Okej får pröva det, tack

Nu är det fixat och dörren är på plats. Fick ta 7x20 och sänka höjden med gipsskiva. En skickar vi känner sa att man lika gärna kunde ta 7x21 och göra öppningen större, lika mycket jobb. Hur gör man det? Att sänka var lätt, bara fästa en regel på den befintliga och sedan gips men hur gör man öppningen större?

Danii KD skrev:
Nu är det fixat och dörren är på plats. Fick ta 7x20 och sänka höjden med gipsskiva. En skickar vi känner sa att man lika gärna kunde ta 7x21 och göra öppningen större, lika mycket jobb. Hur gör man det? Att sänka var lätt, bara fästa en regel på den befintliga och sedan gips men hur gör man öppningen större?
Man sågar bort den befintliga regeln som sitter för lågt och sätter dit en ny högre upp i dörrhålet.:)

Okej, sätter man skruven snett in genom den nya regeln till den lodrätta då?

Får se hur vi gör. Det är 6 dörrar i den gången, risk att det ser konstigt ut nu när vi sänkt en av dom :p

Hej igen,

Det har gått bra med dörrbytet men nu har jag kommit till första badrummet och det är lite annorlunda. Jag har ju kört 21 på höjden av karmarna och alltså gjort hålet lite högre. Men hur gör jag nu i badrummet eftersom det är kakel på ena sidan? Jag menar det är ju inte lika lätt att såga bort kakel som gips. Sen är badrumsgolvet upphöjt, måste jag då såga karmsidorna längst ner för att trycka in de (typ falsa dem)?

Jag kommer måla badrumsdörrarna för har förstått att man annars förstör tätskiktet. Hur som helst söker lite tips. Jag har blivit bättre efter alla byten men tycker fortfarande det är knepigt att få karmen perfekt med dörren.

Jag fäster först sidan med gångjärnen,i lod. Fäster sedan dörren och försöker få andra karmsidan att följa dörren men det blir inte alltid perfekt. Hur gör ni?

BirgitS
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.