Färdigställde äntligen min box-joint jig igår! Det som återstår är att bygga en liten "låda" med hål för dammsugarslangen där på "flärpen" som jag gjort för ändamålet.

Funderar även på att utrusta den med digital avståndsmätare för att även kunna göra tappar smidigt!
Provsågade en fog, nedan är andra försöket, första blev för tight.

Övre bilden visar en hemgjord box-joint jig i trä med en tandad cirkelsågskiva, nedre bilden visar träbitar med sågade box-joints.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 18 till
  • Laddar…
Bra jobbat vectrex (y) Vet vi prata om tvingspår på insidan, blev det nåt eller du strunta i det?

Som du nog vet så har min en digital skala och jag kan verkligen rekommendera det. Kostar nada, lätt att installera och gör jiggen betydligt mer mångsidig. Använder min jigg mycket mer för att såga rena tappar än att såga boxjoints.
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Bra jobbat vectrex (y) Vet vi prata om tvingspår på insidan, blev det nåt eller du strunta i det?

Som du nog vet så har min en digital skala och jag kan verkligen rekommendera det. Kostar nada, lätt att installera och gör jiggen betydligt mer mångsidig. Använder min jigg mycket mer för att såga rena tappar än att såga boxjoints.
Japp, har tvingspår på insidan men har för närvarande inga tvingar som är korta nog att passa i! Ska skaffas dock!
 
thomasloven skrev:
Jag såg i veckans video att han har experimenterat lite själv med att förbättra damhanteringen också.
Finns lite bilder på [länk]
Skulle nog våga påstå att "min" lösning med dammsugarkanal är överlägsen Wandels försök att rikta spånor :rolleyes: .Mailade lite med honom efter att jag byggt min jigg och han verkade hyfsat intresserad av spånkanalen men tror inte riktigt geniet går igång på spånuppsamling.
 
Sågat lite 2" ask idag.

Person som sågar askplank på mobilt sågverk utomhus med röd lada i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 10 till
  • Laddar…
Hämtat visakortet jag glömde i kassan på Hornbach igår. Vuxenlivets motsvarighet till ungdomsårens "vakna dagen efter o komma på att man glömt visakortet i baren". :|
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
trattalask
Tråkig pubrunda jag hade i helgen då, hamnade på samma hak tre gånger.
 
Tänkte att jag skulle snygga till bordet på bandsågen, men hur hårt vågar man gå på?
känndes inte bra men jag har gnott kanske 10min med smärgelduk korn 100 och jag får inte bort längsgående repor, bergriper inte vad man kan ha sågat som lämnat dessa repor.

Kör med kloss nu, känns som att med maskin kanske man lyckas få det vågigt?
glömde skriva att bordet är i alu.
/Micke
 
LsaiboT skrev:
Tråkig pubrunda jag hade i helgen då, hamnade på samma hak tre gånger.
Rätt gjort, det kan vara nyttigt att ta en tur runt kvarteret då och då för att klara tankarna.

För du blev väl inte utkastad ;)
 
trattalask
Haha, nej. Hornbach, till skillnad från pubar, slänger sällan ut storkunder. Han förövrigt med fyra hornbachbesök denna helg.
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Mickebandsåg skrev:
Tänkte att jag skulle snygga till bordet på bandsågen, men hur hårt vågar man gå på?
känndes inte bra men jag har gnott kanske 10min med smärgelduk korn 100 och jag får inte bort längsgående repor, bergriper inte vad man kan ha sågat som lämnat dessa repor.

Kör med kloss nu, känns som att med maskin kanske man lyckas få det vågigt?
glömde skriva att bordet är i alu.
/Micke
Hmm citerar mig själv, vad skall man använda när man våtslipar? Det jag slipat idag blev med 100 smärgelduk och lite 5-56 men man kanske bara skulle ha vatten och diskmedel? Eller jag kanske skall slipa torrt ist?
 
Tälja tälja tälja. Shit vad man inte kan sluta fast man borde sova.

En nysnidad träslev och täljverktyg ligger på en trästubbe omgivna av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ha ha, har du också nyss läst Jögge Sundqvists bok?
 
bax skrev:
Ha ha, har du också nyss läst Jögge Sundqvists bok?
Nej, jag fick en hipsterbok om att tälja i julklapp, och sen har det gått utför. Blev nästan klar igår men idag sätter nog blåsorna i händerna stopp...

Sundqvists bok är beställd dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.