Halloj folkens!

Tänkte visa hur jag går till väga för att byta stammar.
Stammarna på övre plan är redan utbytta och nu är det dags för källaren.
Lilla toaletten är iofs kvar men det är nytt fram till den.

Det är absolut inget fel eller problem med mina stammar. Men då jag jobbar som betonghåltagare så passar jag på.. :cool:

Ska in en del nya stammar och stående stam för entréplanet ska flyttas.

Håll i hatten, nu åker vi!


Med mitt yrke kommer den fördelen att jag har dom rätta verktygen för att på ett eller annat sätt bearbeta betong (y)

Högfrekvenssåg av spraymodell:
Högfrekvent såg och borrutrustning på betonggolv i källare med synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar upp en mindre yta för att lokalisera stammen först, ca 30x40cm:

Betonggolv med uppritade snittlinjer och en borr för att lokalisera och bearbeta stammar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enklast att lyfta små block med borrmaskin:

Betonggolv med uppritade markeringslinjer och ett hål, en borr i förgrunden och rörledningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hilti TE-7 är en dinky toy-maskin som jag har hemma, inget som används professionellt då är den för klen. Men upp till 8mm går den fint.

Ingen gammal kexbetong här inte.. nätarmerad dessutom och var jäkligt seg att såga i.
Betongblock med mätsticka visande bearbetningen under stambyte i källare med synliga armeringsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och under lucka nummer 1 finns vadå..
Bild på ett öppnat golv i källare med synligt stamrör, omgivet av betong och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo ett vackert skitrör.. (y)
 
  • Gilla
Mikael_L och 19 till
  • Laddar…
Intressant att se hur proffsen gör, själv har jag alltid bilat fram mina.

Du som kan. Funderar på att dra om lite rör i ett betonggolv. Vad skulle det kosta per meter på ett ungefär om man ska ha dit en som dig? Ca 50 meter handlar det om.
 
Nästan omöjligt att svara på, det blir lite som hur långt är ett snöre..

Är det stora öppna ytor och väggar/detaljer som inte behöver täckas så kör man med golvsåg.

Jag gör ett sånt jobb på max 8 timmar, inklusive utbärning och bortforsling av block. Om det rör sig om max ~10cm betong.

Men är det trappor och trånga utrymmen och tjockare betong så drar tiden iväg fort.

En betonghåltagare spenderar halva arbetstiden med förberedelser och avetablering när det är mindre jobb.

Det dyra med oss är inte lönekostnaden utan slitaget på klingor och borrar, samt att utrustningen kostar en vacker slant..


En normal villa med källare i betong tar ca en vecka för två man att byta stammar i.

Dag 1-2 etablering, genomgång med utsättning, sågning, utforsling block.

Dag 3 utgrävning med robot och dragning nya stammar.

Dag 4 återfyllning massor samt förberedelse gjutning.

Dag 5 gjutning och avetablering.

Men sen finns det många orsaker som kan utöka tiden med det dubbla också.
 
  • Gilla
Marcus_L och 4 till
  • Laddar…
Hoppla!
Här blir man framflyttad på första parkett.. :D (y)

Kanske bäst att klargöra att detta är alltså ett projekt i mitt egna hus och inte ute hos kund..
Hos kunder sågar man inte provhål för att leta stammar..
Där tar man fram ritningsunderlag först, eller mer vanligt planerar en helt ny dragning.

Vi slår en kik på min tänkta planlösning i källaren:
Schematisk planlösning av en källare med markerade stammar och golvbrunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser det ut just nu:
Schematisk ritning av källarplanlösning med markeringar för stammar och golvbrunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd prick är stammen genom valv.
Grön prick är stammen ner genom platta.
Blåa är golvbrunnar.

Strecken är stammen som jag vet hur den är dragen just nu.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Perfekt tråd, ligger i startgropen själv så denna tråd ska följas!
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Håller med. Tackar trådskaparen för att denne delar med sig.
Behöver själv byta stam och jublar inte direkt.
Gjutjärnsrör i betong. Har inte ens vågat ta fram ritningar för man lär väl någon typ av anfall när man ser det.
Hoppas också mina ritningar stämmer.
 
Kör du med en bensindriven maskin inomhus? Hur ventilerar du ut avgaserna i så fall?
 
Är huset så gammalt att det har betongpipor så är mest troligt betongen lättbilad iaf (y)

Om stammarna ligger djupt så strunta i dom gamla och lägg dom nya strax under betongen och gör ett stalp på slutet där stammen går ut ur huset.
Och om plats finns så skjut in en plastpipa så långt det går så blir det enkelt att skarva när det är dags för utsida.


Sågen är elektrisk, går att köra både på trefas 16A eller vanlig 230V.

Ikväll händer det förhoppningsvis lite mer i källaren, uppdaterar då.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Ser det nu... kunde jag förstått om jag kollade noga, en slang för kylvatten och en kabel för el ser jag nu på bilden...😂
 
Angående stalp i avloppsröret:
Det är ju egentligen helt fel att göra stalp eftersom det är lätt hänt att det sätter igen vid/efter ett stalp men jag skulle också kunna tänka mig att göra det, fast med följande utförande:
Rensbrunn ovanför stalpet. Brukar oftast gå att göra i form av en ingjuten brunnsbetäckning ovan den egentliga rensbrunnen om det nu är så att lokalen inte lämpar sig för en synlig rensbrunn.
Och där den vertikala delen övergår i en horisontell del bör man ha en "mjuk" böj. Antingen en "skita-lätt-böj" som är en 90-gradersböj (egentligen är dom nog 88 grader) med stor radie, eller flera böjar med mindre vinkel efter varandra, ex vis två st 45-grader eller tre st 30-grader. Syftet med detta är att skit och papper som landar efter stalpet inte ska fastna. Dessutom blir det lättare att få igenom en rensslang om det behövs.
 
Exakt så Robban_C (y)

Slarvigt av mig att utelämna en sådan detalj..

Ofta finns rensbrunn direkt på utsidan huset, men jag brukar alltid gjuta en rensbrunn med lock på insidan också.

Sen så gör jag nästan alltid stalp med 45 graders lutning, inte vertikalt.

Har aldrig behövt åka på ett backjobb och göra om stalp som orsakar problem heller..

Det är sist på stammen så det går alltid mest vatten där (y)
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Suveränt att du delar med dig!
 
Kul med fler håltagare på forumet :)
 
Ja absolut holetaker :) vi kanske skulle starta en renodlad betonghåltagningstråd!?


Tillbaka till verkligheten så kom jag hem till två ungar utslagna i influensan :(
Så det blev inga stora framsteg ikväll.

Sågade upp ett litet inspektionshål för att orientera stammen lilte bättre:
Inspektionshål i betonggolv som avslöjar en avloppsstam och anslutande grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden längre upp när stammen syns så kan man precis ana en muff i ena hörnet, det är en 110 - 75 gren som går till golvbrunnen, och den grenen syns ganska bra här:
Inspektionshål i betong med synlig avloppsstam och gren till golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stammen fortsätter åtminstone 2 meter rakt i denna riktning, så nu vet jag vart den går ut till garaget.
Tänkte i denna etappen bara byta fram dit, blir kanske byte av den delen senare.
Golvbrunnarna i garaget ska iaf bytas.
 
Passade även på att ta en bild på en golvsåg på jobbet idag:
En liten golvsåg med 600mm klinga står på ett betonggolv framför en röd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är våran minsta golvsåg och den som används mest, framförallt vid stambyten.
Nätt liten tingest på 150 pannor..

600mm klinga ger ett maximalt sågdjup av ~230mm.

Får se om den får göra ett gästspel senare i tråden..
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.