Regn och rusk ända fram till nu. Halvmolnigt och nästan 15 grader varmt :wow:

Fick en liten leverans för helgens projekt: fem säckar makadam, två säckar stenflis, två säckar jord och en säck med "baksand". Ska nog gå ut och förbereda lite mer för rabattbyggandet samt kanske dra upp en maskros eller två ur gräsmattan.

Stora vita säckar med makadam, stenflis, jord och baksand, klara för helgens trädgårdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ska några staketstolpar och asfalt grävas upp och ersättas med en upphöjd murad rabatt. Det av gräsmattan som redan är uppgrävt ska det planteras häck i om några veckor när vi fått kantstenen på plats.
Uppgrävd gräsmatta längs staketförsedd tomtgräns i förberedelse för rabattbyggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
fsn skrev:
Det är en pallkrage. Prova. Finns falu rödfärg i svart med...
Pallkragar?
De är ju svindyra, om man inte kan sno med sig hem utsorterade från jobbet.

Jag har byggt upp lådor av överblivet virke, och det har funkat bra i sex år:

Två hemmagjorda träodlingslådor med jord på en gräsmatta med stenmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
A
Jag planerar att också att bygga av överbliven råspont. Den är målad på ena sidan, men det håller väl så länge som det håller.
 
KnockOnWood skrev:
Pallkragar?
De är ju svindyra, om man inte kan sno med sig hem utsorterade från jobbet.

Jag har byggt upp lådor av överblivet virke, och det har funkat bra i sex år:
Blev ju kanon! Själv tycker jag det kan vara värt 50kr/st (Göteborgspris) om man har ont om tid till att bygga eget.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
F
KnockOnWood skrev:
Pallkragar?
De är ju svindyra, om man inte kan sno med sig hem utsorterade från jobbet.

Jag har byggt upp lådor av överblivet virke, och det har funkat bra i sex år:

[bild]
Ja vet att pallkragar är ganska dyrt. För mina 18 pallkragar fick jag betala... Får se nu, noll kronor. Antigen har man dom gratis eller så gör man som dig och bygger med spillvirke. Såg i nån skitnödig blomsterbutik att dom tog 149kr för en pallkrage men då var den såklart ny.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Det är väll bara att fråga på närmaste bygge. På de flesta byggen jag varit på åker dem i containern när pallen är tömd :)
 
F
Ramnemark skrev:
Det är väll bara att fråga på närmaste bygge. På de flesta byggen jag varit på åker dem i containern när pallen är tömd :)
I helvete att dom gör säger jag. Både pallar och kragar brukar samlas ihop och pantas. Sen att det kanske inte återförs till verksamheten är en annan sak.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi köpte 47 st typ.. hade inte kunnat köpa virket billigare heller (vi har inget sånt ligger och skräpar, inget i den mängden). Men generellt håller jag med om att de är dyra..

Fast jag ska köpa fler nu ändå (ska odla bort mullvaden).. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Pallkragar?
De är ju svindyra, om man inte kan sno med sig hem utsorterade från jobbet.

Jag har byggt upp lådor av överblivet virke, och det har funkat bra i sex år:

[bild]
Har man överblivet material, go for it! :)
 
Snigla skrev:
...Fast jag ska köpa fler nu ändå (ska odla bort mullvaden).. :)
Hur "odlar man bort" mullvadar?
Menar du att de äter ihjäl sig eller?
 
Haha, det borde de redan ha gjort! Men nä..
..man planerar om trädgården och skippar gräsmattan på sina håll.

Nät, markduk..fler pallkragar,.förhöjda rabatter..sten och trägångar.. och så fräser vi upp ett land för odling.. mullvaden kommer finnas där nånstans men det kommer inte finnas utrymme för denne att putta upp jord och ge mig störande högar att ta reda på hela tiden..

Kanske en damm så småningom.. :)

Ett steg i taget..
 
KristinaRT
Snigla skrev:
Haha, det borde de redan ha gjort! Men nä..
..man planerar om trädgården och skippar gräsmattan på sina håll.

Nät, markduk..fler pallkragar,.förhöjda rabatter..sten och trägångar.. och så fräser vi upp ett land för odling.. mullvaden kommer finnas där nånstans men det kommer inte finnas utrymme för denne att putta upp jord och ge mig störande högar att ta reda på hela tiden..

Kanske en damm så småningom.. :)

Ett steg i taget..
Vår katt tar mullvadar ;)
Mindre arbetskrävande att skaffa katt än att odla upp hela trädgården......
 
fsn skrev:
Ja vet att pallkragar är ganska dyrt. För mina 18 pallkragar fick jag betala... Får se nu, noll kronor. Antigen har man dom gratis eller så gör man som dig och bygger med spillvirke. Såg i nån skitnödig blomsterbutik att dom tog 149kr för en pallkrage men då var den såklart ny.
Gav 60kr styck för mina. Köpte dem kontant på en industri i byn. De förra på en bondgård.
Riktiga industrial-shit 🖖 gillar inte att butiker säljer för 149-249kr styck.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Vår katt tar mullvadar ;)
Mindre arbetskrävande att skaffa katt än att odla upp hela trädgården......
Hehe har faktiskt lärt mig att många katter inte bryr sig ett smack om mullvaden.. man måste hitta rätt katt (el hund)!
 
Manganbangan skrev:
Gav 60kr styck för mina. Köpte dem kontant på en industri i byn. De förra på en bondgård.
Riktiga industrial-shit 🖖 gillar inte att butiker säljer för 149-249kr styck.
Stör mig med, men ännuvärre när företag säljer begagnade i 100 kr klassen! (Och man ser nya i butiken bredvid för 80 kr..)

Bet själv under 50 :)
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.