Staffans2000
Går pumpen eller inte!
På sju år borde väl någon tänkt - vad konstigt! Pumpen har aldrig gått, men vatten, det har vi. Eller?
Det är inte så att TS försöker lura oss?
 
Hur tjuvar man en anslutning mot det kommunala, känns ju rätt spånande att knycka direkt från en huvudledning i gatan! Det är inte knyckt från nån granne, dvs efter grannens serviceventil!
 
Mystiken tätnar.

Men jag håller med, det är ju bra mysko att man bor i ett gammalt hus med egen brunn i sju år och har noll koll på vattenförsörjningen.

Jag vill se mer bilder och svar på de förslag som lämnats.
 
Chrissofsweden skrev:
Fast om det är kommunalt indraget, varför koppla det via en hydrofor?
Via? Det trycks väl in bakvägen om man kopplar in en annan försörjning och låter hydroforen vara kvar (som vi gjorde). I så fall visar manometern trycket på det kommunala vattnet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Du säger att du har vatten men systemet har ju ett visst självtryck har du låtit kranen stå öppen så det töms?
 
35 inlägg och vi har fortfarande inte fått svar på varför TS inte stängt av strömmen till pumpen:
Kommer det vatten ändå efter ett tag (med hyfsat tryck) så är det någon annan pumpkälla - annars inte.
 
TS kanske inte hänger här som vi andra gör utan loggar bara in då och då eller när man ser mail om svar i tråd om man har det aktiverat? inlägget skrev ju igår :)
 
Hur kan man ha så dålig koll. Har man egen brunn och pump så borde ni ju ha märkt det? Pumpen låter rätt mycket när den går och om strömmen går så kommer det inget vatten.
 
Tittar man på bilden visar den ett tryck på 2 bar vilket är rätt normalt för hydrofor och rött på 3 bar. Hade det varit kommunalt vatten borde ju trycket ligga på 6 bar (eller ev. 4) men bra mycket över 2...

Har hydroforen varit urkopplad i 7 år skulle den definitivt inte ha hållit trycket så bra tycker jag...
 
Andy78 skrev:
TS kanske inte hänger här som vi andra gör utan loggar bara in då och då ...
Tänkte inte på det ;) Trodde alla loggade in 10 ggr om dagen till BH
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Tänkte inte på det ;) Trodde alla loggade in 10 ggr om dagen till BH

10ggr räcker inte.
 
  • Gilla
shomakie och 2 till
  • Laddar…
Mellanskillnaden mellan inkoppling av enbart avlopp och både avlopp och vatten är högst troligt inte 150 tkr utan kostnaden för installlation av båda. Nu skiljer sig taxorna åt mellan kommunerna, men vi är på väg att bli inkopplade vilket kommer kosta 170 tkr, jag tror att det skulle blivit 20-40 tkr billigare om vi skippat vattnet. Så det är troligen betydligt billigare att betala den anslutningsavgiften än att borra egen brunn. Dessutom har ni ju en egen brunn, vad är det för fel på den?
 
Staffans2000
Malin Bergkvist skrev:
Jo den är ju ganska given! Jag om formulerar mig: "Har vi ett hus som är olovligt inkopplat på kommunalt vatten utan att kommunen vet om det och utan att vi betalar för det?"
Bingo?
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Ojsan! Det är som någon skrev, jag har inte sett att någon svarat:surprised:
Men i lördags spolade vi iaf vatten för glada livet, och mätaren på hydrofonen rörde sig inte en millimeter och inte heller gick någon pump igång. Så nu räknar vi med att vårat vatten är på den olagliga sidan.

Men vem tusan kan man vända sig till för att reda ut den här röran? Antar en jurist för att bena ur vem som är ansvarig och ska betala. Kommunen kommer man väl inte heller ifrån att prata med. Men sen då?

Våran kommun slog fast för ett par veckor sedan att inkopplingsavgiften för vatten ska vara oförändrad sen tidigare år och ligga på fantastiska 148 500kr (jippi). Vi gissar att anledningen till att dom började tjuva vatten var pga att brunnen inte höll måttet längre. Men det kanske är vi som är onödigt pessimistiska just nu, så den får vi väl ta prover på när det är dags.

Såhär i efterhand kan man kanske uppfattas som en aning naiv i sin inställning till vattenförsörjningen i huset. Men fasiken. Varken jag eller maken har bott i hus med eget vatten, och när säljaren skriver på papper att det inte finns någonting att anmärka på det så trodde man tyvärr bara att det var att tuta och köra. Vi inser att vatten är kunskapsmässigt en stor vit fläck för oss.
Kan dom inte starta ett nytt ämne i skolan "Husägande A-Ö"!
 
Grattis, att ha kommunalt VA är alla gånger bättre än motsatsen. Särskilt när det är strömavbrott.

Den stora kostnaden har ni säkert betalt för att ansluta avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.