T
Jag och min sambo bor i ett Mockfjärds elementhus från 1962 och är nu i färd med att renovera badrummet.
Vi håller på och tar in offerter och planerar för det stundande projektet.

Ni som känner till Mockfjärdshusen vet också om att golven saknar bjälklag, det är här min frågeställning kommer in.
Eftersom husen är så speciella litar jag inte på att vilken firma som helst förstår sig på hur man renoverar dessa hus på bästa sätt.
Jag har sökt och letat efter andra som renoverat sina badrum i liknande hus men har inte lyckats hitta någon som visat hur de bytt golvbrunnar och avloppsstammar, det enda jag hittat är bilder på golv färdiga med golvspån, men inte hur det är gjort under.

Så kan någon beskriva hur ni gjort när ni bytt gjutjärnsstammarna som ligger i golvet och fäst in nya golvbrunnen, avloppsrör och avluftning mm för ett stabilt golv?

Att kapa upp golvet och bygga ett nytt "konventionellt" bjälklag känns vanskligt då de lådor som golvet i badrummet består av också sträcker sig utanför badrummet och är golvet i hallen utanför.

Tacksam för svar :)
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Utan att veta, så skulle jag kunna tänka mig att riva befintligt golv, byta det som ska bytas och sedan bygga upp golvet på samma sätt igen.

Jag antar att befinligt badrumsgolv delar golvspån med omgivande rum? Om ja, då får man kapa skivorna utmed badrummets väggar.

Om de befintliga golvmodulerna har burit upp befintliga väggar och golv, så lär de även hålla för ditt nya badrum.
 
T
nej det är inte så golven i mockfjärdshus är uppbyggda.

det fins inga skivmaterial i golvet, heller inga bärande reglar eller bjälklag som kan supporta golvet i anliggande rum om man tar bort det i badrummet helt.
Golvet består av element, dvs mindre sektioner bestående av 2 st brädor som över och undersida, i regionen 3-4m långa, med vertikalt stående masonitskivor limmade som skjuvelement så det bildar en låda, lådan är sedan fylld med packad kutterspån.
Dessa element byggs sedan huset av som legobitar.
Kapar man den övre plankan så försvinner all bärighet i golvet.
Dvs kapar jag bort golvet i badrummet försvinner bärigheten i hallens golv.
Samtliga väggar står på golvet.

Här är bilder på hur dessa lådor ser ut:
Två personer bygger med lådor av brädor och masonitskivor, illustration av Mockfjärdshusets golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion av ellementgolv med träbrädor och masonitskivor i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och alla väggar är uppbyggda på samma sätt
Montering av prefabricerade golvlådor av trä på byggarbetsplats med två arbetare och en hund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RSRC och 2 till
  • Laddar…
Vi gjorde om vårt badrum 2015 i ett mockfjärdshus från 68.
Utgångsläget var ett bjälklag av de typiska mockfjärdselementen av spontat plank med spån och lite stående masonit emellan. Ovanpå detta låg några klena reglar som var injusterade för att skapa fallet. Mellan reglarna låg det cellplast och ovanpå detta golvspån och en trekantslist i golv-vägg vinkeln och till sist en limmad våtrumsmatta. Rivning av hela badrummet var gjort på en eftermiddag :p
Bjälklaget kände stabilt och hade ingen märkbar svikt som ibland finns i dessa hus. Vi valde därför att göra så absolut lite inverkan på golvet som det bara går. Elementen lämnades orörda.
Längs ena väggen låg den gamla stammen i gjutjärn och där hade man alltså sågat upp i elementen redan vid produktionen. "bara" att lyfta på locket och lyfta ur den gamla stammen och lägga i ny stam till handfat och toalett.
Golvbrunnen till duschen fick ny placering tvärs över rummet. Som tur var för oss så hade vi matkällaren rakt under så avloppet till duschen drogs rakt ner och sedan utanpåliggande i källartaket. Entreprenören fick ok att göra enstaka hål i golvelementen med att börja bryta upp några större delar var big nono från oss. På golvelementen skruvades sedan ett lager golvspån och sedan fästplattan till brunnen. PÅ detta en omgång elvärme och flytspackel innan tätskikt och klinker lades.
Alla nya vattenrör fördelades nere i källaren och förlades i källartaket och drogs upp så att de kom upp på rätt stället i innerväggar och i schaktet bakom inbyggnadstoaletten, allt för att så långt det går undvika att bryta upp golvelementen.
Nackdelen med att göra på det sätt vi gjorde det är såklart att det blir en ganska stor höjdskillnad mellan badrumsgolvet och hallgolvet, precis som det var i originalbadrummet.
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
Oj, det var ett plockepinn av den högre skolan! :)

Och perfekt att Stuff dök upp i tråden, kanske även finns bilder på det som Thullen inte hittat på nätet?
Tips: dokumentera bygget så kan andra med liknande modulhus hitta denna tråden.
 
T
tack så jättemycket för input!

Har ni högre golv badrummet? hos oss ligger hallgolvet och badrumsgolvet i nivå med varandra.

Du säger ni satte golvbrunnen i andra änden av rummet i golvspånet, räcker det? är spånet i sig tillräckligt stabilt?
Ser när folk sätter golvbrunnen i bjälklaget så är det oerhört stumt monterat med grova reglar och kottlingar osv det är därför jag undrar.
Vårt golv käns också stumt och verkar ha klarat sig bra under alla år så därför vill jag också undvika att riva upp lådorna om det inte behövs.

Reglade ni ut väggarna något för att dra vatten eller kunde ni fälla in vattenrör i befintliga väggelement?
Vi har samma tankebana som er med att fördela vattnet i tvättstugan som är rakt under.

Du råkar inte ha lite bilder från eran renovering?

Hade gärna börjat riva badrummet redan nu bara för att få en klarare bild av hur allt hänger ihop men då står vi helt utan toalett lite för tidigt heh
 
T
least skrev:
Oj, det var ett plockepinn av den högre skolan! :)

Och perfekt att Stuff dök upp i tråden, kanske även finns bilder på det som Thullen inte hittat på nätet?
Tips: dokumentera bygget så kan andra med liknande modulhus hitta denna tråden.
Ja jag ska verkligen dokumentera detta noggrannt när vi väl sätter igång, mycket för min egen skull också :)

Jag har en hel pärm med originalritningar på huset och dessa moduler (dock ej specifika detaljritningar för just vårt hus, tex hur lådorna är placerade i detalj) som jag tänkt scanna in just då jag tror många kan ha nytta av det.
 
  • Gilla
least
  • Laddar…
Thullen skrev:
tack så jättemycket för input!

Har ni högre golv badrummet? hos oss ligger hallgolvet och badrumsgolvet i nivå med varandra.

Du säger ni satte golvbrunnen i andra änden av rummet i golvspånet, räcker det? är spånet i sig tillräckligt stabilt?
Ser när folk sätter golvbrunnen i bjälklaget så är det oerhört stumt monterat med grova reglar och kottlingar osv det är därför jag undrar.
Vårt golv käns också stumt och verkar ha klarat sig bra under alla år så därför vill jag också undvika att riva upp lådorna om det inte behövs.

Reglade ni ut väggarna något för att dra vatten eller kunde ni fälla in vattenrör i befintliga väggelement?
Vi har samma tankebana som er med att fördela vattnet i tvättstugan som är rakt under.

Du råkar inte ha lite bilder från eran renovering?

Hade gärna börjat riva badrummet redan nu bara för att få en klarare bild av hur allt hänger ihop men då står vi helt utan toalett lite för tidigt heh
Ja hos oss låg elementen i nivå med hallgolvet och sedan ovan nämnda konstruktion ovanpå. Åtminstone 7cm höjdskillnad, 5cm cellplast+2cm spån om jag minns rätt.
urtaget i golvelementen för golvbrunnen var så pass tight så att även elementen kring brunnen bidrog till stödet. Kändes stabilt och var enligt hantverkaren fullt tillräckligt.
Vi fällde in vattenrör i befintliga väggelement till duschblandaren och till handdukstorken. Därefter sattes gips direkt på elementen utan några reglar emellan. Vill man förstärka ytterligare kan man säkert dra på ett lager plyfa innan man gipsar men hus oss var det så stumt så det bedömde hantverkaren som överkurs. I ett av hörnen fanns från början ett schakt/låda som inrymde ventilationsrör, ett inbyggnadsskåp och avloppsanslutning till toan. Detta revs och byggdes upp på nytt med en inbyggnadstoalett och inrymde då också matning av vatten fram till handfatet.

Massa bilder finns mer tyvärr inte sparat i någon vettig struktur. Fotat med flera olika telefoner som dessutom har tömts och bytts ut i omgångar så jag måste få rota lite och återkomma. Påminn mig gärna :)
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
T
Tackar!
Låter som lite detaljer skiljer våra badrum men ändå lika i grunden :)
Skulle du springa på lite bilder så dela gärna med dig :)
 
Vi renoverade och byggde ut badrummet i vårt Mockfjärdshus från -65 för några år sedan.
Det är ett enplanshus med källare där det ligger en matkällare/förråd under badrummet. Just i själva badrummet var det ett vanligt bjälklag med reglar. I hallen utanför samt rummet bredvid var det dock samma bjälklag som i resten av huset, dvs kassetter/element. De olika bjälklagstyperna möts över och vilar på källarväggarna som går under.

Renovering av badrumsgolv med nytt bjälklag och isolering, synligt avloppsrör och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat badrum med nytt bjälklag och exponerade rör nära en gul dammsugare och en hög isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det genomfördes en renovering på 90-talet där man flyttade avloppet (syns på bilden).
Funderade först på om man i samband med denna ändrade bjälklaget men många saker pekar på att det har varit så här från början.

Vi plockade bort det gamla bjälklaget helt, samt en del av kassetterna från rummet bredvid och byggde ett nytt kraftigare bjälklag istället.

Nykonstruerat bjälklag med rör och avlopp under renoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat bjälklag med nya reglar och kraftigare konstruktion i ett badrumsrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
teboy
  • Laddar…
T
Intressant!
skiv-lösningen trode inte jag kom förän på 70-talets mockfjärdshus, men även då som dessa lådor.
Vi har tvättstugan under vårt badrum, men tvättstugan sträcker sig även under köket, och det är exakt likadant tak i hela tvättstugan så jag förutsätter att det är samma typ av lådor hela vägen.
 
Härligt med lite bilder både dom gamla och nya! Jag har alltid tänkt att väggarna står uppe på golvelementen men så verkar fallet inte vara enligt @thullen bilder. Tolkar jag det rätt?
 
Sammy_j skrev:
Härligt med lite bilder både dom gamla och nya! Jag har alltid tänkt att väggarna står uppe på golvelementen men så verkar fallet inte vara enligt @thullen bilder. Tolkar jag det rätt?
Svårt att se men på den sista bilden ser det ut som att elementen för yttervägg har en trappstegsform i nederkant så de delvis står uppepå och delvis smiter ner med fasaden framför golvelementen. På samma bild ser man att väggelementen står på nån form av balk som ligger tvärs golvelementen. Denna ser ut att vara av 4st 45x45 med någonting emellan (masonit?) vilket känns isf lite klent. Jag tror att den inre lagret av elementet står innanför den hålade regeln och vilar på golvelementet där. Om jag minns rätt så har de sedan slagit in stora träpluggar från insidan genom inre delen av elementet och in i den hålade regeln så att hela huset "nitas" ihop
 
Här är några bilder på väggelementen från när jag rev väggarna runt badrummet, kanske kan vara till nytta.

Det här är två element med ena sidan bortplockad.
Öppen vägg visar isolerade väggelement utan spån och veckad papp mellan dem, med takregel och bultar i taket ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det svarta mellan elementen är någon sorts veckad papp.
Vy av öppna väggelement med avlägsnat ytskikt, exponerande veckad papp och reglar i tak, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elementen på bilden ovan fast tömda på spån. Här ser man också regeln i taket som dessa fästs i.
Takregeln sitter fäst med långa bultar i takbjälklaget som också det består av element.
Tomma väggelement med synlig takregel och veckad papp mellan elementen vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Tack för bilderna!

Jag grävde fram lite originalritningar, dels på vägg och golvelementen, samt den lilla skiss jag har på hur avloppet till badrummet ser ut i tvärsnitt, dock har inte jag någon upphöjning där badkaret en gång stått som bilden visar, i övrigt är det lika :)

Originalritning med tekniska skisser av vägg- och golvelement med märkningar för en byggplan från april 1960.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla arkitektoniska ritningar av byggelement, inkluderande tvärsnitt av golv, vägg och avlopp som dateras tillbaka till 1960.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla tekniska ritningar av vägg- och golvelement med måttangivelser, märkta "Kap. G Standard element" från april 1960.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Originalritningar av vägg- och golvelement samt en tvärsnittsritning av avloppet till ett badrum, daterad 2 april 1960.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit ritning från 1960 med snitt av vägg- och bjälklag, inklusive detaljer för tak, isolering och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Originalritning av badrum i tvärsnitt med märkningar av sanitetsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chr3 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.