D
Men jag förstår inte "stöldskydd" ska du montera larmet i en lokal och är rädd att någon ska norpa med sig larmet?
Det är ju en fråga om elsäkerhet bara....
 
Till DMOL och Boan. Jag uppfattar att elsäkerheten är ok om CA är jordad, kabel mellan CA och elcentralen är säkert ansluten samt att installationen har utförts av en elinstallatör. Jag trodde att de som förordade en fast anslutning även gjorde det för det då var mindre lätt att störa ut larmet genom att bryta strömmen. Därför blev jag förvånad att det även skulle finnas en strömbrytare och tolkade inte det som brytaren i elcentralen. Med ”stöldskydd” menade jag risken att störa ut larmet genom att bryta strömmen och den bör väl vara nästan densamma om det görs via stickpropp, strömbrytare eller säkring. Detta ska backupbatteriet hantera, men det finns ju fler delar i kedjan.

Etompau pekar mycket riktigt på att det är lätt att även bryta strömmen till hela huset via ett utomhusuttag. Jag tror det är lätt att glömma detta i sin riskanalys. Jag har inomhus en strömbrytare till utomhusuttaget och har även ett lås på elskåpet utomhus. Många elskåp är tyvärr endast låsta med en trekantsnyckel.

Fråga: Går det att även att trigga jordfelsbrytaren genom att kortsluta utomhuskabel till siren och blixtljus.
 
Redigerat:
B
Utomhus sirenen matas väl från CA?

Larmet är ju konstruerat för att fungera utan ström. Jag kör ups på modem och router så larm kan sändas även om strömmen bryts.

Fast anslutning ser ju lite proffsigare ut, då med två-polig brytare vid larmet, men funktionen är ju samma och med stickpropp är det ju helt ok att skruva dit den själv
 
D
Jag tror du bara snurrar in dig i resonemang som inte är logiska. Det är samma ström från samma säkring oavsett om det kommer från ett uttag eller en fast installation.
Det du kan göra är att installera flera jordfelsbrytare i elcentralen, tex för utomhusbelysning så slipper all el slås ut samtidigt.
Nej sirenen kommer inte trigga jordfelsbrytaren, men det går att kortsluta sirenen och eventuellt larmet. Är man paranoid kan man isolera alla sirener etc utomhus från centralen
 
Har nu ganska klart för mig hur specen på delarna ska se ut,bara utesirenen kvarstår och vill ha en med "bra"tryck tryck då jag har långt till första grannen som jag vill ska höra att det gått larm , funderar på ECO 10 från Teletec som har högre prestanda än den tidigare rekomenderad tx30x ,måste ha batteri även till den då den drar mycket ström men det är väl inga problem att få den att lira ihop med Spc:t??,kommer ju köra larmet i skal skydd endast på fönstersensorer på nedervåningen nattetid och vill ju då inte att yttre siren går igång vid ev larm ,är det möjligt att programera larmet så....?

Lista på delar ,nåt jag saknar förutom busskabel
https://lasshop.se/varukorg/
Mvh Robban
 
RilleRock
T7 skrev:
Har nu ganska klart för mig hur specen på delarna ska se ut,bara utesirenen kvarstår och vill ha en med "bra"tryck tryck då jag har långt till första grannen som jag vill ska höra att det gått larm , funderar på ECO 10 från Teletec som har högre prestanda än den tidigare rekomenderad tx30x ,måste ha batteri även till den då den drar mycket ström men det är väl inga problem att få den att lira ihop med Spc:t??,kommer ju köra larmet i skal skydd endast på fönstersensorer på nedervåningen nattetid och vill ju då inte att yttre siren går igång vid ev larm ,är det möjligt att programera larmet så....?

Lista på delar ,nåt jag saknar förutom busskabel
[länk]
Mvh Robban
Nej du kan inte använda eco 10 direkt på centralen då den drar 700mA.
Sen är den på 116db och den jag rekommenderade på 126db.
 
Ok,läste visst på fel,trodde det var eco 10 som gav 126db,märkte att länken till min varukorg inte funkade nu...får lägga upp listan för slutgiltig koll hos er proffs senare...👍😉.vad gäller för avstängning av yttre Siren vid skalskydd då??
 
RilleRock
T7 skrev:
Ok,läste visst på fel,trodde det var eco 10 som gav 126db,märkte att länken till min varukorg inte funkade nu...får lägga upp listan för slutgiltig koll hos er proffs senare...👍😉.vad gäller för avstängning av yttre Siren vid skalskydd då??
Antingen programmerar man utesiren till ett visst område eller som "larm bekräftat"
Dvs 2 olika sektioner måste vara påverkade för att den ska dra igång.
 
Perfekt tack

Slutgiltig beställningslista åsikter??

Ready2view paket
Tl30x utesiren
MAGIC PDM-I12
MK 4400 magnet kontakt
Installation kabel 300m
Motstånd 1k
Spc n310 gsm kort
Buskabel +batteri siren
Dp721r rökdetektor inkl fäste dito

Mvh Robban
 
RilleRock
T7 skrev:
Perfekt tack

Slutgiltig beställningslista åsikter??

Ready2view paket
Tl30x utesiren
MAGIC PDM-I12
MK 4400 magnet kontakt
Installation kabel 300m
Motstånd 1k
Spc n310 gsm kort
Buskabel +batteri siren
Dp721r rökdetektor inkl fäste dito

Mvh Robban
"Inkl fäste dito" är det sockel till rökdetektor?
Har du ekkx eller fqqxb?
 
Med fäste menar jag sockel,köpte ekkx kabel....
I väntan på leverans så har jag börjat planera inkopplingen av fönstersensorer på nedervåningen och som jag förstår så lägger man motståndet sist i slingan innan com anslutningen...?
 
Redigerat:
RilleRock
T7 skrev:
Med fäste menar jag sockel,köpte ekkx kabel....
I väntan på leverans så har jag börjat planera inkopplingen av fönstersensorer på nedervåningen och som jag förstår så lägger man motståndet sist i slingan innan com anslutningen...?
Bara den ligger i serie så kvittar var, men man brukar föredra att ha det ute i enheter.
 
RilleRock skrev:
Bara den ligger i serie så kvittar var, men man brukar föredra att ha det ute i enheter.
Ok lite mer funderande angående fönstersensor inkoppling , fönster med 3 öppningsbara sektioner hur seriekoppla ihop dom snyggt?,separat kabel från varje sensor till en central kopplingspunkt övanför fönster?
 
Handritad skiss av ett hus med två våningar som visar planlösning och möjlig säkerhetskamera-placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad skulle ni välja för konfiguration för detta hus på tot 77m2?
Ska gå att flytta över till detta hus nästa år
På plan 2 är det bara sovrum i det gamla huset.
Vad tror ni att bara ha IR-sensorer i det gamla huset? Vi kommer bara bo där under 4 månader så att sätta magnetbrytare på alla fönster känns overkill?
Möjligen ha magnetbrytare i dörrarna?
Planlösning för 77m2 hus med sovrum, kök/vardagsrum, badrum och entré, öppen för säkerhetskonfigurationsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T7 skrev:
Ok lite mer funderande angående fönstersensor inkoppling , fönster med 3 öppningsbara sektioner hur seriekoppla ihop dom snyggt?,separat kabel från varje sensor till en central kopplingspunkt övanför fönster?
Klurar vidare innan larmet kommit hem och förutom ovan fundering har ännu en fråga dykt upp och det är det eventuella behovet att komplettera botten våningens magnetkontakter (tänkt säkra alla fönster i denna våning)med ev några PIR sensorer för skydd mot inbrott genom att krossa nån ruta och gå in den vägen.....har dock både katt och en braskamin att ta hänsyn till så vad tror ni experter.....kan man lita på att tex en kombidetektor typ PDM-IXA18T inte reagerar på katt/kamin ?? Mvh Robban
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.