2.5 meter lång kvadratisk stolpe 90x90 har väl en bärförmåga motsvarande vikten på ett mindre hus så ja det lär ju hålla ;-) overkill låter som ett "understatement"
 
Redigerat:
Hej igen, borde funka med en "tjocklek på väggen minus ytskikt" *30 (u-balk eller vkr) den är då lika bred som väggen ( mina innerväggar är 110 tror jag) och hålet ner till källarmuren blir betydligt mindre varför behovet av extra upplag eventuellt försvinner. Kan i alla lägen vara bra att sprida lasten lite på källarmuren i form av en stålplatta.

Väljer man en lite klenare dimension av stålpelare kan man limma fast ngt spikbart/skruvbart material på balken om man vill fästa listverk eller dylikt med spik/skruv/dyckert (om man nu inte limmar listverken direkt på balken)

Föreställer mig att det är bökigt att dimensionera krutladdningens storlek i spikpistolen om man vill få en lagom försänkning i trälisten samtidigt som spiken penetrerar stålet :p

Med vänlig hälsning
L-E
 
Redigerat:
Ja mina innerväggar är också 110. Så det blir super, tänker att jag slipper inklädnads bekymmer och får bra material att skruva i��.
 
Bara så vi pratar samma språk, du har ett hus från -81. I vårt hus från -64 finns inget regelrätt bjälklag utan "kassetter". Ville bara dubbelkolla så jag inte börjar stämså så något som inte håller ��

// Markus.B
 
Hej igen! Måste bara rycka upp min tidigare fråga angående golvet som aldrig besvarades egentligen:
Någon som vet hur mycket konstruktionen med trälådorna tål (viktmässigt alltså)? Har också funderat att förstärka med gipsskivor och golv alternativt flyta ut betong. Men det finns väl en gräns för vad man kan belasta denna bjälklagslösa konstruktion med. Tips?
Och ni som har förstärkt med golvgips: var det 13 mm? Gick det att skruva? Någon skrev att det inte fanns nåt att fästa skruvarna i (pga avsaknad av bjälklag i lådorna). Räcker det med att limma?
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
hej,
se till att sprida lasten från stämpen. Alltså, stämpen skall inte ställas direkt på golvet utan lägg en regel på golvet så nära hjärtväggen som du kan och ställ stämpen på denne. Man kan ju alltid stämpa från källaren oxå men jag tror inte det är nödvändigt om du placerar lasten från stämpen nära hjärtväggen.
 
hej,
se till att sprida lasten från stämpen. Alltså, stämpen skall inte ställas direkt på golvet utan lägg en regel på golvet så nära hjärtväggen som du kan och ställ stämpen på denne. Man kan ju alltid stämpa från källaren oxå men jag tror inte det är nödvändigt om du placerar lasten från stämpen nära hjärtväggen.
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Yes? Då snackar vi verkligen samma språk ��. Kör igång nästa helg! Tack för bra reflektioner

//Markus.B
 
Ta gärna bilder och dokumentera det så vi andra mockfjädrare kan njuta lite :)
 
Redigerat:
Bild av en byggkonstruktion där en trävägg möter ett tegelhus med synliga isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Endast de sista 45 mm av lådan som bär av övervåningen på ytterväggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Kan tilläggas att anledningen till den tomma lådan är att jag ersatte en del av lådan med en bärande stolpe och det resterande utrymmet fyllde jag med isolering. Detta för att få det nya fönstret på samma position som originalfönstret linjerat med tegelfasaden.
 
Renovering av husfasad där en person installerar vita fönster och skjutdörrar i ett rött tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av ett uterum med expanderade glaspartier, synliga trästommar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat stort fönsterparti på tegelhus med synlig text "Trarydfönster" och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bearmaniac och 2 till
  • Laddar…
Kassetterna ser exakt ut som i vårat hus. Blir super snyggt det där du!
//Markus
 
I sista bilden ser man lite av bjälklaget 20 cm tjocka element.

Betong skivor med ngt mineralitiskt material mellan skivorna som liknar leca.

Kan det vara samma element typ i källarväggen?
 
Redigerat:
Tack Markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.