1. behöver jag lägga makadam i botten även om jorden kändes torr och inte alls blöt?

Nej!

2. om svaret är nej, kan jag lägga plasten rakt på jorden och sedan bara strö ut lite sten så den hålls på plats ?

JA!
3. vilken typ av virke använder jag till bottenbjälklaget? tryckt virke eller ej? (ramen runt hela huset som står på betongblocken är byggt av tryckt virke)

Inte Tryckt o glöm inte murpapp mellan trä o plint!

4. funkar det om jag sätter en tex 22x95 under bjälkarena som sedan blind/trossbotten vilar mot? ( har inte bestämt om jag skall ha trossbottenskivor, asfaltsboard eller annat ännu)

Nja beror på vilken isolering under golvet du vill ha? Jag hade tagit cellulosa...i trossbotten då den är fuktbalanserande o bra mot stegljud
Obs! tänk på att asfaboard sjunker som masonit de är inte formstabila som fibercement därför kan hålband eller ståltråd spännas tvärs

5. sätter jag fast dem med balkskor i "ramen" som är tryckt virke eller hur fäster jag bjälkarna enklast?

Ersätt det tryckta med syllpapp o otryckt sedan balkskor o fransk träskruv galvad

På plasten kan du lägga frigolit mot yttervägg som du limmar i skarvar med pl400
 
Redigerat:
Det går sakta framåt, bilder kommer vid nästa uppdatering om intresse finns.
det som står på tur nu är att sätta ny fasad, dubbelfasspont 22x120 grundmålad från beijer.

jag har även några trärena ytor som behöver oljas och grundmålas.

min fråga är då, måste jag köpa svindyr olja och grund och täckfärg från tex colorama ?

har olika märken så stor betydelse i kvalité ?
eller kan man kombinera billigare olja och grund och sedan lägga dyr märkestäckfärg på de sedan?.

förslag ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.