Nästan 3 månader senare har vi nu fått startbeskedet!!! :D

Det var fortfarande inte helt utan problem. Det var knappande och justeringar i helgen. Bla fick jag göra en ritningsförteckning då det blivit så många ritningar att man hade svårt att hålla ordning på alla. Totalt är det nu 17st sektions eller konstruktionsritningar! Bygghandlingarna fick också en översyn och listades, de är dock inte riktigt lika många, än...

Jag hoppas kylan som slog till inte ger någon permafrost så vi kan få igång grävandet på riktigt nu.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Äntligen! (y)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Haft möte med VVS idag och gått igenom ritningarna. Han hade lite tips om mått men i övrigt tyckte han det såg bra ut.

De har börjat lite smått på tomten men det blir först på måndag de drar igång på riktigt.

Tidsplanen är tight för grunden. V15 är montaget av stommen inbokat.

På torsdag kommer en representant från Westcoast Windows för att gå igenom fönstren. Skall bli intressant att se hur han tänkt lösa att de inåtgående dörrarna inte har någon dropplist på utsidan.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Idag blev det att förbereda för grundgänget! :)

Lite käppar runt tomten och avspärrningsband som markerar arbetsplatsen. Det skyddar inget, det är bara för att markera vad som är byggarbetsplats. Skall även upp med lite skyltar som varnar för obehöriga.

Shoppade även loss lite på Ahlsells kampanjer för Mars. Blev två vattenutkastare, patchpanel och kontakter. Tur att man kan boka in när man vill få leverans så man slipper ha garaget fullt i onödan.

I morgon är det startmöte vid tomten kl 0700. Skall bli kul detta!! :D
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Nu kör vi!!! :)

Panoramabild av en byggarbetsplats med grävmaskiner, röjda markområden och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Höök och 18 till
  • Laddar…
Grusfylld byggplats med komprimerad mark och grävmaskin, förberedd för dränering och infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två dagar senare är det utfyllt och paddat. Nu skall makadamen på och sedan kantbalkar och dränering. Om en vecka räknar de med att vara klara så jag kan peta ner rören för el och data.
 
  • Gilla
Alnervik och 3 till
  • Laddar…
Massivt trähusbygge ska bli intressant att följa. :)
 
Det är korrekt att det inte är ett helt massivt trähus. Detta är dock förstärkt med 60mm CLT på insidan så det är "delvis" massivt skulle man kunna säga.
 
Vilken jobbig resa ni har haft hittills med allt strul med kommunen! Hoppas att allt går efter planerna nu. Lycka till, jag kommer definitivt att följa tråden. :)
 
Tack!

Det rasslar dock på ordentligt nu när de väl fått börja! 24 arbetstimmar senare har de börjat sätta ut kantbalkarna och monterar VA för fullt. De räknar med att ha grunden klar för gjutning på onsdag till veckan!

Jag har fullt schå med att kolla så detaljerna jag ritat funkar i verkligheten och det är redan några saker vi fått ändra på. Idag kom vi fram till att det var bättre att sätta vattenmätaren i garaget än i tvättstugan. Det blir enklare att följa säkervatten så. Sedan flyttade jag elcentralen i garaget till en vägg mitt i så det förhoppningsvis blir mindre värmeförluster från väggen där centralen skulle ha varit infälld.

Frun fick i kvällsläxa att kolla på brunnar och galler. :)
 
185 inlägg innan spaden sätts i marken måste vara rekord? :rolleyes:
Lycka till och hoppas ni orkar hålla oss uppdaterade.
 
  • Gilla
Garningen och 2 till
  • Laddar…
Verkar ha vart en tuff start men kul att ni är igång nu!
Ska bli intressant att följa ert bygge, lycka till med allt! :)

Av nyfikenhet, på vilket sätt blir det enklare att följa säkervatten genom att sätta vattenmätaren i garaget?
 
artesuave skrev:
Verkar ha vart en tuff start men kul att ni är igång nu!
Ska bli intressant att följa ert bygge, lycka till med allt! :)

Av nyfikenhet, på vilket sätt blir det enklare att följa säkervatten genom att sätta vattenmätaren i garaget?
Tar man upp inkommande vatten i tvättstugan upp genom golvet måste man ordna ett rör utanpå röret för att tätskiktet skall vara rätt utfört. Sätter man mätaren och inkommande vatten i ex garaget så behöver man inte pysslet med tätskiktet. Det är enda anledningen.
 
  • Gilla
Miter
  • Laddar…
Byggarbetsplats med arbetare, avloppsrör och balkar synliga, lastbil och grävmaskin i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det mesta av avloppen på plats och lite av balkarna. På måndag räknar de med att börja med cellplasten.
 
  • Gilla
Robby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.