hsd
Jag TROR att Kommunen blir glad om en husägare själv meddelar felaktigheten och reder ut hur inkopplingen skett, kan vara så att vatten drogs in samtidigt med avloppet och tidigare ägaren helt enkelt öppnat servisventilen vilket i sådana fall kan innebära ett åtal gentemot denne
Vill TS samtidigt fortsätta vara ansluten monteras förmodligen bara en vattenmätare och debiteringen förändras till VA
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Nja, tre år är om man fakturerat något man känt till. I det här fallet visste ju inte kommunen om det, så då är det preskriptionstiden för brottet, alltså det olovliga nyttjandet som gäller. Skulle tippa på fem år. I värsta fall tio. Dock som längst så länge det är TS som haft huset. Det är person och inte fastighet som är betalningsskyldig, så vad som hände innan dess borde inte spelanågon roll.
 
Det är inte säkert att eget vatten slutar komma bara för att strömmen slås av. I vårt fall så har vi enskilt vatten och avlopp gemensamt med grannen. Brunnar och all utrustning står hos grannen men ägs av en gemensamfällighet som ägs av fastigheterna (termen kanske inte är helt korrekt). Slår vi av huvudströmbrytaren fortsätter vattnet komma precis som vid kommunalt vatten.
Hade jag varit er så hade börjat med att prata med grannen. Ni kanske har en liknande lösning. Är det isf gjort korrekt så finns det dokumenterat hos lantmäteriet.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Varför gräva i historien?
Anmäl att ni vill koppla in kommunalt vatten från den första mars i år.

Eller är det för rättshaveristiskt?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Problemet är när kommunen kommer dit och ser att, dels servicen är öppnad i "gatan", dels ser att allt är inkopplat redan, så kommer de inte bli glada.
Vi fick inte röra något förens kommunen varit här och godkänt vart vi ville ha mätaren. Då hade ändå slangen vart i källaren i nästan 35år.
Sedan fick VVS börja med deras arbete, sedan kom kommunen tillbaka och kopplade in mätaren och satte sedan på vattnet..
 
Om du känner dig otrygg med att ringa den egna kommunen så ring grannkommunen och säg att du är spekulant på ett hus med enskild vatten där du misstänker att kommunalt ändå är inkopplat, och fråga hur de skulle hantera saken, vad det skulle kosta dig etc. Då får du lite bättre koll på läget i alla fall.
 
Ja, och att fråga sin egen kommuns VA-enhet om regler för anslutning borde väl inte vara så farligt.
Dessutom tror jag att de flesta kommuner inte sätter en fot innanför dörren hos sina kunder,
utan överlåter sådant åt ackrediterade vvs-firmor och rörmokare.
Men hanteringen skiljer sig nog från kommun till kommun.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Nötegårdsgubben skrev:
Nja, tre år är om man fakturerat något man känt till. I det här fallet visste ju inte kommunen om det, så då är det preskriptionstiden för brottet, alltså det olovliga nyttjandet som gäller. Skulle tippa på fem år. I värsta fall tio. Dock som längst så länge det är TS som haft huset. Det är person och inte fastighet som är betalningsskyldig, så vad som hände innan dess borde inte spelanågon roll.
De undrar jag.... mina föräldrar bytte elavtal vid installation av värmepump och blev inte fakturerade på minst 6 - 7 år, då kom en faktura på 3 års elanvändning
 
10 års preskription gäller för VA. Hittade någon dom på det för ett tag sedan.
 
P
Det här var en intressant tråd...
Men dolt fel kan vi väl helt plocka bort ur diskutionen.. För dold är ju inte pumpen speciellt mycket och den går att kontrollera utan större problem. Sen att man har sagt något annat i prospektet kan man fundera på.. Men vi har detta med undersökningsplikten...

Sen kan man fundera på vem som har grävt ner slangen till gatan och sen också kopplat in sig på stamledning. Att göra en sån sak kräver sin kunskap + tillgång till att stänga av stamledningen.
Eller... Är det så att man faktiskt anslöt sig fysiskt när det en gång itiden grävdes men valde sen att inte "köpa" vattnet utan en dag ändå koppla in sig...

Avloppet är sen en annan historia..
Är TS ansluten till kommunala avloppet? För någon avloppsbrunn har det inte nämnts i tråden.
Brukar ju vara så att om man har kommunaltavlopp men eget vatten så vill ju kommunen veta iallafall hur mycket vatten man förbrukar för att veta hur mycket avloppsvatten man släpper ut för att kunna fakturera detta...
Om privat avlopp så kan man fundera på var det tar vägen.. Finns det någon brunn som töms ibland?
Det kan vara så illa att om det inte är ett ok avlopp så kommer kommunen även kräva att detta fixas på något sätt... => mera kostnader......

Så fråga till TS får ni någon som helst faktura från kommunen?
 
hsd
Det står enskilt vatten och kommunalt avlopp.
 
Tror ts driver med oss.. inge intresse vid hus visningen innan ni köpte? Jag hade kollat upp detta vid husköp, nu vet jag inte hur en egen brunn ser ut men antagligen inte osynlig?
 
Läge att bygga pool och eget vattenkraftverk kanske?
 
Jag är ganska säker på att det är ett dolt fel. Står det enskilt vatten och det står en hydrofor och pump i källaren så förväntas man inte leta rätt på nedgrävda rör för att se att dom inte går till kommunens nät. Däremot tycker jag man borde ha märkt tidigare än efter 7 år att pumpen aldrig startar...
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben skrev:
Nja, tre år är om man fakturerat något man känt till. I det här fallet visste ju inte kommunen om det, så då är det preskriptionstiden för brottet, alltså det olovliga nyttjandet som gäller. Skulle tippa på fem år. I värsta fall tio. Dock som längst så länge det är TS som haft huset. Det är person och inte fastighet som är betalningsskyldig, så vad som hände innan dess borde inte spela någon roll.
nino skrev:
De undrar jag.... mina föräldrar bytte elavtal vid installation av värmepump och blev inte fakturerade på minst 6 - 7 år, då kom en faktura på 3 års elanvändning
Som sagt, har man ett avtal med leverantören är det tre års preskriptionstid enligt konsumentköplagen. Det gäller dock inte i det här fallet då det inte finns något avtal. Här handlar det om ett brott där TS (eventuellt) olovligen tar vatten från det kommunala vattenledningsnätet. Stöld alltså, enkelt uttryckt. Då har istället leverantören rätt till skadestånd av TS. Och skadestånd preskriberas normalt sett efter tio år. Och så kan vi väl anta att skadeståndet sätts enligt någon schablon, låt oss säga 150 % av normal förbrukning.

TS riskerar alltså att vara skyldig leverantören sju års vattentaxa gånger 1,5 plus inkopplingsavgiften. Skulle TS vänta mer än tre år med att bekänna sin (eventuella) olovliga inkoppling finns det möjligen pengar att tjäna på att äldre avgifter börjar preskriberas, men har båda i hushållet redan begynnande magsår pga. det här är det kanske inget att rekommendera. Och då finns ju helt plötsligt också ett uppsåt annat än försumlighet att behöva ljuga om.

Sen är det möjligt att det finns förmildrande omständigheter, självrättelse är inom exempelvis skatterätten en sådan. Surt riskerar det hur som helst att bli, för även om det inte är TS som gjort fel från början är det nog rimligt att hävda att TS rimligen borde känt till om det var kommunalt vatten eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.