HenFre skrev:
Inget som jag kan när det grafiska gränssnittet över webb saknas.

Men det är igång igen. Gjorde ett nytt SD-kort från backup och det rullar som det ska. Jag är naturligtvis mycket misstänksam mot att något hände vid övergången till sommartid. Men inget jag kan bevisa.
//Henry
Gött!
Visst borde det väl gå att bara kopiera över databasen via ssh? Har iofs inte testat själv 😊

Har du kollat något på domoticz forumet om det är andra som haft samma problem?
 
gusso skrev:
Gött!
Visst borde det väl gå att bara kopiera över databasen via ssh? Har iofs inte testat själv 😊

Har du kollat något på domoticz forumet om det är andra som haft samma problem?
Det är mycket märkligt det som händer.

Domoticz har hittills belastat processorn mellan 0,8% och ca 7%. Utan någon förändring belastas nu processorn över 30%. Förstår ingenting ännu??

När processor går så mycket stiger temperaturen och när den går över 71 grader C så verkar SD-kortet lägga av.
Har nu havererat på andra kortet som var helt nytt.
Har inte hunnit testa om kortet är helt förstört eller om det bara är innehållet som påverkas?
Några tips?
//Henry
 
HenFre skrev:
Det är mycket märkligt det som händer.

Domoticz har hittills belastat processorn mellan 0,8% och ca 7%. Utan någon förändring belastas nu processorn över 30%. Förstår ingenting ännu??

När processor går så mycket stiger temperaturen och när den går över 71 grader C så verkar SD-kortet lägga av.
Har nu havererat på andra kortet som var helt nytt.
Har inte hunnit testa om kortet är helt förstört eller om det bara är innehållet som påverkas?
Några tips?
//Henry
Nu vet jag att kortet inte tålt värmen - 71 grader C. Går inte att formatera igen.
//Henry
 
HenFre skrev:
Nu vet jag att kortet inte tålt värmen - 71 grader C. Går inte att formatera igen.
//Henry
Riktigt vad som gick snett vet jag inte men det verkar som om routern och RPIn hade problem att kommunicera. Kanske en följd av sommartidsomställningen i båda???
Efter omstart och ett nyformaterat SD-kort funkar det igen. Verkar inte som om värmen förstörde korten - enbart innehållet.

Nu har jag beställt ett skal till RPIn med fläkt inbyggt. Då borde det inte bli så varmt att kortet slutar fungera.
Hittade ett skal med fläkt på eBay:
http://www.ebay.com/itm/Eleduino-Ra...c0efb70&pid=100005&rk=5&rkt=6&sd=252719616082

//Henry
 
  • Gilla
gusso
  • Laddar…
HenFre skrev:
Nu vet jag att kortet inte tålt värmen - 71 grader C. Går inte att formatera igen.
//Henry
Kanske vore en idé att installera Monit, den kan både hålla koll på cpu och domoticz m.fl. Alternativ ett skript så domoticz själv åtgärdar innan rpi når 70 grader eller liknande.

// Pierre
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
PierLar skrev:
Kanske vore en idé att installera Monit, den kan både hålla koll på cpu och domoticz m.fl. Alternativ ett skript så domoticz själv åtgärdar innan rpi når 70 grader eller liknande.

// Pierre
Fullt möjligt!? Jag har inte hört talas om Monit förrän nu. Det lilla jag fick fram genom att surfa på telefonen gjorde mig inte mycket klokare men du kanske kan utveckla din tanke lite till?

Det som händ var att processorn jobbade i drygt 30% en tid ock då steg värmen. Jag fick en push om att den gått över 65 grader eftersom jag satt det som gräns. Men det hände under natten så jag såg meddelandet för sent.
Men jag inser inte vad ett övervakningsprogram ska kunna göra åt det. Det snurrar ju bara ett program i burken och omstarter löste inte problemet. Men som sagt jag förstår inte allt i denna värld.
Min tanke nu är att en fläkt löser problemet. 30% belastning borde inte vara ett problem. Får ett sådant skal om någon vecka. Beställt på "ebay".
//Henry
 
Det visade sig så småningom att kortet inte var skadat. Bara innehållet. Gick senare att formatera igen om jag gjorde det på en maskin som inte var belastad av annat under tiden.
//Henry
 
Hände inte något speciellt med min RPi3 och Domoticz vid sommartidsskiftet, mer än att energiförbrukningen hoppade över den timmen men det är ju inte någon förbrukning mellan 2-3 då så det stämmer ju.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre skrev:
Fullt möjligt!? Jag har inte hört talas om Monit förrän nu. Det lilla jag fick fram genom att surfa på telefonen gjorde mig inte mycket klokare men du kanske kan utveckla din tanke lite till?

Det som händ var att processorn jobbade i drygt 30% en tid ock då steg värmen. Jag fick en push om att den gått över 65 grader eftersom jag satt det som gräns. Men det hände under natten så jag såg meddelandet för sent.
Men jag inser inte vad ett övervakningsprogram ska kunna göra åt det. Det snurrar ju bara ett program i burken och omstarter löste inte problemet. Men som sagt jag förstår inte allt i denna värld.
Min tanke nu är att en fläkt löser problemet. 30% belastning borde inte vara ett problem. Får ett sådant skal om någon vecka. Beställt på "ebay".
//Henry
Monit finns med på Domoticz Wiki: http://domoticz.com/wiki/Monitoring_domoticz
En fläkt kan ju inte skada. Jag har tänkt sätta fast en kylfläns också.

// Pierre
 
Redigerat:
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
PierLar skrev:
Monit finns med på Domoticz Wiki: [länk]
En fläkt kan ju inte skada. Jag har tänkt sätta fast en kylfläns också.

// Pierre
Tack, jag ska studera detta i detalj men efter en hastig genomläsning tror jag tyvärr inte det fångar mitt problem.
Omstarter hjälpte inte förrän jag startade om både en nätverksswitch och min Linksys router samtidigt som jag startade om RPIn. Inser inte sambandet men det fungerade. Det var ingen extrem kommunikation på nätverket och jag kör med reserverad IP så det borde inte varit missmatch på numren. Möjligen hade RPIn tappat adressen men den skulle ju ominitierats vid omstarterna. Helkonstigt!!
De ligger alla tre på gemensam elmatning så det är enkelt att skapa en omstart av allt men känns lite overkill att lösa en fjärromstart.
Jag har kylflänsar på RPIn men de gjorde max -0,5 grader. Förmodligen p.g.a. det oventilerade skalet.
Jag har det nya skalet med fläkt inom 4-5 dagar. Kommer att rapportera resultatet här.
//Henry
 
Redigerat:
fremar skrev:
Hände inte något speciellt med min RPi3 och Domoticz vid sommartidsskiftet, mer än att energiförbrukningen hoppade över den timmen men det är ju inte någon förbrukning mellan 2-3 då så det stämmer ju.
Det man annars skulle kunna skapa problem vid övergång till sommartid är att samma timma kommer två gånger i rad efter varandra. Beror på hur statistikdatabasen är uppbyggd. Jag har definitivt statistik under den timman.
//Henry
 
Är ju vid övergången till vintertid som samma timme kommer två gånger i rad, vid sommartid flyttar man ju fram klockan från 2 till 3 så en timme hoppas ju över.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
fremar skrev:
Är ju vid övergången till vintertid som samma timme kommer två gånger i rad, vid sommartid flyttar man ju fram klockan från 2 till 3 så en timme hoppas ju över.
Ja, jag råkade vända på det! :) Desto konstigare då eftersom övergången till vintertid gick perfekt.
Var väl förmodligen bara en slump att det hände denna natt men temperaturen startade stiga kraftigt omedelbart efter skiftet ock kraschen kom 3 timmar och 20 minuter senare. Kan möjligen vara routern som hade något hyss för sig?!?!
//Henry
 
HenFre skrev:
Tack, jag ska studera detta i detalj men efter en hastig genomläsning tror jag tyvärr inte det fångar mitt problem.
Omstarter hjälpte inte förrän jag startade om både en nätverksswitch och min Linksys router samtidigt som jag startade om RPIn. Inser inte sambandet men det fungerade. Det var ingen extrem kommunikation på nätverket och jag kör med reserverad IP så det borde inte varit missmatch på numren. Möjligen hade RPIn tappat adressen men den skulle ju ominitierats vid omstarterna. Helkonstigt!!
De ligger alla tre på gemensam elmatning så det är enkelt att skapa en omstart av allt men känns lite overkill att lösa en fjärromstart.
Jag har kylflänsar på RPIn men de gjorde max -0,5 grader. Förmodligen p.g.a. det oventilerade skalet.
Jag har det nya skalet med fläkt inom 4-5 dagar. Kommer att rapportera resultatet här.
//Henry
Her nu fått RPI-skalet med fläkt och installerat det.
Det har sänkt arbetstemperaturen på RPIn med drygt 10 grader C jämfört med ett oventilerat skal.

Enda nackdelen jag hittat hittills är att det skal jag köpte inte tillåter byte av SD-kort utifrån. Skalet måste öppnas och RPI-kortet demonteras.
//Henry
 
Jag moddade lite i forecastController.js filen för att få in SMHI istället för Dark sky väderkarta integrerat i domoticz.

Skärmdump av Domoticz-gränssnittet med integrerad SMHI väderkarta för Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hög WAF :)

// Pierre
 
  • Gilla
Letalis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.