trattalask
VideX skrev:
Fick hem en fräs idag en Trend T11EK.[bild][bild]
Har länge suktat efter en riktig fräs för att montera i bord. Enligt tidigare ägare är det bytt motor på den då det var problem med den, sen dess har den varit oanvänd.
Det jag kan se som saknas i lådan är fininställningsratten och en av stagen till anhållet. Men det går säkert att beställa.

Har bara provstartat den, mjukstarten är mycket trevlig, gick tystare än vad jag trodde.

Fick med 3 frässtål, det ena har utbytbart stål och en 1/4" spännhylsa. För 850:- känns det som jag gjort ett fynd!

Det enda jag inte blir klok på, vad har man de 6 st plastgrejorna till, hör de ens dit, nån som har förlag?
Förträngt att jag skulle kolla manualen. Här kommer en bild av alla delar. Kan det vara del T?


Öppen manual som visar en detaljerad diagrametikett och delar för en T10 & T11 träbearbetningsrouter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T är väl en skruv?
 
Nej, det tror jag inte. Jag ska gå ned i och kolla i min Trend T11-låda och kolla om jag har något liknande.

Jag kom att tänka på när jag jobbade på ett ställe där vi hade komplicerade hydrauliska pressar. En gång när vi skulle renovera en av pressarna ordentligt kom det tekniker från Tyskland och gjorde jobbet. Det fanns ett stort berg av hydraulikrör med böjar och kopplingar. Någon underfundig person, som hade irriterat sig på de stöddiga tyskarna, gick iväg till verkstaden och krokade till ett hydraulikrör på måfå och la i högen. Just det röret blev givetvis över vid montaget, och tyskarna vägrade att starta maskinen förrän de hade rett ut var röret skulle monteras.
 
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Skulle precis säga det samma men blev 2:a på den "bollen".

Edit:T.o.m 3:a........
 
Jag hade inga såna i min Trend T11-låda. Du kan nog lugnt lägga undan dem.
 
trattalask
Helt rätt, T är en skruv. Jag läser som en hussa.=) Den såg ogängad ut på bilden, det va därför jag började där.
 
P
Beställde en Festool T18 skruvdragare som present till mig själv nu när man blivit pappa :)
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Ingen jätteinvestering, men förhoppningsvis duger de för att borra hål i reglar så man kan dra elrör :).


Två förpackade Bosch spårborrar i storlekarna 2,5 och 2,0 mm på ett slitet träbord, avsedda för borrning i reglar för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mexitegel skrev:
Ingen jätteinvestering, men förhoppningsvis duger de för att borra hål i reglar så man kan dra elrör :).


[bild]
Jag kör med denna modell istället. Behöver inte pressa, går med lågt varv och dammar marginellt med större spån istället. Gillar även längden på de i mitt kitt.

Ett uppsättning av stegborrar i olika storlekar i en öppen blå verktygslåda märkt med storlekar 16, 19, 22, 25, och 32.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ser schyssta ut, är det Makitaborr? Spiralborren styr ju lite bättre när den går ur hålet, men det är inte så fasligt många hål så förhoppningsvis klarar jag mig :)
 
Japp, Makita kit jag haft länge, den kom från Axminster eller Toolstop
 
pleqtiz skrev:
Beställde en Festool T18 skruvdragare som present till mig själv nu när man blivit pappa :)
Ett stort och varmt grattis — och då är det inte skruvdragaren jag tänker på!

//Ronnie
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Ny kompakt kapsåg på arbetsbänk med verktyg och ett kylskåp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ny liten såg :)
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
TeroM skrev:
Japp, Makita kit jag haft länge, den kom från Axminster eller Toolstop
Men du har väl Makita maskiner vill jag minnas? Jag har ju Bosch, så det går ju inte liksom ;) :D
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Verktyg för byggprojekt inklusive plåtsaxar och fogsvans i en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag redo för 86m fog. :)

Två små söta plåtsaxar för höger/vänster fick följa med. Hoppas de håller sedvanlig Bessey kvalitet.
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.