ullberg
Robert-san01 skrev:
Är inte Festools dragare är "Made in Germany"?
Det trodde jag också att Festools var, och jag har inte sett att Milwaukee (TTI) skulle köpt Fein, någon som har en länk till en pressrelease?

/U
 
Kanske... Har provat Festool. Höll två veckor för mig. Ingen mening att släpa omkring på.

Jag behöver maskiner som tål kontinuerlig drift med belastning. Det är själva essensen i vad proffsmaskin borde innebära. Det skall inte gå att ha sönder en batterimaskin inom vad den orkar dra. Under åren har jag provat

I kronologisk ordning

Makita.
De första åren. Tröttnade på att köpa nya brytare och löda in. Elektroniken tålde inte värmen.

Atlas Copco.
Fantastisk maskin. Tålde allt som jag begärde av den. Kunde ha 4 extrabatterier och dra 75mm trallskruv kontinuerligt hela arbetsdagar utan att den sviktade. När den efter 6 år började rappa plockade jag ner den i molekyler för att se vad som var fel. Visade sig att inget var sönder. Alla kuggar var jämt nedslitna så att det sammanlagda glappet blev för stort. Häpnadsväckande.
Maskinen sög kylluft nedifrån batterifästet genom handtaget och ut genom slitsar vid motorn. Själva brytaren hade en extrem kylfäns i koppar som sträckte sig genom hela handtaget ända upp till motorn.
Den som konstruerat den maskinen hade inte lämnat något åt slumpen. Respekt.
Sedan köptes Atlas upp av Milwaukee. Jag inbillade mig att de fortfarande skulle vara bra så jag köpte en sådan

Milwaukee.
Det röda märket som ett tag såg ut som gamla Atlas.
Tyvärr skräp. Chucken var gängad. Hur fan kan man hitta på något så korkat. Det går altså inte att backa maskinen utan att chucken ramlar av. Hade jag fått den med ett Happy Meal så hade jag förmodligen inte behållit den i alla fall.

Festool.
Gick på säljarsnack. Skulle vara topp of the line. Setet med gadgets var förstås kul. Vinkelchuck och den där grejen som låter en skruva längst in i ett hörn utan vinkel. Problemet var elektroniken. Automatsäkring som löser ut hela tiden tills maskinen brann ihop efter två veckor. Gitte inte ens bråka om garantin. Byggde en lådbil åt barnen med motorn från Atlas Copco maskinen och vinkelväxel och övrig tranmision från Festool. Såvitt jag vet så går den fortfarande.

HILTI.
Nu djävlar var jag less på skräp och tog med stoora plånboken och köpte en maskin som inte låtsades vara billig. Industrikvalitet. Köpte den första 2005. 12-voltare med ni-cd. Den var fantastisk och är det fortfarande. Som ni vid det här laget har förstått så kör jag hårt när jag jobbar. HILTI-n blev inte ens varm. Inte ens efter 120 mm hålsågar. Sånt som sladd-maskiner brukar krokna av.
Efter två år så trodde jag att batteriern skulla ta slut, så jag köpte en sån där knackande skruvdragare för att få ett par nya batterier. För övrigt också en väldigt bra maskin.
Det visade sig vara hysteri. Inte gick batterierna sönder. De höll ända till 2014. De håller fortfarande men är en skugga av den ursprungliga kapaciteten. Ligger i båten.

Dags att köpa nytt.
Ni-cd hör till historien så jag var tvungen att gå upp till en ny generation.

HILTI made in China
18v-maskin. Läste igenom instruktionen och förvånades lite över en del som stod där. Som att inte överbelasta... vadå? Det är en HILTI. !!!
Den skall vara gjord för proffessionellt bruk, vilket avhandlats längre upp. Ignorerade tjafset och arbetade som vanligt. Ett år och tio månader senare gav den upp. Lämnade in den på garantin och fick den lagad.
På arbetsordern (som jag fick se) stod det att motorn var UTSLITEN!!. Ni skojar... frågade jag. Fick inget egentligt svar.

Fein
Nu har det gått ett år. Jag litar inte på att HILTI-n kommer att överleva mer än ett år till. Därför så köper jag en maskin nu när det går att få en Tysktillverkad. Har inte haft Fein tidigare så det är en chansning.
Men Fein levererar skruvdragare till bilindustrin. Får se hur det går...

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 12 till
  • Laddar…
Jag kan slå ett slag för panasonics skruvdragare. Min senaste höll i typ 8 år eller så, skaffade den precis när dom började med sina LI-batterier. Köpte deras 18V nu, den gamla var 14.4V. Dock passar gamla batterierna i nya maskinen så det är kanon.

Jag använder ju inte min dragare 8h om dagen varje dag men vågar nog säga att den gått rätt hårt tidvis :)
 
  • Gilla
Simon Swartling och 1 till
  • Laddar…
Låter som du använt Festool dragaren till mer än fin-lir. Prova en DRC, den är gjord för tung skruvning/borr.
 
Redigerat:
Min 18v Milwaukee har överlevt ganska hård misshandel de 5 år jag ägt den. Den har blivit väldigt varm vid dosborrning men aldrig gett upp.
 
Kör milwaukee både jobb och hemma. Gillar maskinerna skarpt förutom det du påpekar, att chucken är skruvad. Det sitter en låsskruv i botten på chucken som ska hålla den på plats. Denna går dock fort åt fanders när jag kör med hålsågar dim. 127 och 176mm. Den levande kraften i sågen är för stor och chucken gängas av.
 
Robert-san01 skrev:
Låter som du använt Festool dragaren till mer än fin-lir. Prova en DRC, den är gjord för tung skruvning/bort.
DRC ? Inte Democratic Republic of Congo antar jag? Skämt åsido... länka gärna till ännu ett fabrikat att prova i framtiden.

Jag skruvar inte 8 timmar om dagen varje dag. Men det räcker att behöva göra det en dag för att knäcka maskiner som inte duger. Till exempel när jag lägger golv på ett nytt verkstadsloft.
Trägolv under konstruktion i ett verkstadsloft med synliga träbjälkar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finlirade ner 2794 skruv på 1,5 dagar när jag lade golvet. Plus 232 st 6x90mm skruv till kryskolvningen.

Mvh Findus

PS. Milwaukee verkar ha hämtat upp sig sedan katastrofen när de tog över Atlas och genast optimerade produkterna. Mina kolleger kör Milwaukee sedan en kort tid. De verkar bra. Får se om ett halvår.DS
 
Redigerat:
G-83 skrev:
Kör milwaukee både jobb och hemma. Gillar maskinerna skarpt förutom det du påpekar, att chucken är skruvad. Det sitter en låsskruv i botten på chucken som ska hålla den på plats. Denna går dock fort åt fanders när jag kör med hålsågar dim. 127 och 176mm. Den levande kraften i sågen är för stor och chucken gängas av.
I ett tak i Tyresö på en villa jag byggde i början av 2000-talet sitter en Starret hållare, en 127mm hålsåg av samma märke, dubbla förlängare märke Bosch och en Milwaukee chuck som jag tappade när jag försökte få upp ett trixigt hål för Spiro på ett avigt ställe :D

Gängad chuck my ass.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
DRC ? Inte Democratic Republic of Congo antar jag? Skämt åsido... länka gärna till ännu ett fabrikat att prova i framtiden.
Fortfarande Festool men den maskinen som är gjord för att gå tungt. Är ju inte så konstigt att en maskin som är gjord för finlir (kökskåp, inredning mm) går sönder om man kör tunga franskskruvar dagarna i ända.

https://www.festool.se/Produkter/Pa...=574697&name=Skruvdragare-DRC-18-4-Li-5-2-Set
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
DRC ? Inte Democratic Republic of Congo antar jag? Skämt åsido... länka gärna till ännu ett fabrikat att prova i framtiden.

Jag skruvar inte 8 timmar om dagen varje dag. Men det räcker att behöva göra det en dag för att knäcka maskiner som inte duger. Till exempel när jag lägger golv på ett nytt verkstadsloft.
[bild]
Finlirade ner 2794 skruv på 1,5 dagar när jag lade golvet. Plus 232 st 6x90mm skruv till kryskolvningen.

Mvh Findus

PS. Milwaukee verkar ha hämtat upp sig sedan katastrofen när de tog över Atlas och genast optimerade produkterna. Mina kolleger kör Milwaukee sedan en kort tid. De verkar bra. Får se om ett halvår.DS
Golvet drar man med en DWC 2500. :)
 
DRC:n är urspungligen en Protoolprodukt avsedd förr byggsegmentet. Den är stark nog att borra ø65 mm hål med selfeedborr utan att protestera. Nu gällde ju egentligen klagomålen livslängd vid tungt atbete, och där har jag inte tillräcklig erfarenhet av maskinen.
Elverktyg för borrning i bänkskiva med spån och borr på verkstadsgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
findus42 skrev:
I ett tak i Tyresö på en villa jag byggde i början av 2000-talet sitter en Starret hållare, en 127mm hålsåg av samma märke, dubbla förlängare märke Bosch och en Milwaukee chuck som jag tappade när jag försökte få upp ett trixigt hål för Spiro på ett avigt ställe :D

Gängad chuck my ass.

Mvh Findus
Jag har stått och fiskat efter mina hålsågar inklusive Chuck i mer än en plastbrunn vid VA-jobb. Hade iväg maskinen och fick den lagad men efter några hål var det samma sak. Man lär sig höra när man nästan är igenom och sänka varvet.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
G-83 skrev:
Jag har stått och fiskat efter mina hålsågar inklusive Chuck i mer än en plastbrunn vid VA-jobb. Hade iväg maskinen och fick den lagad men efter några hål var det samma sak. Man lär sig höra när man nästan är igenom och sänka varvet.
Det är fantastiskt vad billig man känner sig när sådant inträffar. Verktyg för tusen spänn borta i mörkret. Jo... man utvecklar en känslighet för hur maskinen låter så att man kan ligga och mala på ca 70% av kapaciteten. Precis så att det skall gå att få ut grejerna med framdrift hela vägen. Dessvärre flyttar man fram gränsen omärkligt tllls det kör fast i alla fall.

Börjar tröttna på att ranta nu.

Har skaffat ett transportverktyg under vintern :cool:
Motorcykel parkerad på en grusyta bredvid byggställningar och en röd verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick min förra stulen i somras.

Mvh Findus

PS. Sista chansen att få en hyfsat ny cykel utan ABS, med enbart kickstart, MEN med insprutning och elektronisk tändning. Bakåtsträvande som livsstil fast med acceptans för moderniteter som gör livet enklare :D. DS

PPS. OBS! Fylleinlägg. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil_K och 1 till
  • Laddar…
SBH skrev:
snor tråden lite
hultafors Ställbart bräckjärn 209 SB
någon som köpt och testat?
Exempel på när ställbarheten behövs, dra ut en större spik i en smalt utrymme, hade inte gått om jag inte vinklat huvudet rakare.

Klohammare använt i smalt utrymme mellan träreglar för att dra ut spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag har fyllt år! Förutom Bosch korslaser jag köpte till mig häromdagen när det skulle kaklas fick jag även denna av mor och far. TACKAR!

Lillebror körde sönder min bosch häromveckan, men den hade ju ändå sladd :p

En ny Makita trådlös sticksåg med batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.