Den där buren är toppen! Kan rekommendera dips-stället som finns för en lusentapp.
 
kulle
Chrissofsweden skrev:
Påbörjat "ordning och reda" i snickarboa. Först ut blev lite konsoler till virkesförvaringen. Blir nog två rader till.

[bild]
Första raden passar ju bra att ha som sågbänk till kap/ger sågen :)
 
Detta är väl mer en uppdatering över de senaste två veckorna.
Påbörjat avjämningen i vårt "extra vardagsrum" som snart återigen ska bli två; all/lekrum och gästrum.
(Var från början två rum + hall)

Först, anledningen till varför det behöver avjämnas, parketten var något ojämn på sina ställen :wow::
Ojämn parkettgolv som behöver avjämnas, med synlig radiator och golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämnt parkettgolv vid en dörröppning som behöver avjämnas under renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite översiktsbilder:
Renoveringsprojekt där ett rum med parkettgolv är under upprustning med slipmaskin och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis renoverat rum med en blandning av intakt parkettgolv och exponerad betong, renoveringsbråte och arbetsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och golvet borta, man kan se hur rummen varit innan.
Konstruktionen i denna del av huset är krypgrund, ovanpå detta ett erge-bjälklag dvs betongbalk/mur på ena hållet och lättbetongskivor på andra. Ovanpå detta reste man ytter och innerväggar, därefter isolerade man mot golvet med stenull och sedan gjöt man en platta för varje rum (och kunde väga av utifrån tilltänkt golv). Jag hade tur och det var lagat mellan golven, så jag behövde inte tänka mer här.
Renoveringsprocess i ett tomt rum med borttaget golv och synliga spår av tidigare väggar samt byggverktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum i renoveringsfas med avlägsnat golv och verktyg synliga, förberett för avjämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golven var inte speciellt plana på sin tid, det skulle ju bara vara plastmatta så det kvittade:
Ett avjämnat golv med spår av lim och en lång metallprofil för kontroll av jämnheten, i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyrde en ABS-slip, blev rekommenderad en större maskin från forumet, men alla uthyrare tyckte att denna skulle räcka (och eftersom denna fanns i lager så blev det den). Byggde mig en primitiv grovis/cyklonish av en gammal plasttunna som lämnats kvar av förra ägaren.
Renoveringsprojekt med ojämnt avslipat golv, verktyg och en dammsugare i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinen funkade till ena rummet och hallen. Det märktes att golvet inte var jämnt alls, fick gå över på flertalet ställen med vinkelslip för att komma åt i gropar.
Sista rummet funkade inte maskinen till, den orkade inte avverka limmet, så det blev till att hyra en annan maskin över kvällen (fick reducerad hyra då de rekommenderat en maskin som inte räckte).
Hilti verktyg i en öppen röd verktygslåda mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att på 2h avverkat de sista 4/5 av sista rummet blev jag färdig:
Avjämnat betonggolv i ett upplyst, tomt rum under renovering med synliga elkablar och en fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var skönt, nu kan vi börja "bygga" igen!

Efter en lång weekend i Polen kom jag hem har nu kunnat börjat avjämna golvet (vill inte flyta):
Rum under renovering med ojämnt golv och delvis avjämnad yta, sladdar längs väggen och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förhoppningsvis kan jag resa innervägg i helgen (y)
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Den där buren är toppen! Kan rekommendera dips-stället som finns för en lusentapp.
Tack! Jag är riktigt nöjd ned den buren. Grymt stum och stabil oavsett vad man gör. För de som inte är lika skarpögda som Chrissofsweden så är det en GPR 378 från Bodysolid.

Jag har varit väldigt sugen på att dipsställningen ett tag. Har du den själv?
 
Janus82 skrev:
Den skarpögde ser att det är några taffliga borrhål högst upp på höger sida.
[bild]
Jag tror jag fick stirra i två minuter innan jag ens fattade var i bild spegeln var...
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
kulle skrev:
Första raden passar ju bra att ha som sågbänk till kap/ger sågen :)

Tack för en superidé! Inte för att det är snickarboa på bilden men jag ska nog göra så där :)

Håller som sagt att småfixar lite där inför sommaren.
En rörig verkstadslokal med verktyg och träplankor fördelade på arbetsbänkar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Jag tror jag fick stirra i två minuter innan jag ens fattade var i bild spegeln var...
Samma här. Jag trodde gymprylarna stod i ett mindre rum rakt fram :D
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Samma här. Jag trodde gymprylarna stod i ett mindre rum rakt fram :D
Haha! Gymmet är ganska pluttigt, endast 3x3 m totalt så spegeln täcker större delen av väggen. Dessutom blev det svårt att komma så långt bort från spegeln att hela fick plats på en bild. Uppenbarligen misslyckades jag med fotot trots allt. :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Har legat på latsidan ett tag men kände att det var dags att sätta igång igen. Blivande relaxen saknar tak och innan taket kan sättas upp måste det dras lite vp-rör i bjälklaget för spottar och lite diverse, bland annat till köket som är rakt ovanför. För att få rören dit de ska måste jag dock öppna bjälklaget i pannrummet intill. Det taket är täckt av eternitplattor och utanpåliggande el. Så första uppdraget var att flytta strömbrytaren till belysningen i pannrummet.

Gammalt elsystem med plåtrör och eternitplattor i ett pannrum innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovir-kablar i plåtrör (b-rör?), huga! Går fortfarande ovir från centralen till första dosan men det får åtgärdas när centralen i källaren ska bytas senare i år. Hursomhelst, ny brytare i bruk. Det går faktiskt ganska bra att spika klammer i betong om den inte är för hård och man hamrar med försiktiga slag.

Nyinstallerad strömbrytare med plaströr för kablar på en betongvägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter lossades den utanpåliggande elen och spikarna avlägsnades försiktigt ned lill-Hultaforsen. Skivorna var väldigt styva och hållbara, så det dammade i princip ingenting, hade dock mask på mig.

Bjälklag med synliga träbjälkar och rör, elledningar i klammer, betongvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två gröna eternitplattor står lutade mot en vägg, med tydliga tecken på demontering och renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan vaknade dottern. Imorrn ska vi se om jag hinner öppna upp och ta en sågspånsdusch...
 
Det var ingen fackmannamässig klamring av den där kabeln heller :D
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Hehe, nä, skulle den sitta där permanent så hade jag nog ansträngt mig lite, men den kommer flyttas om någon månad. Huvudsyftet nu var mest att få bort befintlig kabel från eterniten.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jag är yrkesskadad, jag läste "få bort befintlig kabel från ethernetet".... Blev lite findersam först :D
 
Jag föredrar också ethernet framför eternit, och fiber framför (asbest)fibrer...
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Renoverad källare med nya vita skåp, träbänkskiva och grå klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pysslar på i källaren.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Labbat med placeringen av spottar i nya hallen.

Installation av takspotlight i träbjälklag med isolering och plastfolie, inkluderat kablar och drivdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.