Ingen har fortfarande sett en översikt på hur tomter, hus/garage (även tänkta) och belysningsstolpar är placerade i förhållande till varandra. En hel tråd baserad på gissningar är knappast konstruktivt. Undantaget rickardg inlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
...Om då det avståndet är t.ex. 25 meter, och TS tomt är säg 20 meter bred, så kan ju stolpen hamna 5 m in från tomtgränsen.
Fem meter hit eller dit, vad skulle det göra? I-landsproblem :p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Fem meter hit eller dit, vad skulle det göra? I-landsproblem :p
Om stolparna står med 20 meters avstånd så blir "5 meter hit eller dit" att en stolpe står 15 meter ifrån närmaste och 25 meter ifrån den andra. Detta innebär rejält ojämn belysning av vägbanan.


För TS verkar det kunna klara sig med kanske så litet som 2 meter förflyttning, då torde den ojämna belysningen bli ganska marginell.
 
harry73
Jag skulle försöka ta reda på varför styrelsen inte vill flytta stolpen. Kan vara att de har haft flera klagomål på placeringen och är trött på det, kan vara att de haft kontakt med belysningsexpert som avrådde, kan vara att...
När man vet varför styrelsen nekar kan man fundera på hur man kan övertyga styrelsen eller årsstämman.

Att vara aktiv och komma på möten och ställa upp för styrelsearbete kan på längre sikt hjälpa till. Då behöver du nu en temporär lösning som funkar och på sikt kan du då få din optimala lösning
 
tommib
fsn skrev:
Man skulle också (om du ursäktar) kunna tycka att du är lite obegåvad. Gatubelysningen är troligtvis gjord efter en avstyckningsplanen. Att då inte placera belysningen i tomtgräns mella husen är snudd på tjänstefel. TS har betalt mycket pengar för sin tomt och bygglovet verkar vara klart. En ändring kan ta lång tid, det kanake inte ens fungerar med samma hus på tomten. TS är fö medlem i samfälligheteten med. Det rimliga är att erkänna sitt misstag och gå på den rimligaste lösningen och flytta stolpen.

Ta upp det på stämman, bjud in dig till ett av samfällighetens möte och grår en skvätt, ställ upp i nästa val. Gå ihop med ett gäng grannar och kuppa bort styrelsen i nästa val. Brukar vara årsstämma nu nån gång.
Förklara gärna varför du tycker att jag är obegåvad. Obstinat paragrafryttare absolut, men obegåvad?

Ja, det var dumt att stolpen inte hamnade i tomtgräns. Det är som det är. TS skrev själv att h*n glömt ta hänsyn till den. Samfälligheten har inte gjort något (stort) misstag, kanske inget alls eftersom vi inte vet något om varför stolpen står där.

Jag står för att jag tycker att det är dålig attityd att börja informera hit och dit om vad man ska göra med andras egendom. Likaså anser jag att det är dålig attityd att kalla folk för obegåvade, åtminstone utan goda skäl.
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Men har vi ens fått klart besked om ifall TS hus redan är färdigbyggt eller bara på ritning ännu?
 
Japp, se inlägg nr 33.

Alisa84 skrev:
Precis, jag står på min tomt och fotar (bilden på huset är inte vårt hus)
Tänk er att bredden är ca 5 m från tomgräns till vårt hus och stolpen är nästan mitt i. Vi har en stor bil och plus så ska vi ha staket i tomtgränsen. Vårt problem är att vi inte kommer komma in på vår uppfart eftersom själva gatan utanför är skitsmal 2bilar kan inte köra bredvid varann.
Jag tog kontakt med samfälligheten om att vi vill bekosta detta själva men vi har fått som svar tyvärr eftersom ingen annan fått flytta på lyktstolpen men å andra sidan så kan alla andra använda sin uppfart även om de har en lyktstolpe vid sin tomt.
 
F
tommib skrev:
Förklara gärna varför du tycker att jag är obegåvad. Obstinat paragrafryttare absolut, men obegåvad?

Ja, det var dumt att stolpen inte hamnade i tomtgräns. Det är som det är. TS skrev själv att h*n glömt ta hänsyn till den. Samfälligheten har inte gjort något (stort) misstag, kanske inget alls eftersom vi inte vet något om varför stolpen står där.

Jag står för att jag tycker att det är dålig attityd att börja informera hit och dit om vad man ska göra med andras egendom. Likaså anser jag att det är dålig attityd att kalla folk för obegåvade, åtminstone utan goda skäl.

Jag bad ju om ursäkt redan innan så gnäll inte. :)

Man får liksom intrycket att många som tycker än det ena mer fantastiska efter det andra i ttrådar som denna (det finns många) aldrig har gått igenom processen att bygga ett nytt hus. Som en liten tröst vill jag bara säga att du är inte ensam om naiva "goda råd".

Det står helt klart att TS gjort en jävla dundertavla, det råder ingen tvekan om det så det kan vi lämna därhän.

Det kan vara en lång och svår process att välja och placera ett hus på tomten" det skall beaktas garageplacering, vädersträck och en mängd saker. Processen kan vara långt kommen, bygglov kan vara inlämnat, tom beviljat, huskontrakt skrivet mm. Det är i det läget med tanke på frågeställningen naivt/obegåvat och framför allt provokativt att föreslå omplanering, spegelvända huset och hoppa på TS för undermåliga uppgifter.

Den naturliga lösningen, den billiga lösningen och den snabbaste lösningen borde vara en flytt av stolpen istället för stt vända upp och ner på allt. Ge konstruktiva förslag på hur dom kan agera mot samfälligheten istället.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
För att kunna ge bra konstruktiva förslag så behöver TS återkomma med situationsplan/skiss över området.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
F
Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker att det enda rätta verkar vara att ligga på samfälligheten ändå, och kräva att få flytta stolpen på TS egen bekostnad (förstås). På vilket sätt skulle det vara till nackdel för samfälligheten? Alla ev. negativa konsekvenser för samfälligheten får TS stå för, såsom kostnader och ev. administration.
Det är inte helt ovanligt att samfälligheten bekostar belysning som sen driftas av kommunen. Då brukar det vara en kommunal besiktning innan övertagandet och det är ganska skruvade krav. Är det så så kan jag tänka mig att att samfälligheten tjurar. En annan anledning skulle hunna vara att man tidigare stoppat andra från egna idéer och skulle få problem om dom tillät detta eller inte vill öppna upp för möjligheten.

Vilket som så tycker jag det är småaktigt att inte hjälpa en ny samfällighetsmedlem som precis skall till att bygga ur en risig knipa. Det minsta man kan begära är en rimlig motivering till avslaget om flyttning av stolpen. Vad anledningen än må vara så är det en baggis att flytta en belysningsstolpe ett par meter.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
tommib
fsn skrev:
Jag bad ju om ursäkt redan innan så gnäll inte. :)

Man får liksom intrycket att många som tycker än det ena mer fantastiska efter det andra i ttrådar som denna (det finns många) aldrig har gått igenom processen att bygga ett nytt hus. Som en liten tröst vill jag bara säga att du är inte ensam om naiva "goda råd".

Det står helt klart att TS gjort en jävla dundertavla, det råder ingen tvekan om det så det kan vi lämna därhän.

Det kan vara en lång och svår process att välja och placera ett hus på tomten" det skall beaktas garageplacering, vädersträck och en mängd saker. Processen kan vara långt kommen, bygglov kan vara inlämnat, tom beviljat, huskontrakt skrivet mm. Det är i det läget med tanke på frågeställningen naivt/obegåvat och framför allt provokativt att föreslå omplanering, spegelvända huset och hoppa på TS för undermåliga uppgifter.

Den naturliga lösningen, den billiga lösningen och den snabbaste lösningen borde vara en flytt av stolpen istället för stt vända upp och ner på allt. Ge konstruktiva förslag på hur dom kan agera mot samfälligheten istället.
Har du suttit i styrelsen för en ideell förening eller samfällighet? Det har jag. Det handlar ofta om att balansera olika intressen mot varandra och då är ett nollalternativ (=ingen ändring) ofta lättaste vägen ut för styrelsen.

Jag har redan tidigare skrivit vad jag tycker att TS ska göra gentemot samfälligheten.

Du skriver själv i följande inlägg att du förstår varför samfälligheten skulle kunna ha problem med stolpflytten, hur du därifrån kommer till att det är småaktigt att inte göra något vet jag inte. Däremot håller jag med om att man bör kunna motivera avslaget. Det kanske inte ens handlar om att man inte vill utan att styrelsen är så grön att den inte kan/vet vad den har beslutsrätt över. Att då komma med en attityd om att "nu ska jag flytta stolpen" är dumt (det var iofs inte du som skrev).

Till sist, att be om ursäkt i förhand när man kallar någon för obegåvad är knappast en förbättring. Jag säger inte att jag inte är obegåvad, men jag undrar hur du motiverar att kalla mig för det?
 
F
tommib skrev:
Har du suttit i styrelsen för en ideell förening eller samfällighet? Det har jag. Det handlar ofta om att balansera olika intressen mot varandra och då är ett nollalternativ (=ingen ändring) ofta lättaste vägen ut för styrelsen.

Jag har redan tidigare skrivit vad jag tycker att TS ska göra gentemot samfälligheten.

Du skriver själv i följande inlägg att du förstår varför samfälligheten skulle kunna ha problem med stolpflytten, hur du därifrån kommer till att det är småaktigt att inte göra något vet jag inte. Däremot håller jag med om att man bör kunna motivera avslaget. Det kanske inte ens handlar om att man inte vill utan att styrelsen är så grön att den inte kan/vet vad den har beslutsrätt över. Att då komma med en attityd om att "nu ska jag flytta stolpen" är dumt (det var iofs inte du som skrev).

Till sist, att be om ursäkt i förhand när man kallar någon för obegåvad är knappast en förbättring. Jag säger inte att jag inte är obegåvad, men jag undrar hur du motiverar att kalla mig för det?
Där håller jag absolut inte med dig. Det är en klar förbättring från min sida. Kanske inte bra men tveklöst bättre.


Din obegåvning som jag senare lite obefogat kallade naiv (dvs en obefogad förmildring) grundade jag på att du tex skrev "samfälligheten har redan svara: Nej" och att det bara var att planera om. Jag ser det fortfarande som en något tafatt och obegåvad inställning till det orealistiska i arbetsinsats och konsekvens om man jämför det alternativet mot att flytta stolpen till tomtgränsen mellan tomterna istället.

Jag måste dock ge dig massor av creed som är man nog att stå för att det ändå finns en möjlighet att du är obegåvad. Det kan jag säga direkt att det skulle jag själv aldrig klara av. Stor tumme upp för det.

På din första fråga, Ja. Har suttit i styrelse för många föreningar och sitter i styrelsen för en skapligt stor samfällighet med runt 500 hushåll anslutna och 7-8 km asfalterad väg, belysning, dagvatten.

Vi hanterar frågor av liknande karaktär hela tiden, ibland är det nej och ibland är det ja. Men en sak är helt säker, beslut tas inte för att det är lättaste vägen för styrelsen.

Om nån i vår samfällighet klantat till det så som TS gjort här (jag förutsätter att det TS skriver är sant annars så blir allt lite väl spekulativt) så skulle vi göra allt för att rätta till den stackarns situation. Det hade hamnat högt på dagordningen.

Samfälligheten är alla som är medlemmar men dom representeras av styrelsen. Kommer nån till mig och vill ha nåt gjort så får vi naturligtvis initialt ge dom en vink år vilket håll ett beslut skulle gå men kommer nån och vill bekosta nåt själv (som i detta fallet) så hade jag låtit dom dra arbetslasset runt det med. Kolla med kommunen, kalla berörda grannar till samrådsmöte om varför gatlyktan måste flyttas, ta in offerter på arbetet. Sen skulle samfälligheten beställa och göra jobbet och fakturera den boende. I dealen skulle det säkert ingå en tvångsrekrytering till styrelsen med....

EDIT: Har du problem med obegåvad så läs istället "ogenomtänkt svar" eller nåt liknande så känns det bättre, det har aldrig varit min avsikt att nedvärdera dig och du är troligtvis normalbegåvad.
 
Redigerat:
tommib
fsn skrev:
Samfälligheten är alla som är medlemmar men dom representeras av styrelsen. Kommer nån till mig och vill ha nåt gjort så får vi naturligtvis initialt ge dom en vink år vilket håll ett beslut skulle gå men kommer nån och vill bekosta nåt själv (som i detta fallet) så hade jag låtit dom dra arbetslasset runt det med. Kolla med kommunen, kalla berörda grannar till samrådsmöte om varför gatlyktan måste flyttas, ta in offerter på arbetet. Sen skulle samfälligheten beställa och göra jobbet och fakturera den boende. I dealen skulle det säkert ingå en tvångsrekrytering till styrelsen med....
Vilket var ungefär vad jag föreslog i inlägg #43

Initialt hade vi lite information, situationen kunde lika gärna tolkas som att TS var ovillig att ändra sitt eget staket. Det har inte heller framkommit något om vilket stadium av planering de befinner sig i. När mer information framkom justerade jag mitt svar. Det initiala svaret handlade om en person (inte du) som föreslog att man bara skulle ringa till styrelsen och säga att "nu flyttar jag stolpen". Knappast ett gott råd. Vad skulle du själv tycka om att få ett sådant samtal?

Begåvningen kan vi nog lämna därhän, min självbild bygger inte på vad folk på forum anser. Däremot anser jag att obefogade förolämpningar är ohyfsat beteende. Hade du skrivit naiv hade det varit marginellt bättre, men fortfarande förolämpande. Man kan argumentera utan att angripa personen bakom argumentet, vilket du gör. Ursäkt eller ej.

Så, om du ursäktar, så beter du dig som en drummel.

;)
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
F
tommib skrev:
Vilket var ungefär vad jag föreslog i inlägg #43

Initialt hade vi lite information, situationen kunde lika gärna tolkas som att TS var ovillig att ändra sitt eget staket. Det har inte heller framkommit något om vilket stadium av planering de befinner sig i. När mer information framkom justerade jag mitt svar. Det initiala svaret handlade om en person (inte du) som föreslog att man bara skulle ringa till styrelsen och säga att "nu flyttar jag stolpen". Knappast ett gott råd. Vad skulle du själv tycka om att få ett sådant samtal?

Begåvningen kan vi nog lämna därhän, min självbild bygger inte på vad folk på forum anser. Däremot anser jag att obefogade förolämpningar är ohyfsat beteende. Hade du skrivit naiv hade det varit marginellt bättre, men fortfarande förolämpande. Man kan argumentera utan att angripa personen bakom argumentet, vilket du gör. Ursäkt eller ej.

Så, om du ursäktar, så beter du dig som en drummel.

;)
Helgarderat 1X2 är ju att föredra, vindflöjel. Jag bryr mig inte om din helgardering utan kommenterade ditt tvärsäkra inlägg med "det är bara att planera om" Lärdomen är då att inte vara så jävla tvärsäker och läsa lite mellan raderna och tolka det uppenbara.

I övrigt har du rätt, jag är en drummel men jag är konsekvent.
 
Mikael_L
Jag tycker TS ska fortsätta att jobba med styrelsen, men helt ödmjukt, samt vara inställd på att det får bekostas själv.

Och samtidigt kratta vägen åt styrelsen, dvs parallellt kolla med elnätsägaren i området om möjligheten att flytta stolpen, vad det kostar, om de står för elektriker eller om man får fixa en själv. Kolla med kommun, belysningsexperter etc, alla aktörer som möjligen kan behöva få ett ord med i laget, eller vara bra att fått en åsikt ifrån.

Är allt underlag klart, så det enda som är kvar för styrelsen är att ta ett beslut så borde det verkligen gå att få ett beslut till sin fördel.

Glöm inte att styrelsen kan vara oerfaren, troligen inte alls kunnig i sådana här frågor, dåligt avlönade för extra timmars arbete pga saker som medlemmar kommer dragandes med osv osv.
Det är väldigt förståeligt att många i sådana här ideellt arbetande lekmannastyrelser duckar för de saker som inte hör till "kärnverksamheten".


Och virvla in som en stormvind och högljutt kräva att saker ska fixas åt en är nog mest en garanterad väg för att få en reaktion typ; "Ha!, har du själv klantat till det så ska du inte tro att vi tänker fixa det åt dig!"
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.