Kan det vara ont om plats?

Note: The ER-X/ER-X-SFP/EP-R6 has more limited storage, and in some cases upgrade may fail due to not enough space. If this happens, remove the old backup image first (using "delete system image" command, see here for more details) before doing upgrade.
 
har inte gjort nåt med den än packat upp och konfat den, inte säkerhetskopierat eller bytt fw innan
 
det kan nog finnas en backup image ändå.
 
körde show system image och fick bara upp en rad running image

hur klistrar man in i cli? ctrl v funkar inte
 
Uppdaterade till 1.4.0 först och sen till 1.9.1
vet inte om det funkade pga att jag tog en tidigare uppdatering först eller om det var omstarten som gjorde det
 
Nu snurrar min AP och EdgeRouter, det var mkt pill, jag tror det hela beror på att Windows envisas med att själv fippla med brandvägg och privat/offentligt nätverk och på så sätt låsa bort användaren.

Men 2 saker irriterar mig,

1) jag brukar fjärrloggina via teamview till en burk som nu (och tidigare) står på en gammal netgear wifi extender (kablad till den) - det går plötsligt extremt segt och tappar uppkoppling. Har inte suttit så länge på maskinen utan fjärruppkoppling, men den verkar lira fint med backup och torrents...

2) Min playstation 3 hittar inte DNLA (men PnP verkar funka).

Har jag missat nåt enkelt?
 
Nu har jag 2 dagar i rad behövt starta om routern. Min samsung TV tappade internet alt anslutning (vet inte hur man ser skillnaden) + chromecast tappade internet, min dator som står kopplad till netgear wifi repeatern tappar internet. Dock verkar de inte tappat anslutningen helt. Kändes inte så stabilt, tidigare thompsonrouter har jag aldrig behövt starta om.

Det får mig att tro att jag konfigurerat något fel, för jag kan inte tänka mig, efter allt bra som sagts om Ubiquiti, det är själva routern som är buggig...

Nästa gång det händer ska jag noga kolla om ALLA enheter tappat internet, och om det är AP eller router som strular, dvs koppla mig på kabel och se om det funkar...

Några tips om vad göra? Ska jag köra wizarden igen?
 
Börjar med att kolla vad som tappar vad.

Kan du logga in på routern?
Har routern en IP adress mot Internet?
Har dina enheter fått ipadresser?
Kan du nå dina enheter från din dator? Från routern?

osvosv.
 
Jag har inte riktigt haft tid att felsöka ordentligt, nu ska jag prova att koppla ur fiber modemet och routern så alla släpper ev ip adresser...
 
Min laptop har funkat hela tiden. TVn funkade inte längre (jag har inte kollat de andra devicerna pga tidsbrist). Jag försökte reconnecta från TVns meny (samsung smart tizen med wifi). Hjälpte ej. Jag gick nu in i unifi controller (som körts på min laptop) och reconnectade först min TV, sen gick in på TVn och reconnectade den från TV menyn. Då fick den en ny IP adress och vips så funkade den igen. Om den gamla IP adressen på nåt sätt slagits av i routern, eller om felet låg i accesspunkten vet jag ju inte... Om jag nu minns rätt hade TVn (som inte heter tv utan "localhost?) IP .192.168.2.102, fick sen 39. Men i Edgetoutern så står det (efter jag reconnectat) att en Android är ansluten på denna adress (102). Jag misstänker någon av barnens surfplattor, tyvärr kollade jag inte i edgeroutern innan jag renewade, ska göra nästa gång det uppstår. Kan det bli någon IP krock tro, att APn delar ut en IP adress, som sen stjäls av nån annan men sen när tex TVn (eller chromecasten) vaknar igen så ber den inte om en ny adress? På leasetime tycker jag det verkar som 102 var tilldelad långt innan jag reconnectade TVn och nu sover alla (inkl surfplattorna tror jag;) Jag har svårt att tro att något alls har en fast IP. Framförallt, hade det haft det så hade den legat på 192.168.1.xx inte 2.xx (då mitt gamla låg på 1.xx)
 
Redigerat:
"Lås/koppla" ihop ip-adress med Mac-adressen i DHCP-serverdelen i routern, låt alla enheter ha dynamisk IP, på sådant sätt så får du koll på vilket IP varje enhet har varje gång.
Då kan du enkelt kolla vilka som tex svarar på ping.
 
...och se till att eventuella fasta adresser ligger utan för den range som DCHP-servern plockar adresser ifrån.

Inga enheter behöver ha en statisk IP konfigurerad i enheten själv. Istället gör du en statisk mappning av en IP till den enhetens mac-adress i routern. Dessa statiska/fasta adresser lägger du utanför den adressrymd som används för att tilldela adresser dynamiskt (till telefoner, ipads, datorer etc). NAS, TV, accesspunkter, skrivare etc, brukar jag göra en statisk mappning för.
 
Tack, det var ett bra tips, jag har tex en skrivare jag vill veta IP till, som iofs har DHCP, men som jag haft statisk. Nu var det ju tyvärr bara enheter med DHCP som strulat, som inte strulat tidigare...

Edit: men visst är det konstigt att den snor IP från nåt annat som båda har DHCP? Kan det vara att jag har kvar en gammal router som iofs har DHCP avstängd, men som nu verkar som AP i källaren (signalen räckte inte dit från UAPn). På mellan våningen har jag ju netgear WR2000RPT (tror jag den heter) WiFi repeater, men den har fått ett eget namn och ligger ju "på" min UAP, dvs den kopplar mot UAP och delar ut ett WiFi (men framförallt kopplar till stället där jag har nätverksdiskar, skrivare etc som jag inte hunnit dra kabel till än).
 
Redigerat:
Den Wifi-routern du har i källaren, den bör vara ansluten på sin LAN-sida, inte via sin WAN-port. Och som du säger, DHCP ska vara avstängt.

Din repeater har ingen DHCP-funktion som jag förstår det.

Om du bara ser till att alla får en ny dhcp lease enligt ditt nya schema och att ingen har en statisk adress så ska det nog börja fungera....
 
Så är det konfigurerat, dhcp avstängt och kopplat till lan port. Den har fungerat som som ap problemfritt i ett år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.