Ola C skrev:
Jag har nog bara den där som är ren jiggbok. Sen har jag stora bordsågboken som innehåller en del jiggtips [länk]. Fräsjiggboken känns lite out of date nu så den hade jag nog inte köpt. Sågboken är bra och innehåller en del jiggar men de överlappas nog av boktipset nedan.

Jag tycker de flesta av Tauntons "complete illustrated guide to..." böcker är bra. En bra start på jiggområdet borde vara denna bok [länk]

Den här har jag som allmän fogbok och tycker den är kanonbra, tar även upp en del jiggar o tips om hur man använder maskiner [länk]

Har lite andra böcker också men inget jag bläddrar i speciellt ofta.

Oftast är det dock internet som gäller nuförtiden. Böcker är bra start men ska jag bygga nån specifik jigg surfar jag nästan alltid lite först.
Fan, nu blev det 2 böcker beställda från Adlibris......
 
Haha vi var alltså tre personer som beställde samma uppsättning böcker från Adlibris igår. Intressant!
 
Lime113 skrev:
Haha vi var alltså tre personer som beställde samma uppsättning böcker från Adlibris igår. Intressant!
Vår egen Schwartz-effekt..fast vi får kalla den ola-effekten.. Tur att inte jag bestämde dem igår utan bara la en av dem i korgen för att beställa idag när jag kollat om familjen behöver några andra böcker också :)
 
Ojoj:x. Man kommer få värsta BH-mobben efter sig om böckerna inte faller i smaken, tjärad o fjädrad o uppspikad på stora torget för allmänhetens tomatkastning.

Jaja, jag tror o hoppas ni finner dom läsvärda o lärorika.
 
Ola C skrev:
Ojoj:x. Man kommer få värsta BH-mobben efter sig om böckerna inte faller i smaken, tjärad o fjädrad o uppspikad på stora torget för allmänhetens tomatkastning.

Jaja, jag tror o hoppas ni finner dom läsvärda o lärorika.
Uppspikad? Inte en chans!



Vi spänner fast dig i en hemmabyggd jigg ;D
 
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Uppspikad? Inte en chans!

Vi spänner fast dig i en hemmabyggd jigg ;D
Människan har alltid varit uppfinningsrik när det gäller jiggar. Eller är det en fixtur? :p

Gammaldags träskampillstock utomhus, möjlig referens till jiggar och fixturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HeloBE och 6 till
  • Laddar…
Nu har jag läst "Jigs & Fixtures" och "Tablesaws" sedan igår och tycker både böckerna och serien är bra. Har letat rätt på de flesta hos Amazon men kämpar med frakten till USA. Status idag är ca 10 dollar styck men att alla böcker behöver beställas i två exemplar :( Fortfarande billigare än att köpa dem i Sverige, men ändå :)
 
Ola C skrev:
Ojoj:x. Man kommer få värsta BH-mobben efter sig om böckerna inte faller i smaken, tjärad o fjädrad o uppspikad på stora torget för allmänhetens tomatkastning.

Jaja, jag tror o hoppas ni finner dom läsvärda o lärorika.
Fick mina i slutet på förra veckan.
Prisvärda? Ja för ca 150 kr/st.
Värdefulla? Nja. Lite tunna beskrivningar på byggena. Man hittar mkt bra (bättre?) inspiration på nätet.
 
Ja, nätet är överlägset nuförtiden (som jag också skrev), iaf om man ska bygga en speciell jig eller lära sig nåt specifikt. Böckerna är väl mer utgångspunkt/allmänbildning.

Köpte ni complete guide to joinery också?
 
Joinery verkar vara slut överallt, kanske till och med hos förlaget. Däremot finns den på sina håll i USA (Amazon) så vi får väl se :)
 
Trägen vinner. Jag hade strul med leveransadressen men nu gick det. Tack Jac :)

Skärmdump av snickarböcker om träbearbetning, fogningsguides och router-tekniker till salu online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haha, du går all in (y)

När du är färdig med dom kan du låna denna av mig. Överlägset nördigaste boken i min snickeribokhylla. Köpte den i tron att jag skulle kunna identifiera en massa träslag men boken är i princip bara full med mikroskopbilder. Tröttnade ganska omgående.

Omslagsbild på boken "Identifying Wood" där en man undersöker ett trästycke med ett förstoringsglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomasloven och 1 till
  • Laddar…
Många böcker på nätet har fördelen att de har "look inside". Jag skippade att köp Tauntum's construction då den verkade extremt tråkig på insidan. Att kolla på trä med mikroskop, speciellt om det är amerikanska varianter på våra träslag, är ju så klart spännande :) Jag gillar att mannen har en spontad brädbit på omslaget, min gissning furu eller gran :p
 
Bokomslag, man luktar på trä, titel "Identifying Wood", ironisk text "Yep, It's Wood".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.