Ramnemark skrev:
Varför vill man inte det? Jag är mer intresserad av det. Är det ren och skär snålhet som är grejen? :)
Nej, inte snålhet. Funktion/behov.

Det är kanske en generationsskillnad, eller snarare en fråga om vad man är van vid.
För mig är upplysta fasader något som endast förekommer på kyrkor, kulturhus, slott etc, men aldrig på privata bostäder.
Är man yngre och dessutom uppväxt i en storstad/större stad så är man säkert van vid betydligt mer ljus och tycker att det är naturligt/normalt.
Vi bor på landet nu, och när det är mörkt så är det verkligen mörkt. Så här behövs ljus, (samt tidernas bästa uppfinning - pannlampan!) Dock bör man vara sparsam med ljuset, för det stör många vilda djur och insekter. Det är kanske inte ngt nämnvärt problem i städerna där det ändå knappt finns ngt naturligt liv att störa...

Hur som så undrade jag bara av ren nyfikenhet, eftersom det brukar finnas en orsak bakom allt. Då jag själv inte är någon vän av funkis och minimalism så har jag full förståelse för om man av estetiska, (eller andra), skäl vill utforma och smycka sitt hus så att man själv trivs. Nu vet jag att TS har reflekterat över fasadbelysningen och har en plan, så då är jag nöjd. :) Kan vi sedan hjälpa TS att hitta en bra lösning som han blir nöjd med så är det utmärkt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det har kommit fram många bra tankar och aspekter här både gällande fasad och innebelysning. Stort tack för ert engagemang, allt är mycket god hjälp för mig!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering...

Startbeskedet gick inte så enkelt att få klart. Snart 2v in på 2017 har jag fortfarande inte fått startbeskedet. Först gick KA och fick njursten så han blev inlagd över helgerna och kunde inte göra kontrollplanen klar. Sedan när allt är inskickat enligt protokollet från startmötet så börjar handläggaren att begära in kompletteringar! Ex så tyckte hon att tillgänglighet inte var så bra redovisat trots att det står i protokollet från startmötet att tillgänglighetskravet är kontrollerat och uppfyllt. Sedan ville de ha mer kompletteringar av sektionsritningen då det var få detaljer uppspecade. Att vi gått igenom sektionen på mötet och det blev förklarat hur väggen är uppbyggd och att det inte är någon plast eller isolering var helt bortblåst.

Efter lite konversation på fredagen hoppas jag att allt nu skall vara klart så vi kan få startbeskedet på måndag. Markfirman står och stampar och vill börja spränga...

Så helgen har ägnats åt ny sektionsritning och ritning över rördragningen för el/data/KNX.

Sektionsritning med färgkodade linjer för rördragningen av el, data och KNX i en byggnadsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan C och 1 till
  • Laddar…
Jävlar vad det ska krångla. Lusten att bygga nytt ökar inte när man läser din och västkustkillens tråd :/
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Håller med! Jag börjar nästan förstå varför bankerna här är så aviga till lösvirke. Så bångstyriga som kommunerna är det nästa ett måste att ha ett helt företag med juridisk avdelning i ryggen för att få upp ett hus.
 
Kort uppdatering:

Bygglovschefen och KA kommer inte att byta julkort...

Det har blivit riktigt kollision så nu vet vi inte när vi kan få startbesked. :(
 
Tyvärr är min erfarenhet av Vallentuna mycket dålig från vår Attefallsutbyggnad. Okunniga och mycket formella
 
Ramnemark skrev:
Jävlar vad det ska krångla. Lusten att bygga nytt ökar inte när man läser din och västkustkillens tråd :/
Jag följer också dessa två trådar med stort intresse och delvis förfäran. Jag är mitt i en byggnation av vårt eget första hus men vi har valt kataloghus och jag tror ärligt att jag inte hade pallat med västkustkillens eller roberts alla motgångar. Visserligen är motgångarna av 2 helt olika karaktär men ändå psykiskt jobbiga kan jag tro.

Kämpa på Robert
 
Tack alla!

Problemet verkar vara en tf chef som tror han är PBL och gör egna tolkningar som inte står i proportion till vad som skall göras. Just nu är ett av problemen att han kräver att egenkontrollen på kontrollplanen skall vara ifylld före kontrollplanen är antagen. Så det är verkligen hönan eller ägget just nu.
 
G
Ramnemark skrev:
Jävlar vad det ska krångla. Lusten att bygga nytt ökar inte när man läser din och västkustkillens tråd :/
Länk till andra tråden?
 
Man lär sig något nytt hela tiden. :)

Idag har jag varit i kontakt med Boverket för att höra hur man skall tolka PBL gällande kontrollplanens fastställande. KA visade sig ha koll på PBL så nu har det gått upp till Bygglovschefens, chef. Kommunchefen.

Med denna fartt förstår jag varför det är så viktigt med tillgänglighetsanpassning när man bygger nytt...
 
  • Gilla
murak och 6 till
  • Laddar…
Skönt att du håller humöret uppe. Hade jag varit i dina skor hade det varit dags att börja ta sönder saker vid denna tidpunkten. Vi håller tummarna för att det löser sig :)
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Det är nästan så jag börjat titta så det inte är knäppning bak på mina vita tröjor... ;)

I dagens mail från "mailkompisen" (Bygglovschefen) så backar han dock från uttalandet om att han inte kommer att ge något startbesked utan att allt är komplett. Dock så vill han inte ange exakt vad han behöver få in för att kunna ge besked för grunden.

Fick även svar från kommundirektören att Samhällsbyggnadsförvaltningens chef är informerad och skall återkoppla till mig.

Jag måste dock ge dem på Vallentuna kommun en eloge för att de svarar snabbt på mailen. :)
 
  • Gilla
Cricket och 1 till
  • Laddar…
Då var nytt möte inbokat!

På onsdag blir det till att träffa NYA bygglovschefen! Jepp, ni läste rätt. Han som jag haft fight med har slutat, eller kommer att sluta så en ny har anställts och är i tjänst från och med idag. Har ingen aning om vem det är eller vad han kan så det blir intressant att se om han är kunnigare om det praktiska än den tillförordnade.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.