Meurman skrev:
Ja den ska vi försöka hitta tänkte vi! (I nytryck)
Kul! Det finns ju några företag som fixar det, bara att googla på "nytryck av gamla tapeter".
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
Meurman skrev:
Har en fundering alla ni vackra och underbara kanske kan hjälpa mig med!

Våra nya ytterdörrar "livar" ju inte helt hundra med fasaden, (ville få dörrarna i lod) och väggarna är ju lite som dom är. Alltså ytterpanelen.

Hur gör man snyggast en "utslagning" eller vad man ska kalla det, för att inte få en glipa mellan karm och foder?

Jag är på akuten just nu efter tuppbett, men kan försöka fota lite när jag kommer förbi huset imorn! :)

Trevlig kväll!
Oj, svårt det där. En smaksak säkert. Det blir ju fel hur man än gör, och man tycker samtidigt olika.

Men hur mycket pratar vi om i millimeter?

Det allra bästa sättet att dölja sådant där (tycker jag personligen, som själv har gammalt hus (1920) och därmed inte helt perfekt raka väggar överallt), är att montera dörren så den har en djup smyg. Ju djupare smyg, desto lättare är det att "trolla" bort att väggen inte är helt i lod.

Måste man illa tvunget sätta dörren exakt i nivå med fasaden, dvs helt utan smyg, så gissar jag rent spontant på att man kanske bör låta dörren sticka utanför fasaden än innanför. Det innebär också att när man står framför dörren och följer fodret runt dörren, så ser det perfekt ut. Först när man går åt sidan, och tittar snett mot dörren, ser man "fasadsidan" av fodret, och då ser man också att fodret bygger mer på ett ställe än ett annat, dvs. ser att något är "snett".

Vissa kan dock säkert tycka att det är snyggare tvärt om, vilket jag också tycker på sätt och vis, eftersom jag tycker det är mer normalt att en dörr sticker innanför fasaden än utanför, även om det handlar om millimeter eller någon centimeter. Problemet med det är ju att då ser man direkt att något är snett när man tittar på fodret runt dörren när man står rätt framför.

Så man får välja lite mellan pest eller kolera i det fall man inte kan tänka sig en djup smyg, dvs att flytta in dörren kanske ca. 5-10 centimeter från fasaden. För på det sättet kan man nästan perfekt trolla bort allt snett. Då får gästerna nästan gå och mäta för att upptäcka att något är fel, eller så får de riktigt gå och granska på ett sjukligt sätt :)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
Annars får man väl ånga foderbrädan och snabbt tvinga dit och spika upp, så får den väl vara vrängd då, även om metoden säkert typ ALDRIG används :D
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Men ... tuppbett?
 
Anne-Marie skrev:
Men ... tuppbett?
Haha, ja det var en lite annorlunda avslutning på dagen! Fick antibiotika och så får vi hålla tummarna att det biter på infektionen! :)
 
  • Gilla
Anne-Marie
  • Laddar…
Meurman skrev:
Jag är på akuten just nu efter tuppbett, men kan försöka fota lite när jag kommer förbi huset imorn! :)
Vem vann? Är det fortfarande du som bestämmer? :rolleyes:

Krya på dig.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Oj, svårt det där. En smaksak säkert. Det blir ju fel hur man än gör, och man tycker samtidigt olika.

Men hur mycket pratar vi om i millimeter?
Vi pratar om kanske 15 mm som mest, det går inte att flytta in karmen mer, då det bara är någon cm kvar på insidan..
 
useless skrev:
Vem vann? Är det fortfarande du som bestämmer? :rolleyes:

Krya på dig.
Det var inte första gången med den tuppen så det blir nackning nu!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Martin_B
Meurman skrev:
Vi pratar om kanske 15 mm som mest, det går inte att flytta in karmen mer, då det bara är någon cm kvar på insidan..
Ok, inte så jättefarligt även om det inte är roligt. Jag personligen hade kört med att låta dörren sticka ut 15 millimeter som mest där det krävs så att säga, och liva exakt med fasaden där det är möjligt. Sedan fylla i med kluven kil på "fasadsidan" så att säga. Samtidigt gillar jag inte när dörren sticker utanför, om så än endast 15mm ... nä, svårt det här alltså.

Frågan är lite hur det är på insidan också. När dörren är i exakt lod, är det exakt med insidan eller blir det snett även där?

I så fall kanske det är bäst att sätta dörren mitt i, så gott det går och exakt i lod, sen får det hellre bli snett runtom både in- och utvändigt. Är ju ett gammalt hus så skit samma egentligen, skall ju vara lite snett o vint :D

Nä, det är en smaksak. Är från fall till fall hur helheten ser ut osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
En fråga kan ju vara hur mycket man vill kunna öppna dörren så att inte dörren tar i påsalningen.
 
Juste! I vårt fall har bien ganska tajt förstukvist, så dörren går inte upp mer än någon dec över 90 grader... Samma sak å verandorna, där öppnas dörrarna mot räcket.. Men annars är det ju en grej att tänka på!
 
Hade en bod som skulle byggas om till gäststuga. Svågern skulle sätta in ett fönster, och gjorde det med vattenpass.
Det vara bara det att boden lutade rätt kraftigt, så fönstret hamnade på sniskan när man jämför med dörren.
Och nån gång kanske man får för sig att räta upp boden :)
Men det går ju att montera om.
Min slutsats blev att det ska monteras med samma eventuella lutning som fasaden.
Men man får se praktiskt på det hela.
 
Jehu skrev:
Hade en bod som skulle byggas om till gäststuga. Svågern skulle sätta in ett fönster, och gjorde det med vattenpass.
Det vara bara det att boden lutade rätt kraftigt, så fönstret hamnade på sniskan när man jämför med dörren.
Och nån gång kanske man får för sig att räta upp boden :)
Men det går ju att montera om.
Min slutsats blev att det ska monteras med samma eventuella lutning som fasaden.
Men man får se praktiskt på det hela.
Intressant!

Våra dörrblad väger säkert 100 kg styck, så som jag ser det är det viktigare att det är i lod än att det är i lod med fasaden, ur likadan praktiskt synpunkt, men det är ju skillnad på litet fönster och stor dörr! :)
 
Martin_B
Ymer skrev:
En fråga kan ju vara hur mycket man vill kunna öppna dörren så att inte dörren tar i påsalningen.
Ja just det. Och det är något som löses helt och hållet med mitt första-alternativ, dvs. att fodret skall bygga på "fasadsidan" och därmed istället ligga perfekt dikt an mot dörrkarmen istället. Att något är snett syns då allra minst när man står rätt framför dörren. Och funktionellt sett får man 100% funktion som att kunna öppna dörren helt och hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.