De som väljer att ansluta sig till komunalt vatten där jag bor, ser fram mot en anslutningskostnad enbart för vatten, alla har redan avloppet, på ca 120 000:-, sedan tillkommer mätare, inkoppling av vatten och grävning fram till fastighet, mellan 135 000 och 150 000:- (enbart för kompletteringen), kostar det att ansluta sig hos oss.
Jag vet att det kostar olika i olika delar av landet, nu var det de uppgifter som det kostar i vårat område som jag använde mig av, om det är billigare där ts bor så är det bara att gratulera. Vi slapp undan med en mindre summa eftersom kommunen glömt bort att vi flera år tidigare önskat koppla in oss.

Sedan förespråkar jag inte att koppla in sig på det kommunala nätet, det är bättre att prova med den egna brunnen först, vad jag menar, men inte framgick i tidigare inlägg är att om en konsument inte vet att den är konsument så frias den ofta i liknande fall, men då behöver man kontakta kommunen och begära antingen att vattnet slutar komma från det kommunala nätet eller betala de avgifter det kostar om man vill undvika rättstvister.

Mvh P-A
 
Staffan2000 skrev:
Jag kan inte släppa detta med att man kan bo i ett hus i sju år utan att för ett ögonblick fundera över att "det gamla liket i källaren" aldrig är igång. När huset besiktigades innan köpet, var det ingen som kollade pumpen och brunnen, då rent dricksvatten är en vital del vid ett husköp? Hostade ni verkligen upp en rejäl summa pengar utan någon som helst form av besiktning!!! Ohhh. -vilket gulligt hus! -och titta där finns en vindflöjel och ett solur. Det köper vi! Ännu en gång. Är det möjligt? Räkna med att kommunen definitivt inte "går på den lätte".

För mig låter det lika sannolikt som att tro att TV-programmet "Lyxfällan" är på riktigt.

Staffan

P.S.
Får ni några elräkningar?
Vad är det som är konstigt med att inte besiktiga?
Jag övervägde inte en sekund att ta in besiktningsman när jag köpte, om jag byter boende finns inte en chans att jag tar besiktningsman då heller
 
Vi bor i ett litet samhälla utanför en stor stad där vi är 10st som har en gemensam brunn. Jag är ansvarig för pump och filter på anläggningen. Har TS aldrig tänkt på filterbyte för anläggningen? Eller har inte alla filter vid egna brunnar?
 
Nej, det är långt ifrån alla enskilda brunnar som har filter.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Staffans2000
Fjojtmehmet skrev:
Vad är det som är konstigt med att inte besiktiga?
Jag övervägde inte en sekund att ta in besiktningsman när jag köpte, om jag byter boende finns inte en chans att jag tar besiktningsman då heller
Besiktiga ja. Inte besiktningsman!
När du köper hus, bilar, godis och kanske en galant dam. Besiktigar du då inte "varan" innan köp på egen hand?



Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Besiktiga ja. Inte besiktningsman!
När du köper hus, bilar, godis och kanske en galant dam. Besiktigar du då inte "varan" innan köp på egen hand?



Staffan
Då är jag med på hur du menar (y)
 
Tänkte att ni kan ju få upplösningen nu när det äntligen är klart!

Pratade med villaägarnas jurist som förklarade att det var ett "faktiskt fel" och inget "dolt fel" och att vi skulle reklamera till föregående ägare. Så vi skickade ett rekommnderat brev till förra ägaren där vi förklarade vad vi hittat och frågade om dom hade något förslag på hur vi skulle lösa det hela. Vi kom överens om att vi skulle kontakta kommunen och sen ta det därifrån.

Kommunen kom ut och tittade på vårat kaos och konstaterade att det är ju ingen rolig situation vi satt i. Dom kollade även så att avstängningskranen ute i gatan fungerade. Det gjorde den ju såklart inte så den skulle dom komma ut byta ut så fort dom möjligt. Detta var i September.

I december hade kommunen fortfarande inte bytt avstängningskranen då dom väntade på ok från trafikverket(?) att få gräva upp gatan.
Men så rasade vårt avlopp in. Och vad låg nedgrävt med avloppet, jo vattenledningen. Ingen ville ta i avloppet utan att kunna stänga av vattnet. Två veckor senare hade kommunen bytt kranen och vi hade även nydraget avlopp! Några dagar innan jul hade rörmokaren varit här och kopplat och även kommunen satt dit en vattenmätare.

Vi delade på räkningen från rörmokaren med föregående ägaren, det var bara ett par tusen så mest symboliskt.
Kommunen var supershysta och skulle bara börja ta betalt som vanligt för vattnet.
Så skönt att ha allting löst nu. Slutet gott, allting gott.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 15 till
  • Laddar…
Ingen anslutningsavgift?
 
Nope! Jag vet inte om det var för att allting var förberett och framdraget sen innan eller om dom bara sympatiserade med oss och va schsta! Kände inte för att ifrågasätta utan det var bara att tacka och ta emot.

Kan tillägga också att när dom grävde avloppet så såg vi att slangen som gick ut genom ytterväggen från hydrofonen till brunnen var avgrävd och borttagen. Förmodligen gjordes det när dom dränerade för ett antal år sen...
 
Jag måste säga att ni har en osannolik tur. Köp en trisslott! :)
 
Även om ni haft enskilt vatten skulle ni debiterats för avloppet. Avloppet är normalt dyrare än vattnet. Så komunen kan inte ha varit medveten om anslutningen till avloppet heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Även om ni haft enskilt vatten skulle ni debiterats för avloppet. Avloppet är normalt dyrare än vattnet. Så komunen kan inte ha varit medveten om anslutningen till avloppet heller.
Avloppet var aldrig enskilt utan det har alltid varit kommunalt.
Förmodligen i samband med att dom drog avloppet så drog dom fram och förberedde för vattnet också men valde att köra eget istället iaf. Kommunen trodde i början att vi hade kommunalt vatten också eftersom det fanns indraget.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag måste säga att ni har en osannolik tur. Köp en trisslott! :)
Det kan jag verkligen hålla med om! Det har varit många sömnlösa nätter över hur det skulle lösa sig kan jag säga! Är otroligt tacksam över hur kommun skött det hela.

Vann 100kr på en triss innan jul:crysmile:
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
I de fall där man har kombinationen enskilt vatten och kommunalt avlopp så har man en vattenmätarebich betalar nästan lika mycket flr förbrukningen som om det vore kommunalt. Det är en ovanlig kombination eftersom det normaltsett är lättare att dra vatten än avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.