Texan skrev:
Det som kan vara tänkvärt är att det är förhållandevis billigt att byta kontroller om du i framtiden skulle vilja göra det. Kostnaden för en kontroller består ofta vid ett "färdigbyggt" system för en väldigt liten del av totalkostnaden. Så köp den kontroller som du fastnat för och skulle det inte passa dina behov i framtiden så blir det klart gangska mycket jobb att byta men kostnaden är marginell i sammanhanget.
Jag kör med två Veror ( Edge och Plus) och har investerat rätt mycket tid i den lösningen. Vera är på samma nivå som de andra leverantörerna - med ett undantag, se nedan - dvs funkar OK men är långt ifrån den stabilitet som krävs för att man ska slippa regelbunden problemlösning.

Om jag började från början idag skulle jag tveklöst ha valt Homeseer. Kostar mer initialt men väl igång slipper du skilsmässa :cool:

Veras gränssnitt suger ägg men Z-wave handlar om automatisering, inte om att gå runt med en telefon och styra belysning.

Jag har lyckats åstadkomma en relativt stabil miljö genom att ha Verorna helt rena, dvs helt fria från scener och annan logik, och istället låta OpenLuup i en Raspberry Pi3 sköta allt utöver de rena controller-funktionerna.

Skärmdump av ett hemautomatiseringssystems gränssnitt med olika enheter och temperaturreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av användargränssnittet för smarta hemmet med flera scen-kort för automation av enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En kanske ovanlig fråga..

Skulle vilja installera Zwave i en husvagn jag håller på renoverar.

Frågor:

1. Kommer aldrig campa i den utan tillgång till fast ström, men kommer då till frågan, finns det så stabila systemlösningar att systemet klarar av att bli strömlöst vid färd och när det får ström igen starta upp igen automatiskt utan krångel?

2. alternativt kanske köra allt genom en inverter 12-->230v och låta systemet vara igång alltid, men kommer då till frågan, hur många watt drar en hc2 och 10st fibaro dimmers?
 
Hej, jag har två Nexa WMR-1000 för att tända/släcka utebelysningar. Ena har slutat fungera och jag söker nu tips om Z-wave enheter att ersätta dessa. Jag vill inte dra nya kablar till apparatdosan. Kör Zipato.
Öppen apparatdosa med Nexa WMR-1000 och ledningar, söker ersättning för belysningsautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
politby skrev:
[länk]

Billigaste brytaren just nu. Jag har nyligen installerat 2 st och de fungerar oklanderligt. Rekommenderas.
De finns ju ännu billigare, 349 kr hos cdon och 310 kr hos kopplat dock tillfälligt slut i lager där just nu. https://www.kopplat.se/Produkt/8196/NEXA_Z-Wave_rela_pa_av_inbyggnadsmottagare_AN-179 Fast dessa brytare har inte någon mätning av förbrukningen väl? Jag installerade en Fibaro FGS-212 till motorvärmaruttaget, men upptäckte att den inte hade någon mätning av förbrukningen som jag trodde så delar av LUA styrningen jag tänkte köra fungerar inte.
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
Du får köpa en 213 så hade du fått mätning.
 
Ramnemark skrev:
Du får köpa en 213 så hade du fått mätning.
Jo jag vet det nu, men köpte inte den pga att den bara fixar 1,8kW och det blir för klent till 1300W kupévärmare och motorvärmaren på 550W. Kommer nog att satsa på att byta ut FGS-212an mot en Qubino Flush 1D Relay som klarar 2.3kW och dessutom kan ha en temperatursensor så får jag mätning av temperaturen i garaget samtidigt.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
dustin kör expokampanj o rear lite lite 433 o z-wave grejer... bl.a.
Proove SMART WALL PLUG Z-WAVE 229:-
Sensative Z-Wave Strip Door/Window Sensor 339:-

mer här
 
PatrikElektriker skrev:
En kanske ovanlig fråga..

Skulle vilja installera Zwave i en husvagn jag håller på renoverar.

Frågor:

1. Kommer aldrig campa i den utan tillgång till fast ström, men kommer då till frågan, finns det så stabila systemlösningar att systemet klarar av att bli strömlöst vid färd och när det får ström igen starta upp igen automatiskt utan krångel?

2. alternativt kanske köra allt genom en inverter 12-->230v och låta systemet vara igång alltid, men kommer då till frågan, hur många watt drar en hc2 och 10st fibaro dimmers?
Kanske skulle funka med en sådan här:
https://www.conrad.se/Raspberry-Pi-3-Modell-B-Wide-Range-USV-Set-1-GB-Noobs.htm?websale8=conrad-swe&pi=1489735&ci=SHOP_AREA_857031_0413091
+ Domoticz och aeon zwave usb-stick.

// Pierre
 
M.nu rear lite qubino genom att ge 15% rabatt. Så vet du inte vart lönen ska gå i helgen så är det fixat :)

/David
 
Oki vad är det som skiljer Qubino Flush 1D Relay och Flush 1 Relay?
 
Håller delvis med, men bara delvis.
Jag har också en Vera lösning men väl man fått sina scener och fungera, oftast med LUA, så är det väldigt stabilt.

Ja, Veran gränssnitt är inte bra, vill man göra det minsta mer än att tända och släcka så hamnar direkt i sina scener där man måste göra det i LUA. Visst man kan gå en annan väg med AltUI som du gjort förändrar inte så mycket.

Jag har inga synpunkter på din R Pi3 lösning men nästan allt går att lösa med en ren Vera lösning, vilket jag gjort. Idag mycket stabilt. Jag har en blandning av Zwave, 433, Sonos, Hue, Arduino, BT vilket Veran klarar galant 24/7.
 
fremar skrev:
Oki vad är det som skiljer Qubino Flush 1D Relay och Flush 1 Relay?
Jag tror att 1D har potentialfritt relä och att kompatibiliteten mot olika controllers skiljer sig.
 
Oki får googla vad det innebär då
 
Ska du använda den till 220 V så spelar det ingen roll med potentialfritt eller ej. m.nu har en guide som visar vilka grejer som är kompatibla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.