Jag har ett QT 3150W med liknande problem och när temp. lyckats ta sig till -14 ville jag påskynda med Super Action Freeze. Döm om min förvåning plötsligt hade jag endast -10 och larmet i full gång!
Är inte detta elektronikfel, så säg? Någon därute, med bättre erfarenhet?
 
RavenFox skrev:
Då testar jag det och återkommer.
Tack så länge!
Och vilket skåp bytte du till, sedan?
 
A
Det kan vara vad som helst utom elektronikfel
 
electroluxaren skrev:
Det kan vara vad som helst utom elektronikfel
Njae, det är inte kompressorn, otät dörr, varma varor. Verkar på mig, "novisen vid spisren", som frysen inte vill vara frys då den vägrar så fort temp. tillfälligt närmat sig inställda -18.
 
Arielultra skrev:
Vi har börjat titta på ny kyl/frys och när man talar med försäljarna så verkar det vara normalt att en frys går sönder efter sju år...
Dåligt om ni frågar mig. Känns som ett enormt slöseri med resurser och tid att byta ut dessa stora tingestar var sjunde år. Bättre om dom kunde hålla 15 år som jag inbillar mig att dom gjorde förr.

Försäljaren på ELON rekommenderade Husqvarna QR2645WH / QT3645W som skall vara tillverkade i Mariestad och enligt säljaren därför har "bra" kvalitet. Fast jag misstänker det sitter samma klena kompressor även i dom svensktillverkade. Sen har jag läst här på byggahus folk som tycker dom för mycket oväsen.
Någon som har mer fakta i målet?
Försäljaren sa att de enda som bygger kyl/frys på det gamla sättet är Liebherr så det kanske skulle kunna vara något? Fast smakar det så kostar det...
Har en Husqvarna Q3150 som gått i snart 10 år men nu inte orkar hålla tempen längre. (Glad om det bara varit oväsen). Uselt om det skall vara så att 7-10 år är normalt i livslängd. Verkar,fter att ha läst på forumet, som om de flesta frysar här är köpta 2007-2010.
Sedan tar man ju dessutom ordentligt betalt för sin service med reservdelar....
Mina gamla AEG gick utan avbrott från 1984 - 2007, 23år!
 
Arielultra skrev:
Vilken bra tråd med en "electroluxare" som svarar på frågor!
Vår frys (QT3149W) har senaste 6 månaderna blivit varmare och varmare.
Nu står det på -13 grader fastän infrysningsläget varit till i ett dygn.
Har följt råden ovan och kommit fram till följande:
- Fläkten snurrar
- Förångaren är plåtren, dvs ingen snö eller frost alls.
Som jag förstår det så betyder detta att kompressorn är dålig eller att kylmediet läckt ut.
Är det rätt uppfattat?
I så fall undrar jag om det är någon ide att försöka laga det, det blir väl ganska dyrt?
Om vi skall byta till ny frys så får vi byta kylen (fullt fungerande) vid samma tillfälle för att de skall se enhetligt ut.
Både frys och kyl är från 2007.
Precis detta har hänt mitt QT3150 skåp. Haft reparatören här som efter 10 min konstaterade att allt berodde på en läcka.
Kostnad: 4100:-, efter RUT! Det höga priset består mest av reservdelar (dom är hutlöst dyra!). RUT gäller ju bara arbetet, tyvärr.
 
electroluxaren skrev:
Det kan vara vad som helst utom elektronikfel
Å de var det!
 
LasseA skrev:
Tänkte bara skriva en avslutande uppdatering angående min Electrolux-frys EUF29400X, som inte längre når/nådde frystemperatur:
Kompressorn verkade fungera som den ska, men evaporatorns rörslingor blev inte alls frostiga av kylan, så jag misstänkte köldmedelsläcka. Det finns en Electroservice-firma i närheten och jag kontaktade dem personligen i stället för via Electrolux-supporten.

När serviceteknikern kom, så tog det honom 15 sekunder att fastställa köldmedelsläcka: Fläkten funkade, men gallret på frysens baksida hade ojämn temperaturspridning, vilket för honom innebar läcka i evaporatorn. Han hade aldrig varit med om läcka i kopparrörssystemet, men dock i evaporatorns aluminiumrör.

Han hade med sig ny evaporator, så byte plus påfyllning av köldmedel tog 40 minuter.
Kommer att gå på 4000-4500 kr, sa han (inklusive standardbesöksavgiften på ca. 930 kr). På electrolux webshop kostar evaporatorn 1378 kr, sedan tillkommer förstås köldmedel och arbetskostnad.
Får se vad allt landar på när räkningen kommer...

Nu fungerar i alla fall frysen som den ska - tack igen för tidigare hjälpande kommentarer, electroluxaren!

/Lasse
Hej och hå,

Har precis haft Electrolux serviceltekniker här. Din kria kunde lika gärna gällt mitt problem. (Husqvarna dock). Tog 15 sek att konstatera varför frysen QT3150 "åkt jojo" och inte orkat går ner under 13 grader. Köldmedelsläcka på ett aluminiumrör i evaporatorn! Ny evaporator, köldmedel, plus en värmeslinga. Arbete 3 timmar plus resa. Kostnadsförslag 4100:- (efter 50% RUT på arbetet). Inte riktigt "electroluxarens" siffror, alltså."Ett mycket vanligt fel efter ca. 7-10 år". Jo,jo.
 
A
Ovanligt att det igår efter 7-10 år brukar hända långt tidigare, fick du se läckan?
Uppenbart har de fuskat genom att inte byta kompressorn, vilket krävs då fukt kommit in i systemet och blandat sig med oljan. Bytte de ens torkfilter?
Det tar en timme o 40 minuter att byta detta när man är ringrostig, max en timme när man bytte tre i veckan.
 
electroluxaren skrev:
Ovanligt att det igår efter 7-10 år brukar hända långt tidigare, fick du se läckan?
Uppenbart har de fuskat genom att inte byta kompressorn, vilket krävs då fukt kommit in i systemet och blandat sig med oljan. Bytte de ens torkfilter?
Det tar en timme o 40 minuter att byta detta när man är ringrostig, max en timme när man bytte tre i veckan.
Ja. jag fick se läckan. Den var inte svår att upptäcka med den stora frusna "bollen" . Ett av alurören orkade inte längre (pga fabrikationsfel, förmodligen). Har begärt utförlig specifikation med produktnr/pris. Får se var det landar när fakt. kommit.
Nej, kompressor byttes inte. "Behövs inte" - svaret då jag frågade. Man är ju glad så länge man får vara tacksam när det gäller dessa produkter. Dyrare hade de blivit, minst sagt. Återkommer, tråden lär spinnas länge än.

.
 
A
Denfrusna bollen har inget med läckans placering att göra, det bara visar på köldmedelsbrist för att all förångning sker just där och inte går vidare

Ja just det
Kompressorn lär inte gå länge med vatten i oljan, fukten ombildas till syra av oljan och fräter upp lindningen,med haveri som följd
 
electroluxaren skrev:
Denfrusna bollen har inget med läckans placering att göra, det bara visar på köldmedelsbrist för att all förångning sker just där och inte går vidare

Ja just det
Kompressorn lär inte gå länge med vatten i oljan, fukten ombildas till syra av oljan och fräter upp lindningen,med haveri som följd
e-luxaren ; Den första reparatören (som konstaterade "läcka i evaporator") hade med sig en reservdel i kartong, 40x40x40cm, ungefär. Jag förmodade att den innehöll en kompressor. På min fråga- varför bytes inte kompressorn - fick jag bl.a., svaret att det skulle bli så dyrt att det då är bättre att köpa nytt skåp ( mod. finns inte längre).
Reservdelarna är ju hutlöst dyra och RUT gäller endast på arbetet, så....
Detta håller väl något år då, kanske. Tur att det är bra hjul på skåpen!
 
A
kompressorn kostar 1200.-
 
electroluxaren skrev:
kompressorn kostar 1200.-
Hallå ...luxaren.
Vad skulle merkostnaden varit om man gjort ett byte(kompressor,arbete) är man ändå haze "byxorna nere"? Nu gick det på 4100:- efter RUT.
 
A
det tar inte längre tid att byta kompressor när man ändå håller på.
serviceventil är enklare att montera, elen kopplar man under tiden man vakumsuger.
enklare att montera den nya förångaren på kompressor-stosen
att lossa o lyfta bort kompressorn tar nog 0,5-1 minut.
det egentliga merarbetet är att flytta kondensorns anslutning bör ta 3-5 minuter

Det som tar längst tid efter att man fått ut skåpet så man kan jobba på baksidan är att byta värmeelementet på den nya förångaren, jag byter dessutom fläkt och förångarsensor samtidigt för de lär gå sönder.
Eller allra helst byter jag hela modulen vilket är både billigare (samma pris som bara förångare) och snabbare. då blir alla grejerna nya med de senaste modifikationerna .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.