399 928 läst · 1 160 svar
400k läst
1,2k svar
Byggnadsvårdar gammalt öde sekelskifteshus i lilla byn Tärnsjö i Uppsala Län
Jadå! Dom är 80 cm långa, går förbi urjackningen med en decimeter ungefär. Urstarkt nu, och då har jag bara gjort ena bjälken än så länge, ikväll ska jag göra samma sak med den andra som är urjackad, det är ganska överdimensionerat från början, spännvidd på 2 m, cc 70, 200 mm x 100 mm bjälkar typ..Martin_B skrev:Räckte det att förstärka med såpass korta reglar? Eller tog du bort hela golvet, förstärkte och hann lägga tillbaka innan du tog kortet?
Var ju en rejäl urjackning på regel nr två räknat från väggen på höger sida om fönstret. Men där får nog golvet upp en bit till så du får in lite längre reglar att förstärka med.
Inte konstigt att det sviktar om det är sådana där urjack
Sådana där hemska urjack görs ju ibland av okunniga när de skall anlägga avlopp etc. Sedan är det som att gå på en vattensäng liksom. Helt ofattbart. Hade ett sådant urjack i en f.d. toalett i mitt hus också. Fattar inte hur man tänker när man gör något så otroligt korkat. Där rev jag upp hela golvet och förstärkte på bägge sidor av den urjackade bjälken, o då tog jag 75mm breda reglar.
Nu har jag lappat klart och lagt tillbaka sågspånet, fyllt på med lite nytt också. Blev urstarkt! Lire jobbigt att veta att det är ett litet hålrum i timmerstommen precis just där bakom, men inget som borde påverka något egentligen, vad tror ni?
Nästa steg blir att börja göra iordning det blivande badrummet tror jag. Håller er uppdaterade!
Nästa steg blir att börja göra iordning det blivande badrummet tror jag. Håller er uppdaterade!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. 10 cm förbi urjackningen är för lite egentligen. 30-40cm förbi på vardera sidan minimum säger jag rent spontant.Meurman skrev:
Har du limspikat alt. limskruvat och regeln ligger an balken ordentligt, så klarar det väl sig på håret gissar jag.
Likaså ifall du har kilat i en bit i urjackningen, som fyller ut till 100%, då blir det lite mer spänn i det.
Anledningen är p.g.a de (relativt) "extrema" krafter skarven utsätts för när förstärkningen inte går omlott tillräckligt, jämfört med när det går omlott en mycket längre bit.
Nu finns det en del annat som också binder, som tak undertill och golv ovanpå. Likväl som att bjälken förmodligen fortsätter rätt över ett annat rum så att säga, så man hade nästan kunnat kapa den rätt av och ändå stå på den. Men som ett tips, se till så du går omlott mycket längre nästa gång, 3-4 gånger så långt. Det handlar bara om att ta upp 3-4 brädor extra, så är det löst Spikar man ju snabbt tillbaka sen.
Pratar vi större spännvidder på 4-5 meter så bör man gå omlott ännu mer så klart.
Att bjälkarna är "överdimensionerade" från början är ju bara för samma dimension används till hela bjälklaget, man tar inte hänsyn till om spännvidden råkar bli 2 eller 6 meter. Det är dimensionerat efter den längsta spännvidden helt enkelt.
Tack för tipsen!Martin_B skrev:Ok. 10 cm förbi urjackningen är för lite egentligen. 30-40cm förbi på vardera sidan minimum säger jag rent spontant.
Har du limspikat alt. limskruvat och regeln ligger an balken ordentligt, så klarar det väl sig på håret gissar jag.
Likaså ifall du har kilat i en bit i urjackningen, som fyller ut till 100%, då blir det lite mer spänn i det.
Anledningen är p.g.a de (relativt) "extrema" krafter skarven utsätts för när förstärkningen inte går omlott tillräckligt, jämfört med när det går omlott en mycket längre bit.
Nu finns det en del annat som också binder, som tak undertill och golv ovanpå. Likväl som att bjälken förmodligen fortsätter rätt över ett annat rum så att säga, så man hade nästan kunnat kapa den rätt av och ändå stå på den. Men som ett tips, se till så du går omlott mycket längre nästa gång, 3-4 gånger så långt. Det handlar bara om att ta upp 3-4 brädor extra, så är det löst Spikar man ju snabbt tillbaka sen.
Pratar vi större spännvidder på 4-5 meter så bör man gå omlott ännu mer så klart.
Att bjälkarna är "överdimensionerade" från början är ju bara för samma dimension används till hela bjälklaget, man tar inte hänsyn till om spännvidden råkar bli 2 eller 6 meter. Det är dimensionerat efter den längsta spännvidden helt enkelt.
Håller med dig helt och hållet! Jag har gått efter att det har fungerat "som det är" i nästan 60 år, så det blir liksom en liten förbättring bara helt enkelt, "bara det känns stabilt". Men jag förstår vad du menar!
Åter igen, kommentaren du skrev precis är andledningen till att jag har den här tråden!
Vill även tillägga följande. När man har för avsikt att klinka ovanpå, så är det extra viktigt att det blir stabilt, för att fogarna inte skall spricka upp sedan.
Naturligtvis förstärker man med spångolv eller något, men är konstruktionen undertill bristfällig, så att säga, så blir inte resultatet fullgott alltid ändå. Vet en som hade precis ett sådant problem. Han fick sprickor i en del fogar bara någon eller ett par månader efter färdigställandet av badrummet p.g.a golvet inte var helt stabilt. Flytspacklet räckte inte för att stabilisera heller. Säkert extremfall, men värt att tänka på.
Du hade jacket ovanifrån och neråt, dvs. bjälken intakt i botten, ca. 1/3-del (eller lite drygt) eller hur det nu såg ut. Det gör ju så klart att i det fall du exempelvis limskruvar spånplattor ovanpå det, så skulle det förmodligen bli nästan fullgod stabilitet ändå, för spånplattorna står emot kompressionen bra, medan dragkrafterna tas upp av den kvarvarande 1/3-dels bjälken som är kvar nederst. Detta förutsätter så klart att golvbrädorna under spånplattorna är ordentligt iskruvade, samt att spånplattornas skruvar helst går ända ner i bjälkarna. Allra helst skall ju spånplattorna direkt på bjälklaget i sådant fall, men ringlar man dessutom lite lim under skivorna så lär det bli stabilt som aldrig förr .
Naturligtvis förstärker man med spångolv eller något, men är konstruktionen undertill bristfällig, så att säga, så blir inte resultatet fullgott alltid ändå. Vet en som hade precis ett sådant problem. Han fick sprickor i en del fogar bara någon eller ett par månader efter färdigställandet av badrummet p.g.a golvet inte var helt stabilt. Flytspacklet räckte inte för att stabilisera heller. Säkert extremfall, men värt att tänka på.
Du hade jacket ovanifrån och neråt, dvs. bjälken intakt i botten, ca. 1/3-del (eller lite drygt) eller hur det nu såg ut. Det gör ju så klart att i det fall du exempelvis limskruvar spånplattor ovanpå det, så skulle det förmodligen bli nästan fullgod stabilitet ändå, för spånplattorna står emot kompressionen bra, medan dragkrafterna tas upp av den kvarvarande 1/3-dels bjälken som är kvar nederst. Detta förutsätter så klart att golvbrädorna under spånplattorna är ordentligt iskruvade, samt att spånplattornas skruvar helst går ända ner i bjälkarna. Allra helst skall ju spånplattorna direkt på bjälklaget i sådant fall, men ringlar man dessutom lite lim under skivorna så lär det bli stabilt som aldrig förr .
Ja juste! Där lärde man sig något nytt! Just i vårt fall blir det bara trägolv här, inget badrum.Martin_B skrev:Vill även tillägga följande. När man har för avsikt att klinka ovanpå, så är det extra viktigt att det blir stabilt, för att fogarna inte skall spricka upp sedan.
Naturligtvis förstärker man med spångolv eller något, men är konstruktionen undertill bristfällig, så att säga, så blir inte resultatet fullgott alltid ändå. Vet en som hade precis ett sådant problem. Han fick sprickor i en del fogar bara någon eller ett par månader efter färdigställandet av badrummet p.g.a golvet inte var helt stabilt. Flytspacklet räckte inte för att stabilisera heller. Säkert extremfall, men värt att tänka på.
Du hade jacket ovanifrån och neråt, dvs. bjälken intakt i botten, ca. 1/3-del (eller lite drygt) eller hur det nu såg ut. Det gör ju så klart att i det fall du exempelvis limskruvar spånplattor ovanpå det, så skulle det förmodligen bli nästan fullgod stabilitet ändå, för spånplattorna står emot kompressionen bra, medan dragkrafterna tas upp av den kvarvarande 1/3-dels bjälken som är kvar nederst. Detta förutsätter så klart att golvbrädorna under spånplattorna är ordentligt iskruvade, samt att spånplattornas skruvar helst går ända ner i bjälkarna. Allra helst skall ju spånplattorna direkt på bjälklaget i sådant fall, men ringlar man dessutom lite lim under skivorna så lär det bli stabilt som aldrig förr .
Skulle riva i blivande badrummet och dök på en skaplig vattenskada igen!
En del timmar senare så är det nu lappat och lagat!
En del timmar senare så är det nu lappat och lagat!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en fundering alla ni vackra och underbara kanske kan hjälpa mig med!
Våra nya ytterdörrar "livar" ju inte helt hundra med fasaden, (ville få dörrarna i lod) och väggarna är ju lite som dom är. Alltså ytterpanelen.
Hur gör man snyggast en "utslagning" eller vad man ska kalla det, för att inte få en glipa mellan karm och foder?
Jag är på akuten just nu efter tuppbett, men kan försöka fota lite när jag kommer förbi huset imorn!
Trevlig kväll!
Våra nya ytterdörrar "livar" ju inte helt hundra med fasaden, (ville få dörrarna i lod) och väggarna är ju lite som dom är. Alltså ytterpanelen.
Hur gör man snyggast en "utslagning" eller vad man ska kalla det, för att inte få en glipa mellan karm och foder?
Jag är på akuten just nu efter tuppbett, men kan försöka fota lite när jag kommer förbi huset imorn!
Trevlig kväll!