Någon som kör dessa tillsammans med Domoticz och Razberry?

(btw, är det bara för mig som forumet är knas?)
 
Hoppas att det funkar, det är min setup....
 
Ordinarie pris på Multisensor 6-i-1 Aeotec, Z-wave var faktiskt en hundring lägre än hos m.nu just nu fraktfritt om man köper mer än 799 så två sensorer blir "bara" knappa 1100...

PS hos Claes Olsson alltså DS
 
Om någon får problem med att man har rgb list eller lampor med gemensam minus och separata plus. Om du då vill styra med fibaro rgb så finns lösningen här
http://www.instructables.com/id/Connect-Common-Anode-RGB-LEDs-to-Common-Ground-RG/

Mitt bygge :) inte snyggt men fungerande :p


Hembricolage av en elektronisk krets med dioder och kabelanslutningar i en öppen dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



DIY-elektronikprojekt på kretskort med lödda komponenter och färgade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gjorde man utan Google nuförtiden :rolleyes:

Tomas
 
  • Gilla
Letalis
  • Laddar…
gusso skrev:
Rea på ZWave puckar på Clash Olsson!


[länk]

[länk]
Tänkte passa på att skaffa z-wave för att styra tre vägglampor ute efter solnedgång/ uppgång. Om jag vill använda Domoticz på en Raspberry pi, vad är då bäst ihop med den, Razberry, Aeon Labs - Z-Stick (Gen 5) eller Z-Wave.Me - UZB?
 
fremar skrev:
Tänkte passa på att skaffa z-wave för att styra tre vägglampor ute efter solnedgång/ uppgång. Om jag vill använda Domoticz på en Raspberry pi, vad är då bäst ihop med den, Razberry, Aeon Labs - Z-Stick (Gen 5) eller Z-Wave.Me - UZB?
Frågan är hur många som testa så många system så att frågan kan besvaras?
Jag har testat/använt två system. Det första var Zipabox som var en katastrof. Nu kör jag Domotocz på en Raspberry PI 3 med en Aeotec Z-Stick Gen.5. Har ett 40-tal Z-Wave enheter och det krånglar aldrig. En och annan enhet har jag fått byta ut men servern bara går.

Stickan kommunicerar perfekt hos mig. Men det finns inlägg om att Razberry med metallskal kommunicerar dåligt och man beskriver olika försök att skapa antenn.

Här är ett sådant inlägg: #5085 i "Z-wave in da haus - Hemautomation".

Hoppas detta var till någon vägledning.
//Henry
 
Redigerat:
Det lutar nog mest mot en sån Aeotec Z-Stick Gen.5 och då kommer jag nog prova med att köra Domoticz från datorn till att börja med. Är det något man kan förbereda med installation och inställningarna i förväg?
 
Jag kör aeon zstick 5 på en win10, du är uppe på 10 minuter... inget att förbereda annat än ladda ned programvaran och det är bäst att vänta till sista sekunden och ta senaste betan
 
leby skrev:
Jag kör aeon zstick 5 på en win10, du är uppe på 10 minuter... inget att förbereda annat än ladda ned programvaran och det är bäst att vänta till sista sekunden och ta senaste betan
Ah låter bra, kunde inte låta bli att testa och det gick fint att installera efter guiden i första inlägget här i tråden. Dock så verkar inte https fungera eller i Chrome så blir det rött och överstruken https text.
 
Det är för att den har ett självsignerat certifikat. Du borde kunna ställa in i webläsaren att du litar på siten/utgivaren?
 
Well, jag har haft alla ;)
Skulle säga att de är rätt likvärdiga.

Aotec har fördelen att man ta ut den och inkludera enheter, z.wave me har sin storlek som fördel och razpberry att det blir väldigt integrerat (om man har skal så döljs den väl)
 
Det blev Aotec som jag köpte till slut, verkar som att allt skickas idag så det kanske kommer fram imorgon om posten sköter sig. Verkade smidigt att man kunde ta med den till enheterna och lägga till dem, tänkte att den kanske har bäst antenn också när den var störst :)
 
  • Gilla
PierLar och 1 till
  • Laddar…
Så då har jag fått både Z-Stick Gen 5 och Aeon Labs DSC18103 mottagarna, har installerat en brytare och fått den att fungera. Tror att jag gjorde rätt med en grupp scen i Domoticz där jag lägger till alla mottagarna för utebelysningarna och så lägger jag in timers där för att tända vid solnedgång och släcka vid soluppgång.

Lyckades också lägga till min Netatmo väderstation så nu har jag temperaturer ute och inne mm.

Ångrar att jag inte köpte fler såna mottagare från Clas ohlson, men de hann ta slut innan jag kom på att jag kanske skulle ha satt en på eluttaget på garage väggen för att styra motorvärmaren. Som jag förstått det skall det gå att göra något där man ställer in vilken tid man ska åka. Så kan motorvärmaren startas tillräckligt mycket innan utifrån vilken temperatur det är utomhus.
 
Så gör jag, ett ganska dumt script men den kollar om det är minusgrader 2h innan jag ska till jobbet, och isf startar uttaget. Planerade att utveckla det så att den startar den vid en tid anpassad av temperaturen, men det får bli nästa säsong :)
 
@fremar
Vet inte varför du kallar Z-Wave enheterna för "mottagarna"? :) :)
Det är ju hela vitsen med Z-Wave att alla enheter är kompletta med både sändare och mottagare. Alla nätanslutna enheter är även relästationer. :)
//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.