Kilensnickare skrev:
L-OFast, har samma problem och idé, har dock inte kommit till skott, vilken fräs har du? Ett problem på min är att spindelhastigheten är lite låg för mindre fräsdiametrar, tyvärr.
Jag har en Ejca L28.
Det är för låg hastighet på spindeln på den med, mins jag rätt så går den bara upp till 10 000 varv/min.
Vad har du själv för fräs?
 
En liten kapsläde eftersom mitt vinkelanhåll inte riktigt vill hålla inställningarna..
Hemmagjord kapsläde av trä material placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Beställt ett Cobolt stål, 207-908
 
Frustrator, du får inte problem med byrålådeeffekten när din släde är så grund? Eller missförstår jag på vilken ledd släden skall köras på...?
 
Redigerat:
Kilensnickare skrev:
Frustrator, du får inte problem med byrålådeeffekten när din släde är så grund? Eller missförstår jag på vilken ledd släden skall köras på...?
Släden står på tvären på bilden, man annar glidskenan (en bit plastskärbräda) som ligger parallellt med fronten på sågen.
 
Verktyg och hörselskydd på verkstadsbord i pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart har resten kvar bara...
 
Vilket jobb!!!
Men du har ju en bra såg som är värd att lägga ner lite jobb på också.
Det ser ut som du har ett lådprojekt liggande där också...
Passa på att jobba medan barnen är så små att dom mest sover :)
Jobba på och kör hårt!
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Frustrator, du har säkert redan tänkt på detta, men i alla fall... när du användet släden kommer plyfan klyvas och stor del av bakstycket, då blir hela konstruktionen vek. Släden brukar:
1 vara djupare, så att den inte nyper i spåren pga byrålådeeffekten
2 ha en 'hög' bräda fram som håller ihop släden trots att skivan klyvs vid första användningen
3 ha ett brett bakstycke så att klingan inte blir synlig och där med farlig för tummarna vid användning
Typ som denna: https://www.familyhandyman.com/workshop/build-a-table-saw-sled/view-all
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Byggt lagerloft i nya lokalen den här veckan. Det är lite som att bygga en altan :cool:
Detaljfinish är inte så viktigt. Dessutom börjar man i rymden och hur exakt planer man än har gjort så kommer slutresultatet att avgöras av terrängen :rolleyes:.

Först få upp en ram med balkar.
Träkonstruktion av lagerloft med bjälklag och påbörjad trapp i industriell lokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha lagt upp bjälklaget är det dag att göra trappan.
Tips 1.
Om man äger en linjelaser som går att hänga på en spik. Då får man stenkoll på alla höjder genom att göra i ordning en pinne med spik eller skruv vid alla steg.
Uppbyggnad av en trätrappa i en lokal med verktyg och en konstruktionslinjal fäst vid en träbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips 2
Det finns alla möjliga sätt att malla av trappsteg. Efter tips från båtbyggare kan jag nu bjuda på det absolut enklaste och också det bästa sätt jag någonsin använt :)
Man sågar fram lite remsor av MDF eller masonite. Därefter lägger man remsorna efter stegets form och fixerar alltihop med matttejp eller smältlim. Det går lika bra i en befintlig trappa eller som jag gjorde nu. Mallade efter streck och mått i rymden.
Konstruktionsbild av ett lagerloft under uppbyggnad, träbalkar, trappstegsformer och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev trappan.
Nybyggda trätrappsteg som del i ett lagerloft med omliggande träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu håller jag på och lägger golvet.
Träbjälklag för lagerloft under konstruktion med borr och skruvar på plankgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kör några timmar till i eftermiddag.
När jag lagt 1,5 m ca är det dags att krysskolva. Tar lite bilder på det med.

Mvh Findus
 
  • Gilla
boschkenta och 19 till
  • Laddar…
Grymt tips med att ta ut formen på stegen! Jag kommer garanterat att göra så i framtiden.
 
Verkligen ett jobb på hög nivå (y)
 
Kilensnickare skrev:
Frustrator, du har säkert redan tänkt på detta, men i alla fall... när du användet släden kommer plyfan klyvas och stor del av bakstycket, då blir hela konstruktionen vek. Släden brukar:
1 vara djupare, så att den inte nyper i spåren pga byrålådeeffekten
2 ha en 'hög' bräda fram som håller ihop släden trots att skivan klyvs vid första användningen
3 ha ett brett bakstycke så att klingan inte blir synlig och där med farlig för tummarna vid användning
Typ som denna: [länk]
Tack för omtanken!

Jodå, släden går bara i spåret till vänster om klingan, hela släden går vid sidan av klingan. (Typ som amerikanarnas panel cutting sled). Den används bara för kapningar.
 
Krysskolvning verkar ha dött ut. Senast i går gick en dryg byggnadssnickare förbi och påstod att ett golv som han byggt var krysskolvat. När jag tittar på det han byggt är det kortlat. Klossar är inpassade i bjälklaget. Det som händer efter en kort tid när man kortlar är att virket krymper lite, eller kupar sig. Kortlingarna ligger då inte an, utan sitter och vickar. Den stabiliserande verkan som kortlingarna förmodas ha på bjälklaget försvinner helt.

Arbetsgången vid krysskolvning se ut ungefär så här:
Först så måste man vara noga med att fixera bjälkarna i rätt cc-avstånd. Det måste man för all del göra när man skall kortla också. Sedan sågar man upp en massa vinklade stumpar som passar när bjälkarna är i lod och sitter på korrekt cc-avstånd.
Bjälklag i trä med krysskolvning, skruvar och verktyg synliga på ett arbetsbord i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter så skruvar man upp hela bunten underifrån. Sedan går man upp till ovansidan och med en hammare knackar man ner stumparna så att alla sitter i spänn och skruvar/spikar fast dem. Behöver man spänna upp hela bjälklaget kan man vända på ordningen. Fästa uppifrån och sedan knacka dem i spänn och skråa underifrån.

För min del är det ingen ide då bjälklaget jag bygger är tolv meter långt utan mellanväggar. Första och sista bjälken sitter limmad på sådan där modern plåtvägg med isolering bakom. Sådant material svarar jäkligt dåligt. Så det enda jag hoppas uppnå är att lokal last sprids ut över så många bjälkar som möjligt,

Nedknackat och fastskruvat ser det ut så här.
Bjälklag under konstruktion med synliga träklossar och verktyg på ett påbörjat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om/när bjälkarna krymper eller kupar sig kan jag lossa skråskruvningen underifrån, dunka upp lite till så det sitter i spänn igen och skruva fast.

I morgon kan jag fortsätta med golvet ;).

Mvh Findus
 
  • Gilla
trycklös och 15 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
[...] Det som händer efter en kort tid när man kortlar är att virket krymper lite, eller kupar sig. Kortlingarna ligger då inte an, utan sitter och vickar. Den stabiliserande verkan som kortlingarna förmodas ha på bjälklaget försvinner helt. [...]
Stort tack för bra dokumentation och viljan att sprida hantverkskunnande till oss vanliga kontorsråttor!

Men jag undrar om det här med trä och krympning. Normalt när man designar möbler och liknande, och toleranserna är väldigt kinkiga, talar man om träets variation såsom varandes mycket större tvärs fibrerna än längs dem. Är konstruktionsvirket verkligen så vått att det även krymper på längden också?
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.