Den röda randen på sidan tyder på att det är nån klenspänningsledare där polariteten kan vara av vikt.

Dessutom saknas skyddsjorden.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
tommib
Det ska väl stå på kabeln vad den är godkänd för?

Att skyddsjorden saknas behöver inte vara ett problem, kabeln kan ju gå till en dubbelisolerad apparat/armatur. Att sätta en jordad stickpropp på en tvåledare är egentligen inte fel och tyvärr ett krav ibland om man vill ansluta just en dubbelisolerad pryl som man inte kan använda ett färdigt sladdställ till. Europroppar är ju bara gjutna (ok, det finns några riktigt dåliga exempel på europluggar man kan montera själv men vi lämnar dem därhän, de ska egentligen inte existera).

Notera att jag inte på något sätt förespråkar högtalarkabel för denna typ av installation, då ska det vara en godkänd kabel för 230V.
 
Redigerat:
Just den där stickproppen ser inte ut att vara jordad eftersom jordstiften sticker upp på sidan. Förmodligen har man karvat till en gammal rund ojordad propp så att den passar...

Är det verkligen ok att sätta en jordad stickpropp på en tvåledad kabel?
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
useless skrev:
Just den där stickproppen ser inte ut att vara jordad eftersom jordstiften sticker upp på sidan. Förmodligen har man karvat till en gammal rund ojordad propp så att den passar...

Är det verkligen ok att sätta en jordad stickpropp på en tvåledad kabel?
Nej .. Det är formellt fel.
Men det utgör ingen fara så länge apparaten är en klass 2 apparat. Att däremot utrusta en klass 0 apparat med jordad stickpropp är farligt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
SBH skrev:
har en elektriker från mellanöstern och han är mycket bättre än många "svenska" elektriker
Mycket bättre hur?
De följer förhoppningsvis samma regelverk.
Bara för att jag påpekade att det såg ut som om en elektriker från mellanöstern gjort installationen så kände du dig tvungen att försvara att det finns någon som arbetar efter samma standard som vi har här, det hoppas jag verkligen att det finns men det ändrar inte mitt initiala påstående.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
E
Intressant att man kan se på en elinstallation vilken del av världen "installatören" kommer från.
 
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om man kollar noga går det att få ett hum om skostorleken också. :p ;)
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
S
123abc skrev:
Mycket bättre hur?
De följer förhoppningsvis samma regelverk.
Bara för att jag påpekade att det såg ut som om en elektriker från mellanöstern gjort installationen så kände du dig tvungen att försvara att det finns någon som arbetar efter samma standard som vi har här, det hoppas jag verkligen att det finns men det ändrar inte mitt initiala påstående.
oftast är dina mellöstern kopplingar likvärdig med okunninga.
 
Mikael_L skrev:
Om man kollar noga går det att få ett hum om skostorleken också. :p ;)
Ett par bruna läderskor med rykande doftämnen inuti på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som det har brunnit i dom - men så är det ju lågskor :p
 
  • Gilla
molten_boron och 10 till
  • Laddar…
123abc skrev:
De följer förhoppningsvis samma regelverk.
Att följa ett regelverk behöver inte automatiskt betyda att man gör något bra.
 
Felaktigt kopplad byggströmskabel till röd strömuttag på en träplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggström hos en kund. Det blev lite fel när dom kopplade kabeln...
 
  • Gilla
Asbesträdd och 5 till
  • Laddar…
Oj...:eek:
 
Det var två feł. Spänningsförande skyddsjord? , Matningen med en kabelmonterad han kontakt.
 
C
Dragavlastningen lämnar en del att önska också :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.