna linjerade :).

Mvh Findus
Tur igen, eller hur:) snyggt jobbat!

Edit: Grymt skickligt (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.