Det är såna här grejer som gör att man älskar Byggahus.se!
Bokar en Helsingforskryssning på stört - material ska inhandlas! :p
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Så jäkla grymt!
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
A
Fläkten är inte solcellsdriven, eller hur?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Förstår jag det rätt att den kommer att blåsa varmluft in i lekstugan?
Absolut, eftersom aluminiumburkarna blir snabbt upphettade i solen så kommer de att värma upp den luftström som får därigenom. Jag räknar med att luften som går in värms upp med 30-40grader och med ett flöde på 60m3/h så innebär det en effekt motsvarande omkring 600W. När jag satte upp den så tittade solen fram lite kort och det var faktiskt rejält varmt i utblåset.

Allinug skrev:
Fläkten är inte solcellsdriven, eller hur?
Stämmer bra, det finns 12V utdraget till stugan så jag har kopplat den direkt dit via en billig termostat. Givaren sitter monterad i toppen strax under mittersta röret.

Här syns termostaten, har en display som visar aktuell givartemperatur.

DIY solvärmare med aluminiumburkar, fläkt och termostat för att värma luft med solenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stefancrs skrev:
Material inköpt på Danmarksfärjan? :)
Jag vet faktiskt inte då det är mina föräldrar som står för burkarna (förutom cola-burkarna då förstås). Men det är nog troligt att det är import-öl då det är smålänningar som konsumerat dem. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 9 till
  • Laddar…
Visst, det är en enkel konstruktion bestående av ölburkar och en fläkt... Men grejen är att allt du gör blir så satans snyggt och välgenomarbetat att man får komplex och vill låsa igen sitt garage 😁

Hur som, oerhört nyfiken på resultatet! Styrs fläkten manuellt? Och givaren är mer till för din mätning av temperaturen i luftflödet?
 
  • Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
Tack för den kommentaren!

Jag är också lite nyfiken på vilken effekt man kan tänkas få, jag vet ju att lekstugan är dåligt isolerad så jag inser att glädjen av tillskottsvärmen förmodligen är kort men ändå. Fläkten styrs av en termostat som mäter temperaturen längst upp bakom det mittersta röret. Tanken är att jag skall försöka fåt till ett bra riktvärde på när den kan bidra med energi och då starta fläkten. Har ingen mätning på den inkommande luftens temperatur, den får jag mäta när jag vill beräkna effekten ihop med flödet då förstås. Skall se om jag kan låna med en K-element temperaturmätare från jobbet någon dag.
 
Jäklar vad grymt! Detta måste testas till våren när det ska byggas lekstuga här hemma.
 
Kanske bara missat ett steg i ditt solfångarbygge men raka fina hål i burkarna ger lite för snabb genomströmning, lite flikar i ändarna som skapar turbulens har i min erfarenhet gett mycket bättre värme.
 
Kaffeperkulator skrev:
Kanske bara missat ett steg i ditt solfångarbygge men raka fina hål i burkarna ger lite för snabb genomströmning, lite flikar i ändarna som skapar turbulens har i min erfarenhet gett mycket bättre värme.
Mest effekt får man ifall man kopplar sicksack med små öppningar
Men det fyller ju ingen funktion att få utblås på 70 grader, för att värma på det här sättet vill man ju luft i lagom temperatur med högt flöde
 
Fjojtmehmet skrev:
Mest effekt får man ifall man kopplar sicksack med små öppningar
Men det fyller ju ingen funktion att få utblås på 70 grader, för att värma på det här sättet vill man ju luft i lagom temperatur med högt flöde
När solen inte värmer lika hårt vill man i min värld ta rätt på så mycket värme som möjligt
 
Jag får hellre inblås på 10 vid 0 än inblås på 55 när det är 17+
 
L
Hur har man missat denna magiska tråd. Finaste lekstugan jag sett utan tvekan. Gillar skarpt solfångaren, kan bli något jag själv skall testa på en kommande friggebod.

Tack för inspirationen.
 
Kaffeperkulator skrev:
Kanske bara missat ett steg i ditt solfångarbygge men raka fina hål i burkarna ger lite för snabb genomströmning, lite flikar i ändarna som skapar turbulens har i min erfarenhet gett mycket bättre värme.
Du har nog inte missat något, jag skrev inte något om hur jag gjorde. Borrade ur botten och klippte upp toppen så jag fick ett antal flikar, dessa böjde jag sedan åt olika håll så att jag får lite turbulens på luften. I all fall var det teorin bakom - om det sedan fungerar bättre eller inte är svårt att uttala sig om.

Modificerade burkar med uppskurna öppningar placerade i trähylla, tillämpning av skorstenseffektsteori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag byggde nio rör eftersom jag gärna ville ha två kanaler uppåt (och följaktligen en nedåt), tanken med detta var att få maximal nytta av skorstenseffekten. Även det oklart om det ger någon egentlig effekt. ;)
Det går alltså tre rör nerifrån upp till toppen, därefter tre rör ner och sedan slutligen tre rör upp till toppen (och in i stugan).

Idag när jag kom hem så var det två grader kallare i stugan än utanför men jag tror inte solen varit framme alls. Får ordna någon form av övervakning så jag vet när/om den startar och hur länge den går samtidigt som jag mäter temperaturen...

Fredagscola skrev:
Glöm inte bygga en modul för kylning med ifall det blir hett på högsommaren :)

[länk]
Perfekt, får bygga en sådan och hänga upp på sommaren! ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
O
Varför inte driva fläkten med solceller? Då vet du att den bara går igång när solen lyser ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.