Hemmakatten
Lycka till!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Då var mötet med kommunen avklarat och det gick rätt bra enligt mig och jag tror även tjänstemännen blev nöjda. Vi kom fram till en lista över vad som vi skull behöva komplettera med för att de skulle bli nöjda och det blev en mänsklig lista. De ville ha lite detaljer över hur Isotimber och CLT är uppbyggt och infäst, hur grunden är förstärkt där den skall ta upp punktlaster, takplan för takstolarna och liten uppdatering av kontrollplanen. Leverantörerna har fått sin hemläxa idag så jag hoppas vi kan skicka in allt denna vecka och få det klart till veckan.

Det tar sig...
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
...De ville ha lite detalje...
Menar du att de glömde bort att nämna det låsbara medicinskåpet, den barnsäkra knivlådan och spisskyddet?

Slarvigt!
 
Nästan så! ;)

De vill att det skall stå att tillgänglighet uppfyllt enligt BBR i kontrollpanelen. Sedan är det KA som skall kolla det. Frågade om det inte är något som inspektören kontrollerar vid slutsamrådet, men det var KA som skall kolla. Lite förvånad över det svaret när man petat i allt annat.
 
Uppdatering... Nya sektionsritningar är framtagna och det blev 10st!! De är så noggranna nu så jag har redigerat bort lite detaljer som inte behövs för att klara kraven men vi kanske sätter dit dem av produktionstekniska skäl. Tänkte det är lika bra att inte rita ut något som inte helt säkert kommer att monteras för då kommer väl kommunen att klanka ner på det om det inte behövdes.

Nu är det bara grundkonstruktören som släpar, annars är allt klart så de kan granska för startbeskedet.

Sektionsritning av byggdetalj som visar konstruktion av vägg, takstol och isolering med märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Plywood 7 mm - är de integrerade delar av isotimberväggen? (ytskikt)
 
Plyfan sitter på från fabrik. Vissa delar byggs upp med färdiga block som är ca 0,5m2, lite som ex Thermomur eller Lego. Andra delar kommer som färdiga sektioner om hela väggar om 10x2,8m.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Snart en vecka senare har jag fått besked av grundleverantören att man håller på med sista detaljerna på planen för grunden.

Hade en liten diskussion med leverantören av fönster och glas och de kommer och hämtar allt då jag tyckte de hade för dåliga toleranser på fogarna och några lister har små skav av tvingar eller något. Jag hade skickat dem lite bilder och de protesterade inte. Påtalade att då de är ISO 9000 cert så borde de kolla över sin slutkontroll. Tur att det är tidigast om 6v som fönstren skall monteras så det borde inte bli någon försening.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Fick bekräftat av kommunen i fredags att de tagit emot kompletteringarna och att de skall titta på dem nu till veckan.

Helgen blev ett besök till tomten för att se hur jag skall lösa byggström, rita trapp och välja färg till panelen. Tror det är bäst jag överlåter det sista till frun...

Ritningar av en trappa i olika vyer med måttangivelser för trappsteg och höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slow clap..
Måste till en speciell sorts människa som orkar med nybyggen, verkar det som, av döma att vi är inne på 12:e sidan inlägg i din process med att ens få lov att sätta spaden i jorden. En kamp mot kommunen, i vars ekonomiska intresse det ligger att få nya driftiga kapitalstarka skattebetalare inom sina gränser.

Hatten av.
 
  • Gilla
RN86
  • Laddar…
Tack!!

Jag man börjar ibland undra vad det är som driver en.

Veckan har gått till att svara konsulten som kommunen (fd bygglovschefen) på nya krav om kompletteringar! Efter att han skickat en lista över vad som skulle kompletteras med har han nu fått för sig att jag inte är kompetent att göra en egenkontroll av projekteringen. Suck! Så han vill ha något som styrker mina utbildning och erfarenhet av att projektera. Jag har stämt av med KA och han förstår inte vad kommunen har problem med. Det finns inget formellt krav på den som utför projekteringen och anser de att projekteringen inte är "fackmässigt utförd" så måste de kunna påvisa vad bristerna är. KA har fått alla underlag och ser inga brister. Har även stämt av med kollegor på jobbet och de kunde inte heller se några brister i egenkontrollen.

Jag har även ställt frågan hur sektionsritningar mm som de begärt in ser ut för två andra byggen i närheten som är just avslutade, så vi kan få exempel på hur sektioner och projekteringar som är "fackmässigt utförda" ser ut (2st Älvsbyhus). Något sådant finns inte!

Jag har nu tagit kontakt med chefen för samhällsbyggnads, som är chef över bygglov och förklarat att det inte är OK att de inte håller överenskomna protokoll och har förhalat processen i nästan 2 månader. Hon skulle ta upp frågan med berörda och återkoppla denna vecka. Hör jag inget innan 12 blir det ett nytt samtal.

Frun är gråtfärdig och jag har börjat läsa på kommunlagen...
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Det är mkt man känner när man läser detta. Man vill skriva ett långt inlägg om okunskap, insiktslöshet, felprioritering, slöseri med skattebetalarnas pengar, gudskomplex, paragrafrytteri och allmän oginhet/småaktighet, men det tjänar ju inget till... :banghead:

Tänk om byråkraterna hade haft en sundare inställning av typen win-win. Vi har ett problem. Hur kan vi lösa det snabbast och enklast?

Jobba på! (y)

(PS Kanske detta är ett gott exempel att delge utredarna av byggregler som regeringen precis tillsatt?)
 
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg, handläggningen av vår Attefallsutbyggnad i ett fritidsområde i Vallentuna var oerhört byråkratiskt. Synd att de, ett år senare, håller
samma nivå.
 
Tack!

Jag läste lite om MP's förslag om att revidera PBL och det låter mycket vettigt! Det är nästan så att kommunerna skulle bli av med bygglovshandläggningen då det verkar vara brister i handläggningen i stora delar av landet.

För att bli handläggare eller inspektör är det 1 resp 2 års utbildning och vad jag förstått, inga krav på praktisk erfarenhet av byggnation. Nästan så det är högre krav för att bli busschaufför. :(
 
olotor skrev:
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg, handläggningen av vår Attefallsutbyggnad i ett fritidsområde i Vallentuna var oerhört byråkratiskt. Synd att de, ett år senare, håller
samma nivå.
Lite tragikomiskt att chefen för Samhällsbyggnad erkände att de har haft och har kompetens problem på bygglov.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.