1 844 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Sula och sockel till aluminiumväxthus
Dags att ställa en fråga till den samlade intelligentsian här efter att man bara har smugit och läst en massa...
Ska börja med att säga att jag har obefintliga kunskaper i markarbeten och grundläggning.
Planerar ett relativt stort (ca 40 kvm) och högt (pulpettak som sluttar från 5 m ner till 2,70 m) i aluminium.
Marken är inte tjälskjutande (det har inte varit några som helst sättningar i vårt gamla glasade träväxthus.
Jag tänker mig att gräva ner till ca 50 cm och mura sula av lecablock eller lättbetong upp till ca 10 cm ovanför marknivå. På sulan mura upp ca 50 cm sockel av gammalt skorstenstegel (s k stortegel), om jag får tag på något - det verkar ha blivit hårdvaluta. Marktegel är ett alternativ, men är dyrt. Stenarna muras liggande, i skift, och kommer sålunda att sticka in ca 15 cm i växthuset och tjäna som kant att ställa några hundra pelargonkrukor på. Eller förhoppningsvis något annat. Avrinningsplåt på utsidan. Isoler-/fukthindrande skikt mellan teglet och växthusramen.
Frågan är om fukt kan vandra från lecastenen upp i tegelsockeln och frostspränga denna? (Lecasten innehåller väl betong, och betong leder fukt).
Och i så fall, vad kan man använda som kapillärbrytande skikt mellan lecan och teglet - som fungerar att mura på?
Ska börja med att säga att jag har obefintliga kunskaper i markarbeten och grundläggning.
Planerar ett relativt stort (ca 40 kvm) och högt (pulpettak som sluttar från 5 m ner till 2,70 m) i aluminium.
Marken är inte tjälskjutande (det har inte varit några som helst sättningar i vårt gamla glasade träväxthus.
Jag tänker mig att gräva ner till ca 50 cm och mura sula av lecablock eller lättbetong upp till ca 10 cm ovanför marknivå. På sulan mura upp ca 50 cm sockel av gammalt skorstenstegel (s k stortegel), om jag får tag på något - det verkar ha blivit hårdvaluta. Marktegel är ett alternativ, men är dyrt. Stenarna muras liggande, i skift, och kommer sålunda att sticka in ca 15 cm i växthuset och tjäna som kant att ställa några hundra pelargonkrukor på. Eller förhoppningsvis något annat. Avrinningsplåt på utsidan. Isoler-/fukthindrande skikt mellan teglet och växthusramen.
Frågan är om fukt kan vandra från lecastenen upp i tegelsockeln och frostspränga denna? (Lecasten innehåller väl betong, och betong leder fukt).
Och i så fall, vad kan man använda som kapillärbrytande skikt mellan lecan och teglet - som fungerar att mura på?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om marken inte är tjälskjutande bör den bestå av dränerande material. Jag tror att du oroar dig i onödan. Vill du ändå ha ett kapillärrytande skikt mellan lecastenen och teglet föreslår jag asfalt, kall eller varm. Min egen erfarenhet av växthus är att man gärna vill ha in tunga material som kan magasinera värme. Jag har därför byggt om vårt eget växthus så att det numera har en isolerad betongplatta som golv, medan vi odlar i plastkrukor (med hål i botten), mest tomater. Effekten av denna ombyggnad är tydlig. Något att tänka på?
Jag tror du har rätt. Eftersom lecasten är rätt porös så bör den väl inte heller kunna transportera överdriver mycket fukt uppåt? Och sedan - vilket jag kom på lite senare - så kan jag ju lägga makadam/plastduk på båda sidorna av sulan så går det inte in någon fukt i lecan från sidorna heller.
Borde väl bli i princip kassavalvssäkert?
Tunga material, precis vad jag tänker. Utöver tegelsockeln vill jag ha skorstenstegel på golvet också. Jag tänker också isolera med (5-10 cm?) frigolit mot mark, och utanför sulan. Jag tror att det duger med att sticka ner 10 cm frigolitskivor från markytan ner till sulans botten. Det ska ju vara ett ouppvärmt växthus trots allt. Däremot får växthuset en 8 kvm vinkel som blir ordentligt isolerad, och med tvåglasfönster, och en gammal vedkamin. Den ska funka som vinterträdgård och myshörna vår/höst. Så är tanken. Om bygglovsavdelningen slutar trilskas.
Borde väl bli i princip kassavalvssäkert?
Tunga material, precis vad jag tänker. Utöver tegelsockeln vill jag ha skorstenstegel på golvet också. Jag tänker också isolera med (5-10 cm?) frigolit mot mark, och utanför sulan. Jag tror att det duger med att sticka ner 10 cm frigolitskivor från markytan ner till sulans botten. Det ska ju vara ett ouppvärmt växthus trots allt. Däremot får växthuset en 8 kvm vinkel som blir ordentligt isolerad, och med tvåglasfönster, och en gammal vedkamin. Den ska funka som vinterträdgård och myshörna vår/höst. Så är tanken. Om bygglovsavdelningen slutar trilskas.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du skall bo som jag, på landet. Där är alla komplementbyggnader (och de är många) bygglovsfria. Jag tycker att storstenstegel ovanpå frigolit är en utmärkt idé. Mer än 10 cm frigolit tror jag inte man kan dra nytta av, men golvet blir stadigare med 10 än 5 cm skivor. Du har rätt i att ett ouppvärmt växthus skall förbli ouppvärmt. Det gäller framför allt att utjämna skillnaderna mellan dag och natt.