Tack!

Vad gör den bättre? :)
 
Den du köpt tycker jag har för långt från handtag till tänder vilket jag tycker ger sämre kontroll. Avsaknaden av rygg gör den mer flimsig och svårare att hålla linje än en med rygg.

Användningsområdena är ju något olika men för det jag använder japansåg (såga ut laxstjärtar och annat finlir) tycker jag ryggvarianten ger betydligt mer kontroll.
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag kan åtminstone jämföra med den skoveljordborr jag använde förra året. Tog två veckor att borra för plintar till vedboden.....nu ska jag borra i samma jord så jmf är enkel. Återkommer.
Hrrrrrrmmm.... :)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Ok, jag har faktiskt tagit lite kort för en testrapport.....
 
Hehe. Man kommer inte undan om man lovat något :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ola C skrev:
Den du köpt tycker jag har för långt från handtag till tänder vilket jag tycker ger sämre kontroll. Avsaknaden av rygg gör den mer flimsig och svårare att hålla linje än en med rygg.

Användningsområdena är ju något olika men för det jag använder japansåg (såga ut laxstjärtar och annat finlir) tycker jag ryggvarianten ger betydligt mer kontroll.
Ska man såga laxstärtar så är nog ryggvarianten bättre, jag har både den som Ola länkar till och den "rygglöse "
http://m.clasohlson.com/se/Kap--och-klyvsåg-Gyokucho-Razorsaw/30-7168
Den "rygglöse" är en fantastisk allroundsåg, jag har bla använt den för att gera lister i en egentillverkad gerlåda, bladet är ju bara 0,45 mm så en köpt gerlåda är oanvändbar. Sågen har en kapsida och en klyvsida, att klyva tex råspont är som att såga kartong med en fogsvans!
 
E
Jag har också en sån japansåg från classe. Helt suverän till mindre trästycken, Dock skulle jag vilja ha en klyvtandad fogsvans för rena klyvningsarbeten. Någon som har något tips?
 
Gamla stora fogsvansar finns på många loppmarknader för 10-50 kronor. Mer än 50 kronor skall man inte betala. Sandviks Jernverksaktiebolag och Stridsberg&Björk och Henry Disston&sons och Atkins och Spear&Jackson är några bra märken som brukar dyka upp men det finns många fler.
Amerikanska Warranted Superrior brukar vara andrasortering från Disston eller Atkins eller Bishop och sannolikheten är stor att en sådan såg är bra kvalitet ändå även om kanske var femte verkligen är märkbart sämre kvalitet.

Om du hittar en med 26 eller 28 tums blad så ´är de bättre än de vanliga 24tummarna.

Sedan är det bara att putsa bort rosten och skränka och fila och så har du en helt oslagbar fogsvans!
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
E
heimlaga skrev:
Gamla stora fogsvansar finns på många loppmarknader för 10-50 kronor. Mer än 50 kronor skall man inte betala. Sandviks Jernverksaktiebolag och Stridsberg&Björk och Henry Disston&sons och Atkins och Spear&Jackson är några bra märken som brukar dyka upp men det finns många fler.
Amerikanska Warranted Superrior brukar vara andrasortering från Disston eller Atkins eller Bishop och sannolikheten är stor att en sådan såg är bra kvalitet ändå även om kanske var femte verkligen är märkbart sämre kvalitet.

Om du hittar en med 26 eller 28 tums blad så ´är de bättre än de vanliga 24tummarna.

Sedan är det bara att putsa bort rosten och skränka och fila och så har du en helt oslagbar fogsvans!
Jag har varit runt på loppisar under hösten när jag varit föräldraledig, och hållt utkik efter alla sorters äldre verktyg, men jag tror fan det börjar bli hårdvaluta nu när de äldre verktygen börjar bli så pass gamla att folk hänger och ställer upp de som prydnadssaker.
 
Emil_K skrev:
Jag har varit runt på loppisar under hösten när jag varit föräldraledig, och hållt utkik efter alla sorters äldre verktyg, men jag tror fan det börjar bli hårdvaluta nu när de äldre verktygen börjar bli så pass gamla att folk hänger och ställer upp de som prydnadssaker.
Det var ju synd...... vad jag vet så finns det bara två tillverkare av 26 och 28 tums fogsvansar i dag. Thomas Flinn i Sheffield och Wentzloff&sons i USA.
Av de två är det bara Thomas Flinn som har någotsånär rimliga priser.
 
Redigerat:
Emil_K skrev:
Jag har varit runt på loppisar under hösten när jag varit föräldraledig, och hållt utkik efter alla sorters äldre verktyg, men jag tror fan det börjar bli hårdvaluta nu när de äldre verktygen börjar bli så pass gamla att folk hänger och ställer upp de som prydnadssaker.
Har precis samma erfarenhet, det är väldigt svårt att hitta gamla verktyg på loppisar, åtminstone i Stockholmsregionen och på Gotland där jag har kollat.
 
P
Fyndade en Hultafors MST 180 för 1443 :-
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
nanowire skrev:
En gåva från KnockOnWood (tack!) samt nya gångtappar i M35-legering från aliexpress. Väldigt sugen att prova hur den kombinationen fungerar jmf med Lidl&5:56 :)
...
Byt bara en variabel i taget, annars vet du inte var problemet ligger/låg.
Dvs
1) Lidl - 5:56
2) Lidl - RTD
3) AliExpress - 5:56
4) AliExpress - RTD

Jag sätter ett par halkbroddar på att det är smörj/skärvätskan som är katten bland hermelinerna :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.