Ja, vi vet att vi kan skylla oss själva men samtidigt borde man kunna vara lite flexibel eftersom vi inte kan flytta på huset- lite lättare att flytta på stolpen kan man tycka.
Haha ja el hur men då skulle de säkert säga att vi får betala för en ny på exakt samma plats.
Jag har ringt kommunen så får se om jag kommer någonvart den vägen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vilken tight gata! Du får nog suga in stolpen någon meter in på din tomt också (plus i sidled) så blir den ur vägen för alla parter. Dessutom får du gratis kvällsbelysning :)
 
Jag hade gjort vad som helst bara vi kommer in med bilen...
 
Det hörs ju extremt konstigt att man måste flytta ett hus på tomten för en lyktstolpes skull.
Skulle vara upplysande att få en "situationskarta" hur huset är planerat att ligga samt den uppfart som "absolut inte" kan flyttas pga planerat staket.

Skippa staketet är ett förslag....

Möjligen kan du få förslag på alternativa lösningar här på BH om du illustrerar bättre.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tommib
Förlåt, men varför har du planerat ditt hus så att uppfarten ligger mitt för lyktstolpen? Fanns den inte när ni började planera?

Jag kan förstå att man kan uppleva det som osmidigt att samfälligheten inte vill flytta på lyktstolpen för en sån här sak men fundera ett varv till kring vilket prejudikat det skapar. Nästa gång vill någon ha stolpen flyttad för att det stör deras utsikt, för att fåglarna sitter där och skiter på deras friggebod eller tusen andra saker. Ja, det är lite oflexibelt men det är rätt trist att sitta i en styrelse och behöva hantera sånt också. Speciellt när det troligen är så att stolpens placering är känd när huset planerades.

Vänd på frågan, varför ska samfälligheten tillmötesgå er när ni klantat er med planeringen och inte vill planera om? Du vill inte ens flytta ett staket för att fixa din uppfart.
 
Kapar tråden fast bara lite lite...
Har också en förargligt placerad lyktstolpe, som gör att garageinfarten inte går att bredda, och den skulle behöva flyttas 2-3m. (ingen samfällighet inblandad här)

Någon som vet på ett ungefär vad en sådan flytt kostar på ett ungefär?
 
Vad är det för tomt som ligger hitom den asfalterade remsan där stolpen står? Är det inte en annan tomt dvs står inte lyktstolpen i den tomtens tomtgräns?
Är det inte vägen som ligger mellan stolpen och er tomtgräns (er mur) ?
 
Jag uppfattade det så att TS tomt är den obebyggda hitom lyktstolpen. Om det är huset på bilden som är TS så förstår jag föreningen bättre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
b8q skrev:
Jag uppfattade det så att TS tomt är den obebyggda hitom lyktstolpen. Om det är huset på bilden som är TS så förstår jag föreningen bättre.
Ja så är det kanske....och då är det ju konstigt för man brukar ju i sådana fall i möjligaste mån ställa stolparna i gränsen mellan två tomter dvs i "t-korsningen" mellan gränsen mellan två tomter och gata för att ingen ska få den mitt framför sin tomt.
 
Jag håller med det som sades tidigare - Meddela samfälligheten att ni kommer att flytta stolpen X meter på er bekostnad. Har dom några synpunkter så borde dom komma fram då...
 
Det går inte att ge råd på rena spekulationer!
Svar på ett antal frågor behövs för att hjälpa TS.
1. Vilken tomt gäller det ? Det är stor skillnad på om stolpen står i tomtgräns eller på andra sidan gatan.
2. Är huset byggt eller bara utstakat? Avgör om det går att planera om.
 
M
Om jag fattar det rätt så ska TS bygga sin uppfart mitt emot den uppfart som syns på bilden, på andra sidan gatan.

En variant är ju att man gör en lite svängd uppfart. Tänk dig den på bilden fast skiljemuren svänger lite inåt mot höger. Vilket håll som passar eran vet jag inte.
Och inte att den svänger hela vägen från garaget, utan kanske börjar svänga efter 1,5 billängder eller vad som nu är praktiskt möjligt.

Kostar lite kvadratmeter men kanske blir en bättre lösning om stolpen inte får flyttas.

Eller som andra säger, planera om i ett större perspektiv.
 
Marcus, nu spekulerar du vidare! Varför kan inte TS komma med ett klargörande, så blir tråden lättare att följa ( även i framtiden) ? Visa en ritning på tomter, planerat husläge, gata och belysningsstolpar.
Om jag skulle spekulera, så kanske bilden bara visar ett typfall av det nya bostadsområdet och att det ser ut ungefär lika där TS har/tänker bygga sitt hus ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M
HasseTeknik skrev:
Marcus, nu spekulerar du vidare! Varför kan inte TS komma med ett klargörande, så blir tråden lättare att följa ( även i framtiden) ? Visa en ritning på tomter, planerat husläge, gata och belysningsstolpar.
Om jag skulle spekulera, så kanske bilden bara visar ett typfall av det nya bostadsområdet och att det ser ut ungefär lika där TS har/tänker bygga sitt hus ;)

Så är det så klart, men TS skriver i alla fall att man inte "kommer komma förbi", vilket i alla fall leder oss till att uppfarten inte är byggd.
På bilden är stolpen på andra sidan vägen från huset man ser, så det är inte TS hus vi ser.

Så antingen står TS på sin uppfart och fotar, eller så är det som du säger, bara en exempelbild.
I båda fallen är väl tipset om en formad uppfart inte helt fel iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.