Nej det är väldigt svårt att felsöka,
det blir en heldel i loggen som ser ut så här:
Received timeout notification from HomeID: 4190143918, NodeID: 31 (0x1f)

Med olika noeID,

Och visst har minneskortet en stor del i prestationen för systemet. Men så jädrans mycket tycker jag inte att jag har som borde generera datatrafik i systemet. Kanske, skulle jag plocka bort all energimätning, för siffran som rapporteras in används ändå inte, mer än att verifiera att lampan lyser, och det går ju att titta på den för det.

Lite störigt att det ska vara så buggigt på något sätt. Gillar annars domoticz och dess system väldigt mycket.

Får leta vidare, just nu plockar jag bort de noder som inte fungerar enligt domoticz, sedan lägger jag till den igen och får se om felen återkommer med dem.
 
frippes skrev:
Nej det är väldigt svårt att felsöka,
det blir en heldel i loggen som ser ut så här:
Received timeout notification from HomeID: 4190143918, NodeID: 31 (0x1f)

Med olika noeID,

Och visst har minneskortet en stor del i prestationen för systemet. Men så jädrans mycket tycker jag inte att jag har som borde generera datatrafik i systemet. Kanske, skulle jag plocka bort all energimätning, för siffran som rapporteras in används ändå inte, mer än att verifiera att lampan lyser, och det går ju att titta på den för det.

Lite störigt att det ska vara så buggigt på något sätt. Gillar annars domoticz och dess system väldigt mycket.

Får leta vidare, just nu plockar jag bort de noder som inte fungerar enligt domoticz, sedan lägger jag till den igen och får se om felen återkommer med dem.
Med den utrustning jag använder upplever jag inte att det är buggigt. Fungerar klockrent när det får vara ifred.
Det enda jag upplever är att det blir för komplext för systemet när man utvecklar vidare under pågående drift. Jag startar alltid om systemet efter varje gång jag varit inne och ändrat något grundläggande.

Men systemen är sammansatta så felen kommer många gånger inte från det man först misstänker.
//Henry
 
Nej buggigt är väl fel ord, snarare att det uppstår småfel, exempelvis att det tappas kontakt med enheter, lite titt som tätt.

Hur säkrar ni era system från inträngsförsök? När jag tittar iloggen, ser jag att det är en hel del försök att komma in, ingen verkar komma in då inget är sabbat eller ändrat.

Just nu kör jag den vanliga inloggningssidan via port 8080.
 
frippes skrev:
Nej buggigt är väl fel ord, snarare att det uppstår småfel, exempelvis att det tappas kontakt med enheter, lite titt som tätt.

Hur säkrar ni era system från inträngsförsök? När jag tittar iloggen, ser jag att det är en hel del försök att komma in, ingen verkar komma in då inget är sabbat eller ändrat.

Just nu kör jag den vanliga inloggningssidan via port 8080.
Om du tappar kontakten med enheterna allt som oftast är det väl snarast kommunikationen mellan Z-Wave enheterna som är problemet eller någon Z-Wave enhet och inte Domoticz?
Jag tappar aldrig kommunikationen mellan enheterna om det inte är fel på dem. Däremot har två Aeotec multisensorer lagt av helt och jag har lämnat tillbaka.
Jag har även lämnat tillbaka två Fibaro rörelsesensorer (ögat) efter att de omotiverat börjat sända rörelse hela tiden. De sände 3-5 rörelse ON utan någon OFF emellan och sedan kunde det komma en serie OFF ibland.
Igår bytte jag ut en nästan ny Qubinodimmer som slutade fungera mellan jul och nyår. Den slutade svara Domoticz och slutade även reagera på brytaren.
Jag har ytterligare en Qubinodimmer, insatt vid samma tillfälle som den havererade, som har börjat sända att den byter läge, med varierande indervall på mellan 5 - 15 min., utan att något sker i verkligheten. Den kommer också att bytas ut som reklamation.
Jag tror vi ska vara försiktiga med att svepande kalla sådana problem för Domoticz eftersom Domoticz då får ett oförtjänt dålig rykte när det ör andra problem i ett komplext sammansatt system. De hade inträffat oavsett kontrollenhet. Domoticz rullar på förvånansvärt störningsfritt.

Jag har inget speciellt gjort mot inbrott utöver ett mycket starkt lösenord.
Men jag är nyfiken på i vilken logg du ser detta?
Är det routerloggen du skriver om eller finns det någon logg i RPIn som jag inte hittat?
//Henry
 
Nej klart att felen inte är relaterade till domoticz som sådant. Är väl fel som både kan vara genererade av domoticz som av Zwaveme som enskilda enheter.

Om du går på inställningar, där finns en flik för logg, där kan man se vad som sker i systemet, vilka ip-adresser som försöker ansluta och vilka enheter som svarar när osv.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Ett alternativ är att inte öppna upp utifrån, utan istället använda OpenVPN i mobilen när man behöver det när man inte är hemma (smidigast om routern har stöd för det)
 
Jag tror att jag har lokaliserat felet, eller felen.

Jag köpte tre stycken brytare till julbelysningen när m.nu hade rea, av märket Aeotec ZW075 Smart Switch Gen5. På något sätt får de brytarna spelet ibland, och tokspammar systemet med att leverera mätningar av förbrukningar, vart tionde sekund ungefär, samt då på tre enheter blir det mycket data som flyter runt i systemet.
2017-01-11 06:53:56.869 (Kontrollenhet) General/kWh (Ovanvåning jordglob)

Nu har jag kopplat ut två av dem och har bara en kvar i systemet och då verkar allt lite lugnare, mindre problem med andra enheter. Får se om stabiliteten kvarstår efter ett par dagar.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
frippes skrev:
Nej klart att felen inte är relaterade till domoticz som sådant. Är väl fel som både kan vara genererade av domoticz som av Zwaveme som enskilda enheter.

Om du går på inställningar, där finns en flik för logg, där kan man se vad som sker i systemet, vilka ip-adresser som försöker ansluta och vilka enheter som svarar när osv.
Den loggen känner jag till och använder mycket när jag utvecklar LUA-kod, men jag har aldrig sett ett meddelande med IP-adress i där. Inte heller när man ansluter sig utifrån. Bara de händelser man utför från t.ex. smartphonen.

Lägg gärna ut ett exempel på sådan text här så jag kan hitta vad som är avvikande i mitt system!
//Henry
 
Redigerat:
Det står så här:
2017-01-12 16:13:35.286 Incoming connection from: xx.xxx.141.29

Inte xx då men siffror.
Däremot står det inget om de lyckas komma in i domoticz.
 
frippes skrev:
Det står så här:
2017-01-12 16:13:35.286 Incoming connection from: xx.xxx.141.29

Inte xx då men siffror.
Däremot står det inget om de lyckas komma in i domoticz.
OK, tack. Något sådant har jag inte sett. Men min logg visar ingen historik. Man ser det som händer när den är öppnad så man vet ju egentligen bara det som händer just då.
//Henry
 
Någon som använder gpio på rasperry pi till domoticz. Intressant och höra om det blir stabilt.
Tomas
 
Nu har nu bestämt att jag ska utöka min domoticz med z-wave och så nu bär det av att införskaffa sig en aeon z-stick plus några qubino puckar till en början.
i övrigt har jag nu, Raspberry med domoticz och homebridge, RFlink gateway 433mhz för Nexa brytare och rullgardiner, Seriell koppling till bergvärmepump IVT greenline rego600.
Börjar få kläm på detta nu :) men man kämpar lite med lua programmeringen.

//Pierre
 
  • Gilla
P-J och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu lagt till en utomhus kamera i mitt system. Har sett att det finns olika sätt att få in kameran som en rörelsesensor i domoticz. Någon som gjort det? Hur har ni gjort det?
 
frippes skrev:
Nej buggigt är väl fel ord, snarare att det uppstår småfel, exempelvis att det tappas kontakt med enheter, lite titt som tätt.

Hur säkrar ni era system från inträngsförsök? När jag tittar iloggen, ser jag att det är en hel del försök att komma in, ingen verkar komma in då inget är sabbat eller ändrat.

Just nu kör jag den vanliga inloggningssidan via port 8080.
Jag skulle aldrig lägga ut systemet direkt mot internet genom att öppna portar i brandväggen. Har för dålig koll på hur säker raspberryn och domoticz är. Har använt mig av my.domoticz.com, vpn tunnel i mobilen och nu har jag kört igång homekit så jag använder apples hem app.

my.domoticz.com fungerar bra när det fungerar men det är i beta stadiet ännu så det kan vara perioder när den inte fungerar + att man måste köra på beta versionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.